Tweaks voor XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

comkwek

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2008
Berichten
167
Hey

Ik heb viavia vernomen dat er tweaks bestaan om je windows sneller te maken en je programma's sneller te laten opstarten.
Hoe precies gebruik je tweaks en wat zijn makkelijk tweaks om mee te beginnen?
Ik heb begrepen dat als je iets fout uitschakeld dat dan je pc het niet meer doet. Is dit waar of is het gewoon onzin?
alvast bedankt voor jullie hulp

Groeten Comkwek
 
Het laatste is waar, als je met tweaks de boel verknalt kun je idd. serieuze tot dodelijke problemen met je Windows krijgen.
Er zijn er inmiddels na 7 jaar XP zó allemachtig veel................ Klik
 
Ja comkwek, ieder handigheidje kan een tweak zijn en er zijn duizend manieren om je computer sneller te maken.
Daarom zul je je moeten concentreren op wat je bereiken wilt en daar tips of tooltjes bij gaan zoeken. Een leuk programma om alvast wat handige dingen mee te doen is Tweak-XP Pro Zo zijn er natuurlijk vele. Deze programma's passen meestal het register voor je aan op gewenste onderdelen.

Wat je bedoelt met uitschakelen dat zijn de services. Bekijk ze maar eens met de opdracht "services.msc" bij Start - Uitvoeren. Maak het venster wat breder. Je kunt er op dubbelklikken (of rechts klikken en Eigenschappen kiezen) en vervolgens eventueel de status veranderen (ingeschakeld/uitgeschakeld) en het opstarttype (automatisch, handmatig en uitgeschakeld). Je kunt daar ook korte uitleg vinden. Wanneer je bij Start - Uitvoeren de opdracht "msconfig" geeft dan zie je op het tabblad Services ook een lijst waarmee je op een eenvoudige manier een service kunt proberen uit te schakelen en verder een tabblad Opstarten waar je een opstart item kunt uitschakelen. Soms betreft dit opties die je beter binnen het betreffende programma kunt uitschakelen of programma's die je ook kunt verwijderen. Meestal is het uitschakelen van services of programma's niet zo heel erg nuttig. Iets waarvan je zeker weet dat je dat niet meer nodig hebt kan je natuurlijk beter uitschakelen. Kijk daarvoor ook bij Configuratiescherm - Software of er in de lijst vergeten programma's staan die je zou willen deïnstalleren en bij Start in de programmagroep Opstarten. Daar kan je meestal enkele indexeerders vinden en programma's die het starten van programma's versnellen zoals voor Office. Hierdoor duurt het opstarten van de computer langer. Maak een groep die je bijvoorbeeld Niet Opstarten noemt en sleep al die overbodige programma's daar naartoe.

Er zijn hulpprogramma's die je schijf op een speciale manier defragmenteren en de onderdelen die opstarten in een optimale volgorde zetten (dit kan Windows ook) maar het effect daarvan is meestal niet meetbaar.

Wanneer je onderdelen uitschakelt die niet gemist kunnen worden dan zul je inderdaad soms in de Veilige modus moeten opstarten en de instellingen weer moeten herstellen. Vaak is het zo dat je in de logboeken ziet dat het systeem toch steeds probeert om een service te starten wanneer deze is uitgeschakeld of dat andere services er van afhankelijk zijn. Kijk maar eens bij Configuratiescherm - Systeembeheer - Logboeken. Dubbelklik op een foutmelding voor bijzonderheden als je fouten in die lijsten ziet staan.

Ik hoop dat je zo iets beter weet waar via het over heeft. :D
 
Hartelijk dank voor jullie reactie's.
Ik ga het eens proberen met dat programma op een andere computer. Werkt het goed dan probeer ik het ook op mijn eigen. Dank jullie wel

Meer reactie zijn altijd welcom.

Groeten comkwek
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan