TV boven gashaard hangen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JanSchutter

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2014
Onze bestaande Philips tv willen we verplaatsen naar een andere plek in de kamer. We hebben een muur van 1.45 breed en 2.60 mtr hoog. Onderin is een gashaard ingebouwd. Zou de tv de warmte die de gashaard produceert, aankunnen? Als dat niet zo is, zou het dan werken dat we de haard uitdoen wanneer de tv aangaat? Iemand ervaring mee? Overigens willen we geen nis in de muur gaan maken om de meeste warmte langs de tv te laten glijden.

Welkom bij de Helpmij!

Da's een kwestie van even een thermometer ophangen op de plek aan de muur waar de TV komt? Als bij gebruik van de haard blijkt dat de temperatuur op de plek waar 't ding komt, standaard (pak 'm beet) +35 / 40 tot ?? graden is, dan zou ik het niet doen.

Welkom op Helpmij.nl:thumb:

Wat de vraag over televisie in de processor sectie doet is mij een raadsel. Vraag verplaatst.

De haardleverancier kwam met de suggestie om de dagkant van de haard een 5-tal cm naar binnen te plaatsen en dat middels een schuine afwerkplint van brandwerend materiaal af te werken. De warme luchtstroom wordt dan enkele cm naar buiten geleid, waardoor de tv minder heet gaat worden. Misschien een nuttige tip voor anderen.

Hallo

"waardoor de tv minder heet gaat worden." ...

Te hoge t° is funest voor elektronika.

Naar de toekomst toe ---> voortijdig uitgedroogde voedingscondensatoren (defekte voeding)

Mogelijk vlekken op de polarisatiefilms in het t.f.t. paneel.

Gescheurde (defekte) soldeerverbindingen door thermische stress.

Persoonlijk zou ik dit niet doen.

Peter

Bedankt Peter,

Dit maakt dat ik dieper moet nadenken. Wellicht dat aan de onderkant van de tv een "afdichtstrip" de warmte nog beter voorlangs naar boven kan geleiden. In ieder geval geen tv aan als de haard brandt.....

TV aan of uit als haard brandt zal weinig uitmaken voor de schade welke het zal lijden.
Vergeet niet dat ook kunststof slecht tegen hitte kan. (Naast alle al genoemde redenen.)
Het zal met alle voorzorgmaatregelen best een tijd goed kunnen gaan maar levensduur zal zeker gehalveerd worden.

Inmiddels is de zaak opgelost: De gashaard 5 cm naar binnen ingebouwd zodat er een schuine rand naar boven ontstaat zodat de warmtegolf iets naar voren buigt. Tevens de TV in een nis geplaatst waardoor de warmte vóór de TV langs omhoog kan. De hoogst gemeten warmte door de haard in de nis is gestopt bij 27 graden. Dus dat moet kunnen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan