Trojaans paard op USB-stick

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ellen86

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
9 dec 2009
Hallo,

Zojuist is er een trojaans paard gedetecteerd op mijn usb-stick door Norman Security Suite. Deze kan niet verwijderd worden. Hij heeft aan dat het in het autorun programma zit. Wat nu toe doen. Kan ik nog bij de bestanden op de usb-stick? Is mijn computer ook geïnfecteerd?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groet, Ellen

Welkom bij de Helpmij!

Advies: in de verkenner de bestanden naar een map op de harddisk kopiëren en een handmatige scan over de bestanden laten gaan. Afhankelijk van het resultaat bestand(en) verwijderen of gaan gebruiken.
Daarna de stick formatteren (géén snelformat)

Tot slot je gehele systeem door Norman laten scannen. (Muisklikje rechtsonder op het groene vakje met het Norman logootje en dan systeem scannen kiezen)

Handig is om geen schijfbewerkingen meer uit te voeren totdat de scan gereed is. Je weet namelijk niet wát er allemaal geïnfecteerd is en als je in de verkennerr gaat werken kan het alleen maar erger worden.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Nog één (wellicht domme) vraag, als ik doe wat hierboven beschreven staat, heb ik dan niet de kans dat het trojaanse paard zich in mijn computer worstelt? Of is het veilig om deze bestanden op mijn computer te installeren.

Mijn excuses voor mijn onwetendheid :)

Groet, Ellen

Nee, je loopt geen enkel risico als je de bestanden slechts van de stick naar de pc kopieert (in de verkenner dus)
Je moet eventuele programma's dus niet installeren of gaan gebruiken -> openen , alleen kopiëren. Dán scannen en bij geen ellende kun je ermee doen wat leuk vindt.
Daarom is het ook 'veilig' om van het w w w de meest 'vreemde' bestanden te downloaden, zolang als je ze maar niet opent (dubbelklikt) als ze gedownload zijn. Altijd eerst scannen!
E zijn inmiddels scanners die bestanden scannen tijdens het downloaden net zoals er providers zijn die je de gelegenheid bieden een scan uit te voeren terwijl het bestand nog bij hen is, m.a.w. 0,01 seconde voordat jij het binnenhaalt.

Ik zou voor safety first gaan en een bestand dat je download nimmer vertrouwen en altijd eerst even met de rechtermuisknop (Norman nestelt zich in het menu van de rechtermuisknop) laten scannen door Norman.

Laatst bewerkt:
Quander,

Enorm bedankt voor je hulp. Mijn scriptie bestanden staan erop, dus was erg bang dat ik ze niet meer kon gebruiken. Ik ga het direct proberen.

Nogmaals dank.

Groet Ellen

Oké, graag gedaan, maar als het bijv. Word en Powerpoint of Excelbestanden zijn, dan deze dus NIET openen in Excel of Word na het kopiëren van stick naar map op hdd tótdat je de bestanden met de rechtermuisknop / Norman actie hebt gecheckt.

Heb je een goed antio-spyware programma op je machine draaien? Dan ook dát tooltje naar je gehele systeem laten kijken voordat je verder gaat.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan