Geplaatst door Sarvo
Het ging me alleen om de inhoud van de tutorial
Bij dezen.
Ewido (trial versie, twee weken te gebruiken)
Dat is niet helemaal juist. Voor de Plus versie van Ewido moet je na afloop van de trial van twee weken inderdaad betalen. Na afloop van de trial vervallen de extra opties van de Plus versie (met name de real-time bescherming). Wat rest is een freeware versie van Ewido, die je gratis mag blijven gebruiken zolang je wilt en ook kunt blijven updaten. Zonder de real-time bescherming is Ewido freeware.
http://www.ewido.net/en/download/
Dit programma scant de actieve processen in uw pc en zet alles dat "meelift" in een logbestand
"Zet alles dat 'meelift' in een logbestand"? Is niet erg duidelijk en beslist geen goede omschrijving van wat het HijackThis-log in kaart brengt.
Zoals u ziet staan bij mij de cookies uitgeschakeld, zodat ik makkelijk in kan loggen op bepaalde websites.
Is het niet handiger in CCleaner even uitzonderingen te maken voor de cookies van de websites die je vaak bezoekt? Dat hoeft maar één keer, in het vervolg kun je CCleaner dan gewoon de cookies laten verwijderen - de cookies die je hebt uitgezonderd zullen blijven staan.
Als u hiermee klaar bent, kunt u er van uit gaan dat uw pc spywarevrij is.
In een ideale wereld...
Hijack this verwijderd helemaal niets van uw pc,
maar laat alleen maar zien wat er allemaal aan actieve processen bezig is op uw pc.
verwijder
t...
"laat alleen maar zien wat er allemaal aan actieve processen bezig is op uw pc"? Dan zou HJT een zinloos programma zijn! De actieve processen kun je immers wel zien in Taakbeheer > Processen... De onderste helft van het HijackThis-log doet iets totaal anders en dat is juist zo belangrijk.
Dat programma heet Spybot, niet Spybots.
Nog wat algemene opmerkingen:
- Je doet alsof Ewido en AdAware vergelijkbare programma's zijn, allebei gewoon spywareverwijderaars. Dit klopt niet. Ewido is echt van andere aard dan een programma als AdAware. Ewido is meer geschreven voor het verwijderen van wormen en trojans dan voor het verwijderen van adware en spyware. Juist daarom is het zo'n goede aanvulling op bijv. AdAware. Doe dus niet alsof Ewido gewoon een spywarescanner is net als AdAware. Ewido is eerder vergelijkbaar met A-Squared, terwijl AdAware eerder vergelijkbaar is met SpySweeper.
- De volgorde van de handelingen. Ik vind het erg onhandig allemaal. Eerst wordt CCleaner gedraaid. Daarna Ewido. Dan komt HijackThis aan de orde. Vervolgens CCleaner opnieuw.

Is zie hier weinig logica in.
Al met al vind ik dit een zeer matige 'opschoontutorial', eerlijk gezegd.