trunk tussen routers

Status
Niet open voor verdere reacties.

tancoff

Gebruiker
Lid geworden
31 jan 2007
Hallo Forum,
Ik heb dit netwerk in elkar gezet in Packet tracer.
maar ik wil graag weten welke comandos ik moet invoeren om het voor elkaar te krijgen dat als de layer 3 switch uitvalt dat de pcs nog steeds de weg vinden via de routers.
ze hebben nu een statische ip rpute naar elkaar en de pcs kuneen de interfaces wel pinnen maar als ik de switch in het midden weg haal dan is de verbinding wegcisco.PNG

Je zou kunnen testen of je statische route wel goed heb ingesteld met het commando tracert in cmd. Zo zie je precies welke weg je packetje op gaat. Je heb het over de layer 3 switch echter kan ik die niet achterhalen in jou tekening? Bedoel je de multilayer switch 0 uit jou tekening? In dat geval zal de static route tussen router 0 en router 3 niet goed staan. Probeer vanuit hier te pingen en eventueel dingen aan te passen.

Ja switch 0 in het midden die haal ik weg en dan kunnen de pcs die naast elkaar zijn wel pinnen maar d192.168.50.100 kan niet 192.168.75.101 bereiken
de statische routes op de routers is 0.0.0.0 0.0.0.0 192.168.10.5 deze ip adres is de interface van de router aan de andere kant dus in principe alle verkeer (0.0.0.0 0.0.0.0) hoort die naar de ander kant te sturen
kan de interfaces wel pinnen maar vlan verkeer gaat niet goed.

Denk niet dat het 0.0.0.0 verhaal gaat werken. Beter is om 2 aparte static routes toe te voegen. Waarbij je als destination de iprange van de computers pakt. Denk in jou geval 192.168.75.0 je subnet mask ik gok 255.255.0.0 en je gateway het ip aderes van de router van bestemming. Wat ook niet erg handig is is dat je computers tussen de 2 routers dezelfde ip range hebben. Is hier bewust voor gekozen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan