• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee dropdown menu's koppelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bblauw

Gebruiker
Lid geworden
9 nov 2015
Beste excelfantasten,

Ik ben bezig met een planning te maken in Excel, nu is het zo:

Ik wil twee dropdown menu's op verschillende tabbladen aan elkaar koppelen. Dus als in de ene tabblad Pietje op ziek komt te staan dan moet hij in het andere tabblad (waar hij ingedeeld stond) verspringen op een bepaalde naam in dat dropdown menu.

En dan als het kan wel nog aan te passen zijn in de zin van: Als pietje dus op ziek wordt gezet en hij wordt op het andere tabblad op een bepaalde naam gezet, dat ik die bepaalde naam nog wel kan aanpassen in een andere naam en niet automatisch alleen maar aan die ene naam gekoppeld blijft.

Hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, thanks!

Wat versta je in dit geval onder 'Dropdown' menu? Doe er in ieder geval een voorbeeldje bij, want dat werkt sowieso een stuk makkelijker voor ons en sneller.

Dat is inderdaad handig! In de bijlage een kleinschalig voorbeeld, hoe de planning ongeveer in elkaar zit.

Dus wanneer ik Fons in de absentie tab op 1 januari ziek zet, dan wil ik dat hij in de planning tab op 1 januari op 'niemand' zet. Maar dat hij wel aanpasbaar is naar iemand anders.

Bijlagen

met deze code achter werkblad Absentie

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Dim col As Integer, lr As Long, naam As String
lr = Sheets("Planning").UsedRange.Rows.Count

If Target.Count = 1 Then
    If Target.Value = "Ziek" Or Target.Value = "Verlof" Then
    naam = Cells(Target.Row, 1).Value
    With Sheets("Planning")
        col = Application.Match(Cells(2, Target.Column), .Range("A2", "AZ2"), 0)
        For x = 2 To lr
            If .Cells(x, col).Value = naam Then
                .Cells(x, col).Value = "niemand"
            End If
        Next
    End With
    End If
End If
End Sub

mvg
Leo

te bekijken via VBA editor

Wanneer ik de code invoer in het originele bestand doet hij het wel bij 1 januari, maar wanneer ik iemand op een andere dag op 'ziek' zet krijg ik de melding: Fout 13 tijdens uitvoering typen komen niet met elkaar overeen.

Deze code markeert hij dan vervolgens geel:

col = Application.Match(Cells(2, Target.Column), .Range("A2", "AZ2"), 0)

Dan is er iets anders in orgineel bestand, maar dat kan ik hier niet zien

mvg
Leo

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan