Triple boot met Windows 7, Windows 8.1 en Ubuntu mogelijk?

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulb152

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2013
Hallo,

Is een triple boot met Windows 7, Windows 8.1 en Ubuntu mogelijk op mijn laptop?
Zo ja, welke bootloader moet ik dan gebruiken, de standaard bootloader van windows 8.1 die ik nu al gebruik?

Groet en bedankt!

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2096629 volgens mij staat daar je antwoord tussen, ik heb het niet helemaal doorgelezen, maar ik denk dat het zo moet lukken?

volgens mij installeert ubuntu zelf een bootloader mee? ik heb, toen ik vista en ubuntu dual booten, gewoon ubuntu geinstalleerd, en alles was goed :D

succes!

Als je eerst 7 en dan 8.1 installeert komen die samen in de windows boot loader...
Als je dan Ubuntu installeert kun je kiezen om de mbr in de Linux partitie te zetten maar dan moet je later met hulpprogramma's de Windows bootloader aanpassen om Ubuntu op te nemen.
Eenvoudiger is om de bootloader in de 1e mbt te zetten waar de windows bootloader zit en dan worden 7 en 8.1 in het boot menu van Ubuntu opgenomen.
Zo heb ik het met Linux Mint gedaan en dat werkt vergelijkbaar.

Zo eerst lekker maken. Ik moest eerst even rebooten en een foto maken. Ik zou niet weten hoe ik het anders moest doen, tezij ik het in een virtuele omgeving had.
Wat dacht je hier van?

bootscreen.jpg

Verder nog geïnteresseerd?

Dacht het al.

De situatie:

bootscreen 2.jpg

Wat andre@home aan geeft dat kan, alleen dat wil je niet.
rogier12 zet je op een goede weg, maar kan met minder leeswerk.

DUS:

Deel je schijf in zoals op het tweede plaatje staat.
primaire 1 voor os 1
primaire 2 voor os 2
primaire 3 voor os 3
dan de extended partitie.
Hoe je die indeelt is aan jou. Hier in komt ook de linux swap. Ik heb die achteraan geplaatst.

Hoe groot je die primaire maakt is aan jou, evenals de grootte van de primaire. 80Gb voor linux is wel wat groot en misschien wil je meer voor Windows?

Nu zou je al de partitie manager kunnen installeren, maar beter nadat de windowsversies geïnstalleerd zijn. Windows wil hem soms wissen (arrogant van M$)

De installatie.
Zorg dat je met een partitie manager bv die van de hirens boot cd http://software.helpmij.nl/index.php?action=detail&id=1026 dat je van de eerste 3 partities die zichtbaar maakt, die je wilt installeren, de andere twee moet je hidden maken. Of die al geinstalleerd zijn of niet.
Zo krijg je niet te maken met de windowsbootmanager. Je krijgt echt 3 totaal onafhankelijke installaties.

Linux:

Je moet heel goed opletten dat je grub op de linux partitie zelf laat zetten, niet in de mbr van de hdd.

De partitionmanager, Masterboorter ook MrBooter genoemd.
kijk op http://www.schoonepc.nl/instal/multibt.html daar staat heel veel uitleg in het Nederlands.
Ja, nu het moeilijkste, hij kost 30$. Ik heb veel geklungeld met bootmanargers OSL2000 is ook niet slecht, de service wel.
Die 30$, pakweg 22€ zijn het dubbel en dik waard geweest.

Ik gebruik hem al sinds 2010, dus pakweg 4 jaar, dat is dus 1,5 cent per dag en dat wordt steeds minder.
Dus doen.

Heb je nog vragen?
Laat horen.

succes ermee.

Laatst bewerkt:
De situatie:
Bekijk bijlage 207812Wat andre@home aan geeft dat kan, alleen dat wil je niet.
Hmm ik zie daar een vraagteken staan bij hem..
Zo ja, welke bootloader moet ik dan gebruiken, de standaard bootloader van windows 8.1 die ik nu al gebruik?
Dus.. het is nog open...
Het tweaken vd windows bootloader kan,.... maar die mensen die precies weten hoe dat moet komen niet met zo'n vraag hier....
Imho blijft mijn voorstel het eenvoudigste zonder enige tweak... de partitie indeling die jij aan geeft heb ik ook gebruikt en is normaal..

Hallo André,

Hide part 2 en 3.
Installeer windows 7 of 8.1

Hide part 1 en 3
Installeer windows 8.1 of 7

Hide partition 1 en 2
Installeer Linux
Je moet heel goed opletten dat je grub op de linux partitie zelf laat zetten, niet in de mbr van de hdd.

deze 3 kun je in willekeurige volgorde installeren. Mijn volgorde zag je al op het plaatje.

De partitie die je dan actief maakt, unhidden, boot als je je computer opstart.
Dat unhidden maken is omslachtig. De door mij voorgestelde bootmanager is daarop instelbaar.
Als windows 1 start, maak hij 2 hidden.
Als hij windows 2 start maakt hij windows 1 hidden.
Is nogal belangrijk.
Als ze beide zichtbaar blijven kan de een "rotzooien" in 2 en andersom.
Programma's als ccleaner zouden dan wel eens die niet actieve maar zichtbare partitie kunnen vernachelen. Dus de windows die je niet gebruikt hidden maken!

Linux hoef je niet hidden te maken.
Heeft zijn voordelen. Met totalcommander, de laatste versies, kun je dan toch op de linux partitie komen.

Dus geen gedoe met bootloader.

Is het duidelijker geworden?

Laatst bewerkt:
Dat heb ok ooit met XOSL ook zo gedaan... maar voor een leek is dat niet errug handig....
Met GParted kun je ook partities op hidden zetten, maar soms willen mensen toch op de andere partitie komen.
Ik heb met mijn installatie niks op hidden gezet en dat ging goed. Mint vraag wel of je toegang wilt tot de win7 partitie...
Dan kun je zelf kiezen anders moet je hem achteraf in fstab zetten.

Ik zou wel eens wat van paulb152 willen horen.
We discussiëren hier wel over zijn rug.
Als ik nog een ding mag aanvullen en dan stop ik er hier mee.
Data gaat altijd naar d:
Daarom kan welke boot partitie dan ook aangepast worden, data gaat nooit verloren.
Ik maak ook backups, maar die heb ik nog niet nodig gehad.....(als dat ook zo maar blijft na zo'n uitspraak)
andre@home
Ik heb met mijn installatie niks op hidden gezet en dat ging goed.

Mooi. Òf geluk gehad òf heel veel verstand van zake.

Ik heb mijn installatie met cclean, of diskdoctor of zo iets dergelijks, het niet actieve, wel zichtbare systeem om zeep geholpen omdat alle snelkoppelingen en andere registerverwijzingen gewist of veranderd werden.

Wat moet je als je win 7 draait op de partitie van win 8.1 doen en omgedraaid? Data staan er niet.
Gparted is prima om zaken te veranderen en te partitioneren, maar MRBooter doet het voor jou op perfecte manier en alle installaties lopen totaal onafhankelijk vanelkaar. Dat is bij windows niet. Daar staat de bootloader op een schijf. Als die vernacheld wordt is het moeilijk op welke schijf dan ook te komen.

Als MRbooter vernacheld wordt (door een installatie van windows) zet je hem er in een paar minuten tijd weer op en alles is weer toegankelijk.

De keus is aan paulb152

Kwestie van images vd disk maken voor je verder gaat... ben je zo weer terug met de schijf in de oude situatie... ;)
Geen rocket science.... ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan