tv kabel erin, aardlek eruit!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

goodman

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2006
Ik wilde mijn pinnacle tv kaart aansluiten op de tv kabel, maar toen knalde gelijk de aardlek eruit.
Pc zit op een randaarde stopcontact en volgens mij zit de kabel goed in de stekkers verwerkt. Nog geprobeerd met het aarden van de kast zelf, maar dat mocht ook niet baten.

Heeft iemand een idee??? Alvast bedankt.

Zeer waarschijnlijk staat er spanning op de afscherming (massa) van je antenne kabel.
Je zou kunnen beginnen met alle kabels en aansluitingen nakijken of de afscherming overal netjes aangesloten is.

Bedankt voor je reactie, maar ik heb alle kabels nagekeken en naar mijn bescheiden mening zitten ze goed.:(
Zijn er nog andere mogelijkheden?

Misschien dat je het kunt meten met een multimeter. De + van de meter tegen de afscherming van je antennekabel en de - tegen de aarde van je wandcontactdoos. (mijn gok blijft dat je daar een leuke spanning meet)

Het kan natuurlijk ook van de tv of tuner vandaan komen, die zijn immers niet geaard, en de pc wel, en als de afscherming ergens niet goed is aangesloten.............potentiaalverschil.

Lange Pier zei:
Het kan natuurlijk ook van de tv of tuner vandaan komen, die zijn immers niet geaard, en de pc wel, en als de afscherming ergens niet goed is aangesloten.............potentiaalverschil.

En het begint al op het punt waar je de woning binnen komt!!

BANDIT123 zei:
En het begint al op het punt waar je de woning binnen komt!!

Daarom kom ik daar ook mee. Ben al eens bij iemand bezig geweest, daar stond bij het aansluitpunt al bijna 70volt (!!!!!) op de afscherming....foutje van de kabelaar :eek:

maestro12 zei:
Daarom kom ik daar ook mee. Ben al eens bij iemand bezig geweest, daar stond bij het aansluitpunt al bijna 70volt (!!!!!) op de afscherming....foutje van de kabelaar :eek:

Kan je al een aardig lampje mee laten branden:D

Dan moet het wel in het aansluitpunt zitten zitten want nu, dan wel zonder mulimeter, heb ik echt alle kabels nog eens opnieuw opengemaakt en opnieuw aangesloten.
Resultaat: geen verandering!!
Volgende vraag: Hoe los ik dit op? Ik heb een kabelmodem en een splitter, en vanuit mijn splitter komt de tv kabel. Moet ik de splitter dan aarden?:confused:

Probeer eens al je apparatuur waarop de antennekabel is aangesloten los te koppelen (ook je kabelmodem) en kijk of het dan nog gebeurt, zo ja, dan kan het nog aan twee dingen liggen, de aansluiting van je kabelaar of je tv kaart, gebeurt het dan niet meer ligt het aan de andere apparatuur.
Het makkelijkste zou natuurlijk een multimeter zijn, dan kan je vrij snel precies vaststellen waar het probleem ligt.

Ik ben er net achter dat het inderdaad de hoofdaansluiting is, inderdaad alles eraf en alleen de tv kabel erin en in de pc en boem weer de schakelaar om.
Maar,,,,,wat nu?

Nog één ding proberen, kabel in je tv kaart stoppen en van het andere losse eind, de afscherming tegen een randaarde houden (zo sluit je een fout in de kaart ook uit). Als dan wel de aardlek er in blijft ligt het dus echt aan de kabeleaar, dus kabelaar bellen en het probleem uitleggen.

goodman zei:
Dan moet het wel in het aansluitpunt zitten zitten want nu, dan wel zonder mulimeter, heb ik echt alle kabels nog eens opnieuw opengemaakt en opnieuw aangesloten.
Resultaat: geen verandering!!
Volgende vraag: Hoe los ik dit op? Ik heb een kabelmodem en een splitter, en vanuit mijn splitter komt de tv kabel. Moet ik de splitter dan aarden?:confused:

In meterkastaansluitpunten van b.v. Chello, wordt deze ook idd geaard, in oudere situaties, met de splitter in de wandkontaktdoos voor de cas, weer niet.

De splitter aarden is dus een goede mogelijkheid.

Even voor mijn idee, de afscherming is de buitenrand van de stekker?
Hoe en waar hou ik die tegen de randaarde aan?
Misschien een stomm vraag, maar voor ik iets fout doe!:o

goodman zei:
Even voor mijn idee, de afscherming is de buitenrand van de stekker?
Hoe en waar hou ik die tegen de randaarde aan?
Misschien een stomm vraag, maar voor ik iets fout doe!:o

Met een installatiedraad, b.v. geeft wel wat geknetter, maar is niet levensbedreigend:evil: , geintje.

Maar dat moet je alleen doen om te testen, het moet gewoon gerepareert worden door de kabelaar, wat al eerder was aangegeven.

Hartstikke bedankt voor het meedenken, ik neem iig contact op met de casema.
Ik laat wel weten wat die ervan zeggen.

Groeten Ed

Volgens de meneer van casema ligt het niet aan hun kastje, want dat kon hij op afstandmeten (zegt hij).
Hij zegt misschien mijn moederbord, maar dat heb ik inmiddels ook uitgesloten want hou ik het draad tegen een ander apparaat gebeurt er precies hetzelfde.
Wat ik wel vreemd vind is dat mijn tv er geen last van heeft.
Met andere woorden ik ben geen stap verder.

In principe is je computerkast geaard, je hebt hem ook aangesloten op een randaarde kontaktdoos, dus dan zou daar het kontakt van de mantel van de coaxkabel d.m.v. de buiten kant van de stekker, ook aan aarde liggen.

Als je de tv kaart in een andere comp kan proberen? zou je dat uit kunnen sluiten, ook eventueel de voeding omwisselen, zou deze uit kunnen sluiten, en dan de aarding van de kast, daar kan ook nog het probleem zitten, als deze niet fysiek is geaard, staat op de kast 115 volt ( halve periode ), wel met een heel laag amperage, maar wel voldoende om de aardlekschakelaar uit te doen slaan.

Je kunt dat natuurlijk testen met een universeelmeter.

Al met al, ik snap er ook geen jota van.

Ik zou hier gek van worden, ik kocht een multimeter (als ik er al niet één had) en sloeg aan het meten.........het moet ergens vandaan komen:shocked:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan