TurboPascal in XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rednalsaw

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
In mijn oude DOS tijd heb ik nogal wat programma''s in TP (onder DOS dus) geschreven. De kortste klap om deze onder XP te laten draaien zou een vertaalslag in Delphi zijn. Maar dat wil ik in eerste instantie omzeilen. Als ik zo''n oud programma start in XP speelt alles zich af in een heel klein schermpje en het draait ''niet goed/traag''. Is het mogelijk om een goede ''DOSsimulatie in XP te krijgen, dus zodat het adequaat werkt en schermvullend? En zo nee, kan ik het oude DOS dan ''installeren'' op een apart gebiedje op mijn HD en kan ik dan DOS ''opstarten'' vanuit XP zodat ik, indien nodig, mijn oude programma''s kan draaien?

Je kunt dat schermpje met ALT+ENTER vergroten tot volledig scherm. Meestal werkt het dan ook sneller. En ja je kunt DOS naar XP installeren en dat je dan met de bootmanager van xp kiest welke os je wilt. Maar misschien lukt het ook wel om gewoon met een bootdisk op te starten in DOS: http://www.bootdisk.com/

Bedankt megabit, ALT-ENTER werkt inderdaad. Ttsss, van die kleine dingen he? Maar nu het volgende probleem. Onder DOS had je nog tekstschermen en grafische schermen. Mijn programma''s wisselen van tekst naar grafisch en omgekeerd. Wanneer mijn programma over moet schakelen naar ''grafisch'' wordt het programma gestopt en verwijderd uit het (SD)RAM. Zou daar (binnen XP) een oplossing voor zijn?

Misschien heb ik dat probleem niet helemaal begrepen maar ik denk dat het opgelost wordt door het programma niet direct te starten maar vanuit een MS-DOS prompt (start->uitvoeren->cmd).

Dan weet ik het niet, maar ik denk dat microsoft niet meer oplossingen voor DOS programma's gaat zitten verzinnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan