Trojan horse &Back nog wat

Status
Niet open voor verdere reacties.

Freak46

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2006
Berichten
288
Hoi ik heb net een nieuwe pc En er staat Norton anti virus 2006 op.
Opeens kreeg ik een virus melding, trojan horse en back. nog wat.
ik proberen dat bestand in quarantine zetten lukt niet scannen en dan verwijderen lukt ook niet:( Kan iemand mij helpen PS: Ik heb al zoekfunctie gebruikt
 
Start op in velige modus en ga dan naar die map en verwijder m handmatig
 

Bijlagen

  • 1.jpg
    1.jpg
    53,9 KB · Weergaven: 51
Je zult ook systeemherstel moeten stopzetten.
In veilige modus scannen.
PC weer opstarten
Systeemherstel weer aanzetten.

De meeste trojans zitten ook in systeemherstel.
Lees Symantec over Backdoor trojan. (echt een schattebout) en wat je moet doen om deze te verwijderen.
Trojan Horse
 
Laatst bewerkt:
Das ook de reden waarom ik systeemherstel bij een nieuwe installatie meteen uit zet en een backup maak..
 
Ook een idee. Kun je, als je zeker weet dat je systeem schoon is, na veel installaties weer een register opslaan en je bent een kweekbak van trojans kwijt. Hele goeie!
 
Wat ik doe is ik installeer windows met de programma's die ik altijd gebruik (internet kabel niet in systeem) dan maak ik met paragon drive backup een backup van C: naar een partitie,
dan zet ik een virusscanner en firewall erop (dit doe ik niet in de backup omdat deze programma's uiteindelijk verlopen na een jaar) dan pas komt de internet verbinding in de pc.
Download programma's etc heb ik zo ingesteld dat deze alles meteen naar de partitie schrijven ipv op C:.
Dus als ik nu problemen heb op de pc zet ik de backup terug binnen 10 minuten, de installatie is dan weer helemaal schoon en het enige dat ik hoef te doen is 2 programma's installeren (antivirus en firewall)
Dat is veel sneller dan het zoeken naar oplossingen voor problemen...
 
Laat ik eens even een misverstand uit de wereld helpen. :)

Een trojan (of welke vorm van malware dan ook) in de systeemherstelbestanden kan géén kwaad en verdwijnt in de loop van de tijd vanzelf (aangezien een systeemherstelpunt niet eeuwig bewaard blijft omdat de ruimte voor herstelpunten beperkt is). Dit is ook de reden waarom veel antivirusprogramma's de systeemherstelmappen niet scannen.
Malware in de systeemherstelbestanden kan alléén kwaad als je systeemherstel uitvoert en daarmee het foute bestand terugplaatst in je actieve systeem. Anders niet.

Malware in C:\System Volume Information\_Restore (XP) of C:\_Restore (ME) is dus helemaal niet gevaarlijk, tenzij je zo onhandig bent met systeemherstel je pc terug te zetten naar een moment waarop de besmetting actief was. Om dit laatste te voorkomen, is het wel slim om na het verwijderen van een actieve infectie de systeemherstelpunten even op te ruimen door systeemherstel (tijdelijk) uit te schakelen.
 
En wat denk je dat veel mensen doen die niet weten dat ze besmet zijn en te pc loopt niet naar behoren....
 
lokoloko zei:
En wat denk je dat veel mensen doen die niet weten dat ze besmet zijn en te pc loopt niet naar behoren....
Je bedoelt dat mensen dan systeemherstel proberen. Nou en? Lees mijn vorige bericht nog eens goed...

Problemen door een infectie zijn er als er foute bestanden actief zijn. Bestanden in de systeemherstelmap zijn nooit de oorzaak van actieve problemen. Het zijn slechts back-ups van problemen die er eens waren. Vandaar dat het advies ook is: altijd na het verwijderen van infecties even systeemherstel opschonen. Dan loop je nooit de kans dat je een eerder verwijderde infectie opnieuw terugplaatst wanneer je systeemherstel gebruikt.
 
Malware in de systeemherstelbestanden kan alléén kwaad als je systeemherstel uitvoert en daarmee het foute bestand terugplaatst in je actieve systeem. Anders niet.
Tsja, je hebt niet voor niets systeemherstel. En zo gezien is het dus toch een kweekbak want ga je b.v. terug naar systeemherstelpunt 1 en je legt de link niet naar die trojan (en 60% van de WinXp-ers doet dat niet dan komt het duveltje weer fijn uit het doosje :)
 
Elisa zei:
Malware in de systeemherstelbestanden kan alléén kwaad als je systeemherstel uitvoert en daarmee het foute bestand terugplaatst in je actieve systeem. Anders niet.
Tsja, je hebt niet voor niets systeemherstel. En zo gezien is het dus toch een kweekbak want ga je b.v. terug naar systeemherstelpunt 1 en je legt de link niet naar die trojan (en 60% van de WinXp-ers doet dat niet dan komt het duveltje weer fijn uit het doosje :)
Nee, het is geen 'kweekbak'. Er ontstaat daar namelijk niets, er groeit daar niets. Er kunnen alleen maar foute bestanden staan als die eerder op het systeem actief waren en toen zijn verwijderd. Vandaar:

buffy zei:
Vandaar dat het advies ook is: altijd na het verwijderen van infecties even systeemherstel opschonen. Dan loop je nooit de kans dat je een eerder verwijderde infectie opnieuw terugplaatst wanneer je systeemherstel gebruikt.

Het is trouwens sowieso niet erg logisch om je systeem te gaan terugzetten naar een moment waarop er problemen actief waren. Lijkt me sterk dat 60% van de XP-ers dat doet.;) Je kiest juist een moment waarvan je weet dat er toen geen problemen waren.
 
Het is trouwens sowieso niet erg logisch om je systeem te gaan terugzetten naar een moment waarop er problemen actief waren. Lijkt me sterk dat 60% van de XP-ers dat doet. Je kiest juist een moment waarvan je weet dat er toen geen problemen waren
Niet iedereen is zo intelligent als jij Buffy! ;)
 
Ik ben zowat iedere dag bezig om pc's te maken en 99% van de mensen weten helemaal niks over computers die kunnen alleen msn limewire en internet en dan houdt het dus ook op, het veiligste is gewoon een backup maken en in tijd van problemen die terugplaatsen.
 
lokoloko zei:
Ik ben zowat iedere dag bezig om pc's te maken en 99% van de mensen weten helemaal niks over computers die kunnen alleen msn limewire en internet en dan houdt het dus ook op, het veiligste is gewoon een backup maken en in tijd van problemen die terugplaatsen.
Een totale systeembackup maken is natuurlijk verstandig. Maar systeemherstel is ook handig, bijvoorbeeld als er een probleem ontstaat door de installatie van een nieuw programma of iets dergelijks. Even terugzetten naar een moment daarvoor en klaar ben je. Een complete image terug gaan zetten is in zulke gevallen nogal drastisch. ;)

Maar daar ging het hier helemaal niet over.
 
Waar het over gaat is dat veel mensen niet weten wat jij over systeem herstel zei (uit aan zetten) en als alles weer schoon is een nieuw herstelpunt maken, die hebben dus bv een virus en hebben dat niet door en klikken dan op systeemherstel...
De backup is puur voor mezelf ik zorg dat alles wat ik doe gelijk op een partitie terecht komt dus mocht er iets gebeuren waardoor de pc echt niet meer opstart ben ik binnen 10 gered zonder verlies van gegevens.
Het oplossen van problemen doe ik wel bij andere mensen thuis..
Systeemherstel is natuurlijk wel een handig middel maar vergeet niet dat de meeste mensen er helemaal niks van snappen en dat vergeet ik nog wel eens...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan