• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Trendsymbool aan de praat krijgen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Matthias07

Gebruiker
Lid geworden
6 jul 2016
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het creëren van een dashboard waarin ik ook graag gebruik wil maken van trendsymbolen. De formules werken echter niet naar wens. In het bijgevoegd bestand heeft Geert in januari 2017 een resultaat van 20% en in januari 2016 had hij een resultaat van 2% behaald. Het trendsymbool zou dan de 'pijltje omhoog' aan moeten geven. Hij geeft echter 'pijltje naar rechts' aan (dus dat de score gelijk is ten opzichte van het vorige jaar).

Hoe moet ik de formule in J13 aanpassen, zodat hij weer goed werkt? Daarnaast dient deze formule rekening te houden met de weergave die ik aangeef. In het voorbeeld staat de weergave (CEL C8) op MAAND. Echter, indien ik bij weergave bijvoorbeeld KWARTAAL invoer en in cel C5 aangeef KWARTAAL 1 (jan, feb, mrt) van het jaar 2017, dan zou het trendsymbool de gegevens van kwartaal 1 in 2017 met kwartaal 1 in 2016 moeten vergelijken.
Als aanvulling hierop is het misschien nog goed om aan te geven dat ik in het werkblad %RESULTAAT elk jaar apart per MAAND, KWARTAAL en JAAR de gegevens per medewerker wil invoeren. Dus de formule in CEL J13 moet niet alleen kijken naar de KOLOM MAAND in het werkblad %RESULTAAT, maar ook naar de kolommen KWARTAAL, JAAR (en CUMULATIEF).

Kan iemand hiermee helpen?

Met vriendelijke groet,

Matthias

Bijlagen

Aanpassing

Hallo Harry,

Jouw aanpassing helpt al een hele hoop! Echter, de formule van het trendsymbool is nu alleen op de weergave MAAND gericht. Dus als ik op in cel C8 MAAND aangeef, dan werkt de formule prima.

Ik zou alleen heel graag ook willen, dat als ik in cel C8 KWARTAAL aangeef hij de gegevens van het betreffende kwartaal vergelijkt met het zelfde kwartaal van het afgelopen jaar. Nu heb ik in jouw bestand de weergave op KWARTAAL gezet (zie: Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard.xlsx ). Hij laat nu de resultaatgegevens van het 1e kwartaal van 2017 van Geert zien. Dit betreft 5%. Echter, in kwartaal 1 van 2016 (het jaar daarvoor) heeft Geert een resultaat van 8% behaald. Het trendsymbool zou dus het 'pijltje omlaag' aan moeten geven.

Kun jij de formule van het trendsymbool zo aanpassen dat hij op zowel MAAND, KWARTAAL, JAAR en MAAND reageert?

Ik hoor graag van je.

Vriendelijke groet,

Matthias

Hallo Matthias,

Voor maand en kwartaal.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Aanpassing

Hallo Harry,

Helemaal top! Zou je misschien de formule van CEL J13 in Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard.xlsx ook nog aan kunnen passen dat hij ook de weergave 'jaar' in CEL C8 meeneemt? In het bestand heeft Geert 50% resultaat in 2017 behaald t.o.v. 10% in 2016. Dus dan zou het trendsymbool 'pijltje omhoog' aan moeten geven.

Dan zou ik je eeuwig dankbaar zijn :)

Vriendelijke groet,

Matthias de Wit

Aanpassing

Harry,

Bij nader inzien doet de laatste formule die jij stuurde het toch niet. Het pijltje in CEL J13 blijft omlaag, ook als ik de cijfers van bijvoorbeeld KWARTAAL 1 in 2017 hoger zet dan de cijfers van KWARTAAL 1 in 2016. Nu is het resultaat van KWARTAAL 1 in 2017 van Geert bijvoorbeeld 10% en het resultaat van KWARTAAL 1 in 2016 van Geert 2%. J13 zou dus het 'pijltje omhoog' aan moeten geven. Hij geeft echter 'pijltje naar beneden' aan.

Zou je voor mij de formule aan willen passen, zodat de formule in CEL J13 zowel voor MAAND, KWARTAAL als JAAR het doet?

Alvast bedankt!

Groeten,

Matthias de Wit

Bijlagen

Zet in de Vw opmaak in beide vakken: =D13 in plaats van de 0 (nul)

Harry,

Als ik dat doe geeft hij de volgende foutmelding:

U kunt geen relatieve verwijzingen gebruiken in Voorwaardelijke opmaak criteria voor kleurschalen, gegevensbalken en pictogramsets.

Hoe kan ik dit oplossen?

Groeten,

Matthias

Maak het absoluut.
=$D$13

Top, hij doet het! Bedankt!

Dan rest voor mij nog wel de vraag hoe de formule zo aangepast kan worden dat het trendsymbool in J13 ook werkt indien ik de weergave in C8 verander naar JAAR.

Kan je mij daar nog bij helpen?

Je formule in D13 werkt volgens mij ook niet op jaar, vandaar dat ik er ook maar niets mee gedaan heb.
Maak die eens werkend en ik zal er eens weer induiken.

Na mijn vorig schrijven is er volgens mij niets veranderd aan cel D13 Matthias.
Vul ook wat gegevens in in %resultaat.

Aanpassen

Harry,

In de bijlage staat de weergave nu op JAAR en pakt hij nu ook in cel D13 de gegevens van het jaar 2017. Nu zou het trendsymbool het resultaat van 2017 moeten vergelijken met 2016. Bedoel je het zo?

Ik hoor graag van je.

Groeten,

Matthias

Bekijk bijlage Voorbeeld dashboard!.xlsx

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan