twee beeldschermen op videokaart.Bij aanzetten 2e scherm golft het 1e scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

dlarge

Gebruiker
Lid geworden
25 okt 2008
Hallo,
ik heb een onboard videokaart op het volgende moederbord:
MSI k9a2gm (AMD 780 chipset based).
Daar zit een vga aansluiting op en een hdmi aansluiting. Nu heb ik twee beeldschermen met alleen een vga aansluiting. De schermen zijn:
Acer x223w (22")
Samsung syncmaster 700tft (19")

Deze schermen wil ik beiden op mijn pc aansluiten. Daarom heb ik er een videokaart bij gedaan, een RX1300pro, van MSI als ik mij niet vergis.

Werkt opzich goed, allen het probleem is dat wanneer ik de 19" aanzet, de 22" een golving laat zien. Dit zie je vooral op zwart en grijs.

Is dit op te lossen? Kan ik bijvoorbeeld 1 scherm op de onboard aansluiten en 1 op de extra videokaart, of zijn er andere oplossingen.

Alvast hartelij dank.

Nog even een aanpassing, ik weet niet of het van belang is, maar scherm 1 (22") staat op h: 65kHz en v:60hz. Andere scherm op 63.9kHz en op 60hz.

Laatst bewerkt:
Normaal gesproken zou je 1 kaart moeten hebben waar 2 schermen op passen.
Een zogeheten "Dual-head".
Maar de golving komt denk ik door de magnetische straling van je 19" scherm.
Zet ze eens (als test) een meter uit elkaar?
Golving weg?

Normaal gesproken zou je 1 kaart moeten hebben waar 2 schermen op passen.
Een zogeheten "Dual-head".

Sorry maar dat klopt niet. Liggend aan je moederbord kun je ook je onboard VGA + een vgakaart gebruiken. Die vgakaart hoeft dan geen dualhead te zijn. Maar zoals gezegt dat ligt aan je moederbord, sommige moederborden schakelen de onboard vga uit zodra ze een vgakaart zien.

Die golven en trillingen in het beeld zijn wel vreemd, ik weet dat je dit met de vroegere CRT schermen nog wel eens had. Maar dat had te maken met het demagnetiseringsproces van een CRTscherm. Maar ik dacht dat TFT schermen dat niet meer deden, dus vreemd.

Kijk ook eens wat er gebeurd als je de monitoren omwisselt kwa aansluiting.

Het uit elkaar zetten helpt niet. het lukt me trouwens neit om ze helemaal een meter uit elkaar te zetten, maar kom tot 60cm ongeveer. Het wordt dan niet minder.

Ik kan de scherem niet omdraaien. De ene (22") heb ik op de dvi aansluiting gezet, die ander zit een vaste vga kabel aan, dus die kan ik er niet af krijgen.

En bij de monitoren had je toevallig ook geen andere bekabeling?

Nou bij die 19" niet, want dat zit dus vast. Dat is ook al een ouder scherm hoor.
Bij de 22" zat alleen zo'n standaard kabel (dat noem ik steeds vga, maar ik weet niet of dat juist is). Daar heb ik een dvi kabel bijgekocht, dvi naar vga is dat dan geloof ik en aangesloten op de dvi aansluiting van de videokaart.

Beide schermen zitten dus op de videokaart. Dan is er alleen nog een s-video ingang vrij, maar die kunnen ook niet op de schermen.

Bedankt voor de antwoorden alvast.

Ok, neem dus nu aan dat het flatscreens zijn.
In mijn eerste reaktie ging ik uit van CRT.

Hebben ze beiden hun eigen settings qua frequentie en resolutie?
Worden ze (buroblad, eigenschappen) los van elkaar herkend? Rechter klik op het monitortje> "Herkennen".
De ene heeft dan een grote witte 1 en de andere een 2 in beeld.

sorry ja, het zijn platte schermen. die 22" is net nieuw, die 19" is al een ouwere. Hoe oud weet ik niet precies. Ze worden wel gewoon herkend als 1 en 2 inderdaad.

Beide draaien op 60hz, alleen het kHz verhaal, wat ik zag toen ik op de instellingen knop van de monitoren klikte verschilt.

Schermen zitten nu dus beide op de losse videokaart, de RX1300pro. Ene op de vga aansluiting, de 22" op de dvi aansluiting.

Goedemorgen, heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is? Of is het uberhaupt niet op te lossen?

Ik heb het scherm ondertussen op een oudere videokaart aangesloten, een FX5600 en daar lijkt het probleem zich niet of nauwelijks voor te doen.
De schermen zijn nu wel gedraait, dus de 22" ziet ie nu als scherm 2 en de 19" als scherm 1. Maar dat kan het toch niet zijn lijkt me.

Nee, werkt toch ook niet, dus de videokaart is het niet..

Laatst bewerkt:
Tjah ik blijf het vreemd vinden.

Voor de duidelijkheid, de monitoren werken elk afzondelijk wel goed?

Ja werken prima.
En op het bureaublad zie ik bijvoorbeeld weer bijna geen golven. De golven gaat van onder naar boven.

Het is dus ook weg als ik het tweede scherm uitzet.

edit
nog even wat extra: Als ik het scherm aanzet, die 19" dan zie je ook even een kleine storing / soort flitsje in de 22" (die de golving krijgt van de 19").

Laatst bewerkt:
Probleem opgelost

Heb de 22" op een ander stopcontact aangesloten, blijkbaar teveel spanning op één geplaatst, nu doet ie het goed (hoera)..!

Lol dan moet jij echt net op het grensgebied gezeten hebben, want zover ik weet had er anders een stop uit moeten vliegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan