TV signaal doorgeven naar ander kamers via electriciteitsnet/ Probleem met splitter.

Status
Niet open voor verdere reacties.

denetoet

Gebruiker
Lid geworden
13 mei 2009
'n Avond HelpMij,

Ik heb gelezen, dat - om TV of internet signalen over te brengen tussen verschillende ruimten in een huis - het electriciteitsnet gebruikt kan worden met inzet van speciale adapters. Ik geloof, dat ze Homeplug of PLC's genoemd worden

Ik heb een Ziggo-installatie met een Humax box in de huiskamer voor HD. In andere kamers hoef ik geen HD.
Is de kwaliteit via die PLC's goed genoeg voor niet-HD ontvangst?
En hoe is dat voor HD ontvangst? Wordt het signaal door PLC''s verzwakt of slecht?

Het primaire TV signaal krijg ik uit een hoofdaansluiting, die Ziggo op de kabel heeft gezet en die het kabelsignaal filtert naar TV, Internet en telefoon. Ik heb het idee, dat (misschien daardoor) het TV signaal zwakker is dan vroeger. Is dat logisch of is die splitter niet in orde? Ervaring?

Alvast dank voor jullie antwoord, Dirk

Helaas is er geen simpel eenduidig antwoord op je vraag. Ik zal het proberen iets te verduidelijken

Via een groene kabel wordt de kabelaansluiting bij jou thuis aangeleverd. Het signaal is even sterk als voor de tijd van internet over de kabel. In deze kabel zitten alle signalen gebundeld en worden door o.a. de splitter verdeeld naar de juiste apparaten. Voor elk van de 4 signalen (analoge tv, digitale tv, internet, telefonie) zijn er andere manieren om deze in een huis te verdelen. Hoe je dit doet hangt sterk af van je wensen.

Stel je wilt enkel analoge tv (nu nog 29 zenders). Dan kun je eenvoudig de coax (ronde dikke kabel) doorleiden naar elke gewenste tv.

Wil je digitale tv doorleiden dan kun je dezelfde kabel gebruiken. Maar die kabel mag niet meer met een splitter (anders dan die ene van Ziggo) gebruikt worden. Je moet als het ware 1 lange draad door het huis leggen. Bij elke tv moet je dan een digitale ontvanger met kaart van Ziggo plaatsen.

Je kunt ook al die ontvangers bij het binnenkomende signaal tesamen plaatsen en vanaf daar digitaal verder gaan. Dit kun je dan bijvoorbeeld met homeplugs doen. De moderne sets met 500MB snelheid zijn snel genoeg voor HD beeld. Grootste probleem zit er in dat je bij elke tv een voorziening moet maken om het infrarood signaal terug te voeren naar het verzamelpunt, anders kun je namelijk niet van zender wisselen. Dit is weliswaar het duurst, maar wel het mooist in de rest van de woning. Geen dradenrommel en overal tv waar je een stopcontact hebt (of zelfs draadloos als je wilt).

Goedenavond RogerS!

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Eerst wil ik even zeggen, dat ik niet zo ambitieus ben om op meer dan een TV een HD beeld te willen hebben.

Misschien is dat dan wel op de slaapkamer boven, ver van het punt waar de kabel het huis binnenkomt. In de huiskamer, waar we niet zo veel en zo lang kijken behoeft het geen HD te zijn.

In ieder geval: nu staat de decoder beneden bij de wandcontactdoos (wcd) van Ziggo, waar naast het TV signaal (tvs) ook het internet en telefoon signaal uitkomen.

- De decoder (Humac) zou dan naar boven moeten naast de TV daar, als ik jou goed begrijp, maar ik betwijfel of ik die daar boven kan voeden via adapters op het electrisch net met het tvs uit de wcd; of wel?

- Of kan ik het juist anders doen: de decoder beneden laten staan en zijn uitgangssignaal via het net naar boven te brengen?

Bij de keuze zal storingsgevoeligheid wel een rol spelen vermoed ik.

- Dan nog iets heel anders: kun je via die adapters en het net eigenlijk ook gewone analoge TV signalen transporteren? Of alleen digitale?

- Wat ik ook belangrijk vind is, dat ik uit jouw woorden opmaak, dat het tvs uit de wcd in principe net zo sterk moet zijn als vroeger en dat het geen "concurrentie" zou moeten ondervinden van de internet of telefoonsignalen (vanwege de het verschil tussen de frequenties waarschijnlijk). Als dat zo is, dan moet de oorzaak van de kwaliteitsvermindering die ik opmerk in de Ziggo wandcontactdoos gezocht worden. Denk je niet?

Affijn, zomaar weer vier vragen. Teveel? Zo niet, alvast dank voor jouw antwoord!

Dirk

Ik schrijf de antwoorden er even tussen anders wordt het erg verwarrend:

Maar eerst nog een stukje theorie. Er worden nogal eens een aantal termen door elkaar gebruikt. Met name rond dit onderwerp is dit nogal lastig.
Soms worden de termen netwerk/UTP/IP/digitaal door elkaar gebruikt. UTP is een type kabel (net als coax), IP is een protocol (afspraak hoe iets over een medium verstuurd kan worden, in principe kun je nog IP spreken per flessenpost), digitaal is een manier om informatie te beschrijven en op te slaan.

- De decoder (Humac) zou dan naar boven moeten naast de TV daar, als ik jou goed begrijp, maar ik betwijfel of ik die daar boven kan voeden via adapters op het electrisch net met het tvs uit de wcd; of wel?
Helemaal correct. Het signaal doorsturen via "adapters" zal niet gaan.

- Of kan ik het juist anders doen: de decoder beneden laten staan en zijn uitgangssignaal via het net naar boven te brengen?
Kan wel maar is nogal prijzig. Net even snel gekeken. � 1200,- voor een set HDMI over IP kastjes. Dat is exclusief de IR extenders, want anders kun je je decoder zo lastig bedienen.

- Dan nog iets heel anders: kun je via die adapters en het net eigenlijk ook gewone analoge TV signalen transporteren? Of alleen digitale?
Via de adapters kun je alleen netwerk (TCP/IP verkeer) versturen. Een analoog signaal zul je dus eerst moeten omzetten naar netwerkverkeer. Hetzelfde geld voor de digitale kanalen.

- Wat ik ook belangrijk vind is, dat ik uit jouw woorden opmaak, dat het tvs uit de wcd in principe net zo sterk moet zijn als vroeger en dat het geen "concurrentie" zou moeten ondervinden van de internet of telefoonsignalen (vanwege de het verschil tussen de frequenties waarschijnlijk). Als dat zo is, dan moet de oorzaak van de kwaliteitsvermindering die ik opmerk in de Ziggo wandcontactdoos gezocht worden. Denk je niet?
Klopt. Het aansluiten van het geheel luistert nogal nauw. Met een beetje geduld en nauwkeurig werken kom je een heel eind. Goede kabels en connectoren helpen ook behoorlijk.

Je opstelling zou als volgt ongeveer moeten zijn.

Groene kabel van Ziggo - WCD met filter - 4 poorts versterker (ook van Ziggo) -Naar modem en humax

Hoewel niet altijd het makkelijkst, is de meest haalbare oplossing toch nog het aanleggen van een coaxkabel naar elke tv.

Ja, RogerS, zo leer ik nog eens wat......

Wat ik tot nog toe deed: ik zette het TV signaal uit de Ziggo WCD direct (vóor de Humax) op de coax naar boven, - die al lange tijd aanwezig is - om daar op een ouwe TV de programma's te bekijken. Alleen was het beeld slecht tot zeer slecht, terwijl het vóor de Ziggo installatie goed was. Ik dacht de zaak te verbeteren door het signaal via het electriciteitsnet door te gaan geven, maar dat gaat dus helemaal niet zonder meer......

Ook heb ik wel eens een zgn TV splitter (van Gamma) op de WCD gezet om zodoende tegelijk de Humax en de coax naar boven te voeden, maar die heb ik maar weggelaten. Ik denk, dat je dan een speciale splitter van goede kwaliteit nodig hebt. Ken jij een goede?

Ik begin dus te geloven, dat de lagere kwaliteit op de TV beneden wordt veroorzaakt door de Ziggo WCD (en mischien zijn aansluiting op de groene kabel) en dat daar voor het signaal boven eventueel nog eens bijkomt, dat de afscherming van de coax (in de buurt van de nieuwe connector beneden - die ik er op heb gezet, omdat die coax vroeger direct met de groene kabel was verbonden - niet helemaal OK is. Juist?

Dank je, Dirk

Splitters zijn bij de moderne kabelvarianten niet meer aan te raden. Dat heeft te maken met het feit dat er ook data retour moet naar Ziggo. Iets wat in het verleden natuurlijk niet was.

Kijk eens -> http://www.erconline.nl/technetix-fra752nkk-p-26970.html

Deze zou je ook moeten hebben aangesloten. Klopt dat? Gebruik in dat geval 1 uitgang voor de woonkamer en 1 voor boven

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan