twee (dezelfde) HDD schijven als 1

Status
Niet open voor verdere reacties.

JobNij

Gebruiker
Lid geworden
27 okt 2009
Berichten
190
Is het mogelijk om 2 dezelfde HDD schijven (beiden Seagate Barracuda 1TB) door windows als 1 HDD te laten herkennen?
Dus: niet 2x 1TB, maar 1x 2TB

Alvast bedankt!

Job

Windows 7 Ultimate
2x Seagate Barracuda 1TB SATA
 
Nee kan niet; maar, waarom zou je dat willen doen dan?

Ron
 
Is technisch gezien wel mogelijk maar dan moet je moederbord raid0 ondersteunen. Voordeel is snelheids winst en groot nadeel is dat als 1 schijf kapot gaat je alle data kwijt bent.
 
Kan inderdaad prima onder Raid0, heb het hier zelf ook
 
ik ben niet van plan om de schijven kapot te maken...:p

Kan iemand me uitleggen hoe ik dat dan configureer (ik heb een asus p7p55d mobo, en die ondersteund RAID 0)

En is het mogelijk om later toch weer die schijven apart te configureren? (die 2e schijf is namelijk 'te leen' voor minstens een half/1 jaar)

Alvast bedankt!

Job

EDIT: en kan ik gewoon die schijven samenvoegen, of moeten het lege schijven zijn?
 
Wanneer je de schijven gebruikt in een Raid0 opstelling worden beide schijven automatisch geformatteerd. Zorg dus dat er geen data op staat die je nog nodig hebt.

Voor Raid0 moet je de schijven instellen in je raidcontroller menu. Deze zie je voorbijkomen als je de computer opstart. Kijk hiervoor in de handleiding van je moederbord.
 
Als je naderhand een schijf weer moet inleveren moet je voor die tijd de data er weer af halen want raid0 dien je altijd met 2 schijven te doen.
 
Oei.... ik heb nu al 300GB op de 1e staan...:(
ik ben niet van plan om dat allemaal te kopiëren naar mijn externe HD (gaat jaren duren...)

Iemand een andere mogelijkheid?

Ik las ergens dat ik ook 2 schijven samen kan samenvoegen tot een dynamische schijf, is dat hetzelfde als wat ik nu heb? Moet ik dan ook formatteren? (start --> rechtsklik computer --> beheren --> opslag --> schijfbeheer --> rechtsklik op 1 van de schijven --> schijf converteren naar dynamische schijf)

Alvast bedankt!

Job
 
300 gig kopieren over usb 2.0 kost theoretisch 300000 * 8 / 480 / 60 = 83,3 minuten

Hoe oud ben jij? :O

Het klopt inderdaad dat de informatie op een raid0 opstelling niets meer waard is als een van de schijven kapot gaat. Dit is dus niet erg redundant. Dit is een keuze. Er zijn ook andere raid opstellingen waarbij je niet alle fysieke ruimte helemaal kunt gebruiken, maar je alle gegevens wel dubbel of deels dubbel hebt opgeslagen. Dus bij een defecte schijf kun je nog steeds de informatie van de andere schijven halen.

Kijk hiervoor naar de verschillende raid modus. Je moederbord zal deze overigens niet allemaal ondersteunen.
 
Maar de praktijk wijst uit dat de maximale snelheid van USB 2.0 natuurlijk nooit gehaald wordt aangezien hardeschijven die snelheid zelf nog niet eens aan kunnen. (Qua schrijf/lees snelheid. Die snelheid ligt meestal rond de 40/50 MB) USB Kan het wel ondersteunen, maar de schijven meestal niet.
 
Raid0 zou ik iig nooit aanraden als systeemschijf, dus alleen voor data opslag. Als je ermee kan leven dat alle data verloren gaat wanneer 1 van de schijven dood gaat, is dat natuurlijk een hele fijne en snelle manier van opslaan. Gebruik zelf eigenlijk alleen Raid5 (minstens 3 schijven aan elkaar, waarbij 1 schijf als backup gebruikt wordt) of Raid6 (zelfde als raid5, maar met 2 backupschijven) :)
 
@CUnknown, ik ben nog maar 15, dus ik ga die 83,3 minuten vast overleven... :p

Wat Paranoid zegt ben ik het mee eens, ik heb die nieuwe schijf, zodat ik daar wat extra data kan opslaan vanuit de oude desktop van mijn ouders... ik ben nu alleen het iTunes mapje aan het overzetten (85GB) en dat duurt 1 uur...

300/85=3,5=3 uur en 30 minuten

Dat is ook nog een keer te doen, plus dat de omzetting van de data nu IDE-->SATA II is, en de omzetting naar extern SATA II naar USB 2.0 is.

Het zal dus (zonder errors) rond de 3 uur duren...

Ik zie wel of ik er verder nog mee aan de slag ga.

Is er dan wel een snelle/makkelijke manier om de data terug te krijgen? of moet ik eerst win7 opnieuw installeren, dan xtra partitie maken, dan alle oude data op de nieuwe partitie kopiëren, dan booten vanaf nieuwe partitie, dan eerste partitie verwijderen, dan erachter komen dat ik een primaire partitie niet groter kan maken, dan weer op dit forum uitkomen om te vragen of er een manier is om een primaire partitie groter te maken, dan weer blablabla

Ik hoor het wel!

Job
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan