Ik ben sinds kort de trotse bezitter van een Home Cinema Set van Onkyo welke bestaat uit een DVD Receiver (DR-S501), een 2.1 Speakerset (SKF-501F) en een subwoofer (SKW-501).
De gehele homecinema set tezamen noemt men de Onkyo LS-V501.
Ik heb deze set aangesloten op mijn Toshiba LCD (32WL66) en wanneer ik een DVD afspeel of radio beluister werkt dit prima (mooi geluid en beeld via de home cinema set).
Om dit signaal van de DVD receiver op te roepen moet ik op dat moment mijn LCD in de HDMI1 stand selecteren.
Naast deze HDMI1 stand zijn er op mijn LCD ook nog de HDMI2, PC, Ext1, Ext2, Ext3(c) signalen voor evt. externe apparatuur.
Echter ik wens ook, wanneer ik “gewoon” enkel TV kijk, het geluid VIA de speakers en subwoofer van de Home Cinema set te beluisteren en dat werkt (nog) niet.
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd of moet wellicht nog een andere kabel(s) aansluiten, maar welke?
Huidige aansluiting is:
-De receiver is middels de HDMI out aangesloten op de HDMI1 poort van mijn LCD.
-Mijn (coax) antenne kabel is rechtstreeks via mijn LCD in de muur geprikt naar Casema kabeltelevisie kastje.
-De line input subwoofer is in de pre-out van de receiver aangesloten.
Ik was in de veronderstelling dat dit genoeg moest zijn voor ook het beluisteren van het TV geluid via de HC speakers, aangezien een HDMI kabel zowel audio als beeld door 1 kabel doorgeeft.
Ik dacht dan alleen de DVD receiver te moeten aanzetten en op mijn TV (Lcd) de Tv speakers uit te moeten zetten in mijn LCD menu, en klaar is Kees? Helaas werkt dit niet.
Op de DVD receiver kan ik een aantal ingangsbronnen kiezen , te weten:
DVD, Video1, Video2/Dock, FM radio, AM radio of 1 of ander AV apparaat (set topbox bijvoorbeeld)
Een te kiezen ingangsbron op de DVD receiver voor TV is er dus niet ? Is dat niet vreemd ?
Is deze DVD receiver wel de juiste “geluidsinstallatie” voor mijn wens, vraag ik mij hardop af?
Mogelijkheden (de vrije aansluitingen) op de DVD receiver zijn nog:
- HDMI 1 in
- Scart AV connector (uitgang)
- video output via component
- optisch digitaal audio in
- coaxiaal digitaal audio in
- video output (RCA/tulpstekker naar evt. tv composiet-video ingang)
- (Ri) dock remote control
- video 1 input (composiet video ingang en analoge audio ingangen)
- video 2/dock input (composiet video ingang en analoge audio ingangen)
Mogelijkheden (de vrije aansluitingen) op mijn LCD zijn nog:
- HDMI 2 in
- Scart 1 (ext1)
- Scart 2 (ext2) Audio/video- S video
- Component video ingang (ext3) met daaronder audio L en R
- phono bus(sen) voor video / L mono audio variabel R mono/ PC HDMI1 L en R
- RGB/PC aansluiting
- zijkant LCD nog een ext3 voor eventueel: video / Audio L en R en hoofdtelefoon
Zoals u ziet zitten er genoeg aansluiting op beide apparaten en heb me rot zitten peinzen en proberen, maar ben een leek op dit gebied.
Meest logische leek mij, om wel de HDMI kabel tussen receiver en LCD te laten zitten en bijvoorbeeld de ”coaxiaal digitaal audio in” of “optisch digitaal audio in” van mijn DVD receiver aan te sluiten op mijn LCD, ware het niet dat er daarvoor geen aansluitingen op mijn LCD voor zitten?
Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn TV geluid via deze Homecinema set te laten lopen?
Op voorhand bedankt voor jullie reacties.
NASCHRIFT: op de nederlanstalige uitleg van de DVD receiver staat het niet, maar op de Engelstalige wel en namelijk:
A SEPARATE AUDIO CONNECTION IS NECESSARY TO PROCESS MULTICHANNEL AUDIO.
Is dit de boosdoener en wat wordt hiermee precies mee bedoeld?
De gehele homecinema set tezamen noemt men de Onkyo LS-V501.
Ik heb deze set aangesloten op mijn Toshiba LCD (32WL66) en wanneer ik een DVD afspeel of radio beluister werkt dit prima (mooi geluid en beeld via de home cinema set).
Om dit signaal van de DVD receiver op te roepen moet ik op dat moment mijn LCD in de HDMI1 stand selecteren.
Naast deze HDMI1 stand zijn er op mijn LCD ook nog de HDMI2, PC, Ext1, Ext2, Ext3(c) signalen voor evt. externe apparatuur.
Echter ik wens ook, wanneer ik “gewoon” enkel TV kijk, het geluid VIA de speakers en subwoofer van de Home Cinema set te beluisteren en dat werkt (nog) niet.
Ik doe waarschijnlijk iets verkeerd of moet wellicht nog een andere kabel(s) aansluiten, maar welke?
Huidige aansluiting is:
-De receiver is middels de HDMI out aangesloten op de HDMI1 poort van mijn LCD.
-Mijn (coax) antenne kabel is rechtstreeks via mijn LCD in de muur geprikt naar Casema kabeltelevisie kastje.
-De line input subwoofer is in de pre-out van de receiver aangesloten.
Ik was in de veronderstelling dat dit genoeg moest zijn voor ook het beluisteren van het TV geluid via de HC speakers, aangezien een HDMI kabel zowel audio als beeld door 1 kabel doorgeeft.
Ik dacht dan alleen de DVD receiver te moeten aanzetten en op mijn TV (Lcd) de Tv speakers uit te moeten zetten in mijn LCD menu, en klaar is Kees? Helaas werkt dit niet.
Op de DVD receiver kan ik een aantal ingangsbronnen kiezen , te weten:
DVD, Video1, Video2/Dock, FM radio, AM radio of 1 of ander AV apparaat (set topbox bijvoorbeeld)
Een te kiezen ingangsbron op de DVD receiver voor TV is er dus niet ? Is dat niet vreemd ?
Is deze DVD receiver wel de juiste “geluidsinstallatie” voor mijn wens, vraag ik mij hardop af?
Mogelijkheden (de vrije aansluitingen) op de DVD receiver zijn nog:
- HDMI 1 in
- Scart AV connector (uitgang)
- video output via component
- optisch digitaal audio in
- coaxiaal digitaal audio in
- video output (RCA/tulpstekker naar evt. tv composiet-video ingang)
- (Ri) dock remote control
- video 1 input (composiet video ingang en analoge audio ingangen)
- video 2/dock input (composiet video ingang en analoge audio ingangen)
Mogelijkheden (de vrije aansluitingen) op mijn LCD zijn nog:
- HDMI 2 in
- Scart 1 (ext1)
- Scart 2 (ext2) Audio/video- S video
- Component video ingang (ext3) met daaronder audio L en R
- phono bus(sen) voor video / L mono audio variabel R mono/ PC HDMI1 L en R
- RGB/PC aansluiting
- zijkant LCD nog een ext3 voor eventueel: video / Audio L en R en hoofdtelefoon
Zoals u ziet zitten er genoeg aansluiting op beide apparaten en heb me rot zitten peinzen en proberen, maar ben een leek op dit gebied.
Meest logische leek mij, om wel de HDMI kabel tussen receiver en LCD te laten zitten en bijvoorbeeld de ”coaxiaal digitaal audio in” of “optisch digitaal audio in” van mijn DVD receiver aan te sluiten op mijn LCD, ware het niet dat er daarvoor geen aansluitingen op mijn LCD voor zitten?
Kan iemand mij adviseren hoe ik mijn TV geluid via deze Homecinema set te laten lopen?
Op voorhand bedankt voor jullie reacties.
NASCHRIFT: op de nederlanstalige uitleg van de DVD receiver staat het niet, maar op de Engelstalige wel en namelijk:
A SEPARATE AUDIO CONNECTION IS NECESSARY TO PROCESS MULTICHANNEL AUDIO.
Is dit de boosdoener en wat wordt hiermee precies mee bedoeld?
Laatst bewerkt: