TV-tuner (DVB-T) vindt zelfs geen FTA-kanalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hoogeveense RAT

Gebruiker
Lid geworden
28 sep 2007
Deze week heb ik de EyeTV One van Elgato, een DVB-T Tuner voor Digitenne, ontvangen. Na een aantal dagen prutsen is het mij nog altijd niet gelukt kanalen te ontvangen. Ik heb het met diverse software geprobeerd (Media Center, ProgDVB en de bijgeleverde Terratec-sotfware), maar telkens hetzelfde resultaat: geen kanalen gevonden.

Ik heb de bijgeleverde Digitenne-smartcard nog niet geactiveerd. Ik wil er immers eerst zeker van zijn dat alles werkt, alvorens ik kosten voor een abonnement ga maken. Dat ik de commerciële zenders niet kan ontvangen, lijkt me dus meer dan logisch. Maar ik zou het signaal van FTA-zenders Nederland 1, 2, 3 en RTV Drenthe toch sowieso uit de ether moeten kunnen prikken?

Zou het aan de antenne kunnen liggen? Zelf betwijfel ik dat, want er zou dan in elk geval toch iets te vinden moeten zijn, ook al is het maar ruis? Ik ken bovendien voorbeelden waarbij die bijgeleverde sprietantenne gewoon goed bereik heeft. Daarom denk ik eerder aan een softwarematig probleem, maar wat? De drivers zijn in elk geval in orde.

Hopelijk kunnen jullie me helpen, anders gaat het pakketje maar weer terug naar Bol.com. Alvast bedankt! :thumb:

Dank voor je reactie, Alfred 2! :) Het is inderdaad een andere tv-kaart dan jij noemt, namelijk deze. Die is zelfs gemaakt voor Nederland/Digitenne.De sprietantenne werd inderdaad geleverd met magneetvoet. Ik heb je tip met de plamuurmes onder de antenne gevolgd, maar geen succes.

Zijn er nog andere mogelijkheden? Alvast bedankt! :thumb:

Bij het wat Googlen naar jou probleem vond ik dat meer mensen aanvankelijk niet alle zenders hebben. Er wordt gesuggereerd dat je met dit apparaat dicht bij de zendmast moet wonen. En tja, Hoogeveen is niet met zo een mast gezegend. Dit kan je zien op http://www.gsmmasten.nl De dichtstbijzijnde staat in de buurt van Assen (is daar niet die brand geweest, ik zag dat toen ik eind juli / begin augustus van de lekkere blauwe bessen ging plukken bij de teler in Smilde).

Hoe dan ook, probeer dan om handmatig een frequentie in te voeren en verplaats de antenne. Het is natuurlijk zo, dat wanneer het signaal zwak is en de ontvanger ook niet zo goed, er onmiddellijk sterke onderdrukking van het nog aanwezige signaal plaatsvindt door automotoren of iets dergelijks. Mijn tv Digitenne antenne ontvangt alleen heel goed voor het raam (de KPN antenne, een klein kastje ter grootte van een pakje sigaretten met filter is met afstand de beste) maar het magneetvoet sprietje doet het juist goed in het midden van de kamer. Bij een binnenantenne komt het op de plaats aan. Ik kan de antennes zelf ook ergens neerzetten waar geen ontvangst is. Als je eerst handmatig een zender in-programmeert kom je daar mogelijk achter. Hier nog mijn bron: http://www.onemorething.nl/community/topic/eyetv-one-mist-zenders

Bij even verder zoeken ook deze ervaring op http://tweakers.net/productreview/35116/elgato-eyetv-one-digitenne.html :

Eye TV One (Elgato) aangeschaft om TV te kijken op mijn Mac Book Pro.
Na drie maanden tobben, de vierde TV Tunerstick in gebruik en nog geen goede ontvangst van de digitenne kanalen van KPN.
De oplossing:
- nieuwe antenne Funke binnen- en buitenantenne
- power inserter om de antenne te voeden en ontvangst te versterken
- handmatig zenderbouquetten toevoegen zie http://www.onemorething.n...e-op-je-eyetv/#more-24682
Het werkt prima nu!

Tenslotte nog een filmpje dat ik tegenkwam, van de antenne die jullie moeten gebruiken. http://www.youtube.com/watch?v=cMAsmdX8U0k&feature=related Sinds er hier in Groningen een antenne staat bij het Winschoterdiep heb ik goede ontvangst, toen die nog in Hoogezand stond een zeer matige. Over de ontvangst weet ik verder nog dat hoge gebouwen tussen zender en ontvanger invloed hebben en dat dubbel glas een spelbreker is. Dubbelglas heb ik zelf trouwens ook. Bij veel winkels kan je artikelen binnen bepaalde tijd terugbrengen wanneer ze niet voldoen. Via Internet (is kopen op afstand) binnen twee weken dacht ik. Succes

Ah, dank voor deze uitgebreide reactie Alfred 2! Hier kan ik hopelijk wel iets mee. :thumb:

Dus toch een probleem met de antenne, denk je? Dit weekend ben ik wat druk met werken, maar ik ga er maandag meteen mee aan de slag! :)

Zo, daar ben ik weer. Allereerst nogmaals bedankt voor je hulp! :thumb:

In Smilde is afgelopen zomer inderdaad die mast ingestort door een brand. In Assen is een noodmast geplaatst en daarmee zou de ontvangst in heel Drenthe weer goed moeten zijn. Ook in Hoogeveen, ook al geeft de postcodecheck op de KPN-site aan niet. Bovendien gaat het niet zozeer om Digitenne, maar om de FTA-kanalen.

Ik heb de antenne al op diverse plaatsen geprobeerd. Met plamuurmes voor het raam, op de verwarming, midden in de kamer, boven in huis, beneden in huis, etc. Helaas nooit een signaal. Als jij je antenne op de verkeerde plaats hebt staan, heb jij dan een slecht ontvangst of helemaal geen (met andere woorden vindt Media Center dan ook geen kanalen)?

Ik ga zo bij Digitennewinkel dan maar even een andere antenne bestellen, hopelijk dat dat werkt. En anders gaat alles maar weer retour.

Ik ontvang dan haast niets. Het is of wel, of niet. Toen de zender in Hoogezand stond was het waardeloos en kon ik niet altijd TV kijken. Nu het signaal over de hele stad gaat is de ontvangst sterk genoeg om te antwoorden met dat de zenders dan altijd wel gevonden worden. Op de vensterbank heb ik met de bekende KPN huiskamerantenne heel goed signaal op één bepaalde plek. Helemaal links, ik heb kunststof kozijnen. De zenders waarvoor ik niet betaal worden overigens altijd ook gevonden en ik kan zien hoe het programma heet dat er wordt uitgezonden. Er is verschil tussen de verschillende ontvangers die ik heb want de KPN is aanmerkelijk beter dan de Strong 5120 die ik eerst had. Hiermee had ik alleen ontvangst vanuit Hoogezand (20 km) bovenop op de TV met een dienblad tussen de TV en ontvanger en de antenne in een bepaalde stand. Hier had ik de zenders mogelijk niet kunnen vinden zonder dit kunstje. Wanneer je iets hebt wat roet in het eten gooit zoals een transformatorhuisje of storing in de ventilator van de afzuiging, of auto's met draaiende motoren op een kruising voor de deur, een hoog gebouw tussen de ontvanger en de zender moet je de juiste plaats voor de antenne zoeken met de frequentie van een zender al in-geprogrammeerd.

Programmeer dus eerst een zender handmatig in en kijk dan of het signaal balkje en signaal kwaliteitsbalkje groter worden.

Je zou de ontvanger bij iemand anders kunnen proberen of een klein USB apparaatje bij jullie thuis kunnen proberen. Ik zag er vorige maand nog twee verschillende bij de Aldi voor minder dan een tientje en er zijn toch al veel mensen die zoiets hebben. Ik zie niet dat er iets met de magneetvoet antenne fout zou kunnen zijn, de antenne van KPN heeft wel een printplaatje er in zitten. Ik heb als eerste een gewone TV binnenantenne gebruikt, het verschil zit hem in een klein analoog of digitaal filter, er moet dus wel op de doos staan dat dit kan maar digitale filtering is waarschijnlijk bij een wat nieuwer exemplaar aanwezig. Zoals in het forum van de eerdere link staat te lezen is een buitenantenne te verkiezen. Voor LED televisies is digitale kabel superieur.

Weeg je kansen maar ik zou alles terugbrengen totdat iemand zo een systeem met binnenantenne in Hoogeveen kan demonstreren. Voor een tientje heb je een USB-stick met DVB-T voor de vrije kanalen en digitale radio, bijvoorbeeld van Sweex. "Het doet helemaal niets" is gemakkelijker bij retourneren dan "ik ontvang wel iets" en veel zaken geven tevredenheidsgarantie. Op Internet heb je twee weken om de koop ongedaan te maken (wet kopen op afstand).

Het overstappen op Digitenne, met binnenantenne, is voor Hoogeveners op dit moment niet verstandig. De zenders zijn hiervoor te ver weg.

Dank voor je reactie! Ik krijg morgen, als het goed is, het materiaal van Digitennewinkel binnen. Als dat geen oplossing biedt, gaat alles inderdaad maar weer terug. Ik betwijfel of het met een ander DVB-T-stickie wel gaat lukken, aangezien het (vooralsnog) met deze al niet lukt. Maar goed, dat is altijd het proberen waard voor een tientje. Met de publieke omroepen ben je immers al een aardig eind.

Weet jij trouwens hoe je zenders inprogrammeert in Windows Media Center (Windows 7)? Die optie kan ik namelijk nergens vinden, en ook via Google heb ik niets gevonden. Het enige wat ik vond, was dat iemand hetzelfde probleem had. Maar toen-ie als regio VS koos, kon-ie wel handmatig zenders inprogrammeren. Dat heeft bij mij helaas niet geholpen, ook niet toen ik voor bijvoorbeeld Duitsland koos.

Ik blijf maar bij Vista. Behalve het bijgeleverde programma is er op mijn USB sticks geen enkel ander programma dat ermee werkt. Ik heb twee ontvangers, de Strong en KPN en die van de KPN en de Sticks ontvangen heel veel beter dan de Strong. Er is haast geen verschil tussen de ontvanger van KPN, voor de televisie en de toch heel veel kleinere sticks van Sweex. Behalve dat de KPN ontvanger op de televisie moet staan met een stuk plastic er onder. Handmatig de zenders in-programmeren moet met de bijgeleverde software kunnen. Het staat in de handleiding. Je hebt kans dat alleen de bijgeleverde software werkt, dus blijf eerst daarmee werken. Succes

Vandaag de nieuwe antenne en power inserter binnen gekregen van Digitennewinkel, maar evenmin ontvangst. Heb het op verschillende plaatsen in huis geprobeerd, maar geen succes.

Helaas kan ik met de bijgeleverde software (Terratec Home Cinema) geen zenders inprogrammeren. Ik zou dus voor elke keer dat ik de antenne een centimeter verplaats, opnieuw moeten scannen. Dat is me net even iets te veel werk, aangezien het waarschijnlijk toch niets oplevert.

Komende zomer wellicht nog maar een poging wagen. Dan is de zendmast in Smilde weer actief en zou normaal gesproken in Hoogeveen weer Digitenne gekeken moeten kunnen worden met een eenvoudige binnenantenne. De noodmast in Assen heeft daarvoor dus, blijkbaar, te weinig bereik. De materialen die ik nu heb aangeschaft, gaan in elk geval weer retour.

Rest mij je nog enorm te bedanken voor je tijd en hulp, Alfred 2! :thumb:

Geen probleem en ik ben blij dat het gekochte weer terug kan.
De zenders hoef je maar één keer in te programmeren want het is digitaal.
Jou probleem is ook dat er in het midden van het land weinig andere antennes zijn.
Vraag daarom een eerstvolgende antenne te laten plaatsen in Hoogeveen. Moi. Alfred

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan