TV gaat niet aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0685

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2010
Hallo,

Ik heb hier een Samsung LE15S51BP LCD tv staan. Echter wil deze sinds enige dagen niet aangaan.
Als ik op het powerknopje drukt gaat er een groen lampje knipperen, dit blijft knipperen. Ik heb al even de
tv geopend om te zien of er elco's kapot zijn maar dat is niet zo. Wel zit er witte smurrie op bepaalde contactpunten
zou dit de oorzaak kunnen zijn?

Info over het moederbordje wat er in zit:

Modelnummer: IP-51135T(V)
Input: 100-240V - 50/60 HZ 1.5A
Output (CN2) 13V 0.6A
3.1V 2.0A
(CN301-CN306) 800V ~ 16.5 mA

Samsung Electro-Mechanics

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Groetjes,

Michaël

wat zegt de vraagbaak van samsung daar over?

Zelfde probleem gehad met die tv.
Bleek toen dat de transformator kapot was.

Witte smurrie is soort van vet, is niet erg ;)

gr,
Maxim

Hallo

"Ik heb al even de tv geopend om te zien of er elco's kapot zijn maar dat is niet zo ...."

Er wordt geen ouderdom vermeld , wat in dit geval rudimentaire info is.

Een condensator kan ook defekt zijn zonder visuele sporen.

Een e.s.r. meter , of veel duurder oscilloscoop is in dergelijke gevallen een noodzakelijk hulpmiddel.

Heb dit jaren geleden gemaakt , is heel nuttig ... je haalt er zo de defekte exemplaren uit ... zelfs gemonteerd in de schakeling.

http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=947

Er zijn "slechts" een 10tal elco's op de voeding/invertor print aanwezig ... veel kosten deze niet. ( heel ruim gerekend € 20)

Je zou ze ook allemaal kunnen vervangen door nieuwe exemplaren.

Of ... hulp vragen aan een lokaal iemand die de nodige ervaring/materiaal bezit.

Ik heb geen flauw idee wat men aanrekend in een officieel herstelpunt.

In dergelijke voedingen zijn levensgevaarlijk/dodelijke spanningen aanwezig , deze zijn tevens weinig vergevingsgezind --> alles dient dus perfekt in orde te zijn , anders heb je kans op vuurwerk.

E-bay is een mogelijke bron voor goedkope onderdelen:

http://www.ebay.com/itm/Power-Board...G-LT-P2045U-/180674848350?hash=item2a110f665e

Peter

Goed. ik weet echt niet hoe oud de tv is... heb hem van iemand overgenomen...
"In dergelijke voedingen zijn levensgevaarlijk/dodelijke spanningen aanwezig , deze zijn tevens weinig vergevingsgezind --> alles dient dus perfekt in orde te zijn , anders heb je kans op vuurwerk."

Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat alles veilig is?
Mezelf ontladen is denk ik niet genoeg...

Laatst bewerkt:
Hallo

"Hoe kan ik er het beste voor zorgen dat alles veilig is?"

Op deze print zit een grotere condensator.

Meestal 400V ???µF ---> indien deze is opgeladen staat er +/- 385V D.C. !!!! op ... deze spanning is dodelijk.

Zorg er dus voor dat deze condensator is ontladen , of wacht totdat deze voldoende is ontladen door interne zelfontlading.

Ook de componenten in de buurt kunnen onder dergelijke hoge spanning staan.

Deze condensator is zelden of nooit defekt , en dient niet te worden vervangen.

Op deze "foto" zie je de printplaat onder een andere hoek.

http://www.ariic.net/genuine-oem-samsung-ltp2045u-power-board-unit-ip51135tv-p-1410.html

Zoals reeds eerder vermeld , kun je ook "alle" condensatoren vervangen ... deze kosten niet veel.

Let op de polariteit v/d condensatoren !!!

Op de print :

Rechts midden 2EA bruin

Links onder 7EA

Links midden (naast kolevlak) kleine zwarte elco 1EA

Neem hoge temperatuur exemplaren (meer dan 85°C) low e.s.r. exemplaren.

Indien deze mechanisch passen een iets hoger voltage gebruiken dan deze die zijn gemonteerd b.v.b. 25V exemplaren i.p.v. 16V

Controleer de print visueel op gescheurde soldeerverbindingen (vermogen onderdelen op koelvlak gemonteerd , alsook de 6 hoogspanningstransfo's backlightlampen)

" ik weet echt niet hoe oud de tv is... heb hem van iemand overgenomen..."

Intern in de behuizing (achterwand) staat de fabricatiedatum meestal geperst.

Mocht er uiteraard een ander defekt aan de bron van deze symptomen liggen zal het vervangen van de condensatoren uiteraard niet helpen.

Hopelijk heb jij of iemand die dit ooit leest iets aan deze info...

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan