• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tussenliggende cellen met waarde nul overschrijven

Status
Niet open voor verdere reacties.

lacabrli

Gebruiker
Lid geworden
7 nov 2009
Hallo,

ik zit met het volgende, ik heb een redelijk groot dynamisch bestand waarin ik met behulp van een pull down menu in drie kolommen diverse zoekopdrachten (=als(functie met ± 8 argumenten)) activeer en vervolgens in drie kolommen naast elkaar drie bij elkaar horende waarden krijg. Nu komt het voor dat er meerdere cellen de waarde nul kunnen vertonen. Ik wil nu graag dat zodra er een cel de waarde nul vertoond deze + de twee ernaast gelegen cellen worden overschreven en gelijkertijd de cellen die er onder liggen op schuiven naar boven. Nu was ik zover dat ik wel de nul cel kan overschrijven door een "als" argument toe te voegen maar hierbij krijg ik dan twee rijen met dezelde waarden omdat de oorspronkelijke rij nog gewoon blijft staan.

Ik heb een voorbeeldbestand bijgevoegd om mijn verhaal te verduidelijken:
In de eerste drie rijen van kolom A, B en C staat een "als" formule.
B2 + B3 geven als resultaat waarde nul
Nu wil ik graag omdat er in cel B2 + B3 een nul waarde wordt weergegeven dat cel B1 + B2 + B3 worden vervangen door de onderliggende cellen C1 + C2 + C3 naar boven te verschuiven.
In mijn echte bestand heb ik dus heel veel rijen, als er dan een lege rij tussen zit van drie cellen moeten alle onderliggende cellen eigenlijk opschuiven naar boven.

Hoop dat het verhaal duidelijk is!
gr

Bijlagen

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, want C1+C2+C3 kunnen niet omhoog, want je noemt een kolom, en de tekst staat al bovenaan. Nou neem ik aan dat je A2+B2+C3 bedoelt? Als ik je vraag dan alsnog goed lig te zoeken, kan je mischien dit gebruiken:

Gewoon alfabetisch sorteren, dan houd je die rijen wel, maar dan worden ze onderaan of bovenaan geplaatst. net hoe je ze sorteerd.

Het verhaal is mij wel redelijk duidelijk, echter dat kan niet in Excel.
Er is geen formule die een waarde van een andere cel overschrijft.

Dit kan wel met VBA-code en ipv overschrijven van de cellen lijkt het mij zinvoller om de regels waar een 0 in staat te verbergen.

Met vriendelijke groet,

Roncancio

Hallo Cire en Roncancio,

beiden bedankt voor het meedenken:
Gezien de reactie van Roncancio is mijn vraag niet te realiseren zoals ik het graag wilde. Ga nu aan de slag met de mogelijkheid om de complete regel(s) te verbergen.

Nogmaals bedankt voor de reactie.:thumb:

gr Lacabrli

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan