• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Tussenliggende getallen uitsplitsen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

qwerty0

Gebruiker
Lid geworden
6 mei 2016
In een enkele cel heb ik verschillende getallen staan welke gekoppeld zijn met een teken (in dit geval "+").
Deze getallen wil ik in afzonderlijke cellen uitgesplitst hebben.
Als voorbeeld 1+2+3+4+5+6+7 zou dan in 7 cellen uitgesplitst moeten worden.
Dit is me al gelukt met verschillende formules in de rij (1 formule vooraan met weergeven alles vóór het + teken, 1 formule achterin alles ná het + teken en 1 formule met alles ertussenin).
Echter veranderen deze getallen ook naar bijv: 10+20+50+100+200+500+20000 en dan klopt deze formule niet meer.
Is er een formule om de getallen, ongeacht welke getallen tussen het + teken, uitgesplitst te krijgen?

De formules staan uiteindelijk in één rij. In het voorbeeld heb ik even 2 rijen voor de duidelijkheid gemaakt.
In bijlage het voorbeeld. Alle rode cellen kloppen nu nog niet met de huidige formule.

Bijlagen

excel heeft daar een ingebouwde functie voor." tekst naar kolommen"

Hoi Emiel,

Klopt, maar dat moet dan telkens handmatig gebeuren. Ik wil eigenlijk een formule die dit automatisch doet in de betreffende cellen aangezien de getallen dagelijks veranderen

...Met een macro vanuit "tekst naar kolommen" zou het wel kunnen maar dat geeft ook niet de voorkeur. Liever een formule in de cellen als dat mogelijk is

Excel 365:
Code:
=TEKST.SPLITSEN(C11;"+")

Hoi Johan,

Dat is een mooie maar die moet wel ververst worden wanneer de getallen veranderen. Hier kan dan wel een macro op gezet worden maar liever een formule in de cellen die het live aanpassen.
Overigens zou uiteindelijk de cellen niet alleen horizontaal maar ook verticaal onder elkaar moeten komen

Daarom staat er ook dat deze voor EXCEL 365 is. Gebruik je deze versie wel?

2021 zou ook goed moeten gaan...

Gebruik je een ENGELS-talige versie?

tekst splitsen komt ook niet als functie in de lijst voor bij mijn versie

WELKE foutmelding krijg je dan?

Probeer dan eens deze:
Code:
=--DEEL(SUBSTITUEREN($C11;"+";HERHALING(" ";100));1+(KOLOM(A1)-1)*100;40)
Kun je invullen in C11 en dan doortrekken naar rechts.

Of, voor Excel 365/2021:
Code:
=--DEEL(SUBSTITUEREN($C11;"+";HERHALING(" ";100));REEKS(;7;1;100);40)

Voor getallen onder elkaar:
1) in formule 1: KOLOM door RIJ vervangen, en $C11 door C$11.
2) in formule 2: De ; verplaatsen in de REEKS-functie, dus zo: REEKS(7;;1;100)

Laatst bewerkt:
Hoi Alex,

Deze werkt perfect.

Ik heb jouw formule uitgebreid voor wanneer er minder getallen ingevuld worden:

Code:
=ALS.FOUT(--DEEL(SUBSTITUEREN($C11;"+";HERHALING(" ";100));1+(KOLOM(A1)-1)*100;20);"")

Dank!

En deze werkt eigenlijk nog mooier idd, voor vertikale lijst:

Code:
=ALS.FOUT(--DEEL(SUBSTITUEREN($C11;"+";HERHALING(" ";100));REEKS(9;;1;100);40);"")

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan