• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tussen twee datums alle dagen van de week onder of naast elkaar weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

mooiweer

Gebruiker
Lid geworden
5 sep 2002
Hallo forumleden,

Ik ben op zoek naar de formule waarmee ik het aantal maandagen, dinsdagen etc die tussen twee datumvelden liggen weergeven. In de afgelopen weken heb ik alles rondom rekenen met datum, tijd, netto werkdagen etc wel langs zien komen. Hiervan heb ik ontzettend veel bijgeleerd.
Echter mijn vraag heb ik niet kunnen oplossen, dus een klein voorbeeldje;
in cel A1, datum: 01-01-2011
in cel A2, datum: 31-01-2011

dan in cel B1 t/m B7 moet het volgende resultaat komen;
B1 (is maandag) 5
B2 (is dinsdag) 4
B3 (is woensdag) 4 etc
Zodra ik de datumvelden wijzig veranderen in principe ook de resultaten.

Ik ben ondertussen zover dat ik een matrixformule moet gebruiken, dus niet met een enter afsluiten maar met de toetscombinatie ctrl/shft/enter.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, mocht ik een eerder draadje over het hoofd gezien hebben dan op voorhand mijn excuses. verwijs daar dan naar svp

gr jan

Deze doet dat voor u:
Code:
=SOM(ALS(WEEKDAG(A1-1+RIJ(INDIRECT("1:"&GEHEEL(B1-A1)+1)))=C1;1;0))

A1 = Begin - B1 = Einde - C1 = dag vd week(1-7)
Ingeven via Ctrl-Shift-Enter

Cobbe

Laatst bewerkt:
Hallo Cobbe,

Dit is de oplossing voor mijn probleem geweldig! Bedankt voor de snelle reactie.

groeten jan.

Markeer je de vraag dan nog even als opgelost

Hallo Cobbe of andere meelezers,

Bij het verder uitwerken van mijn rekenblad kom ik erachter dat ik het volgende vergeten ben te vragen.

Tussen twee datums kunnen feestdagen zitten. Deze wil ik niet meetellen, normaliter maak ik dan gebruik van de functie "netto.werkdagen" en daarin de verwijzing naar een range waarin opgenomen de feestdagen van een jaar.
Deze verwijzing zorgt ervoor dat ik in een periode de werkelijke of feitelijke werkbare dagen tel.
Eigenlijk wil ik deze functie meenemen in de formule van Cobbe kan dat? Of is er een andere mogelijkheid binnen de formule van Cobbe om de feestdagen die zich tussen de twee datum velden bevinden uit te sluiten van de telling.

met vriendelijke groet jan.

PS warme bakkertje, ik zou de vraag graag op opgelost willen zetten maar deze optie verdween nadat ik Cobbe bedankt had voor zijn bijdrage. Ergens doe ik iets niet helemaal goed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan