• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee formules in 1 werkblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter Tyana
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Tyana

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 apr 2024
Hoi!

Ik heb 1 excel bestand waarin ik 2 werkbladen heb aangemaakt, die met elkaar gekoppeld zijn via formules. Bijvoorbeeld op Blad 1 wordt gewicht genoteerd in week 1 bijvoorbeeld. In week 2 wordt dat gewicht opnieuw gemeten, waarbij op Blad 1 de nieuwe meting staat en in Blad 2 staat het verschil tussen de metingen op blad 1.

Dus Blad 1: week 1 is 75 kg, week 2 is 70 kg. Dan is blad 2: week 1 is 0 (want er is geen verschil gemeten nog), week 2 is -5.

De formules daarvoor werken al. Die heb ik op blad 2 ingevoerd als: =Blad1!A5-Blad1!A5 bijvoorbeeld. En vanaf week 2 is het dan =Blad1!A6-Blad1!A5.

Het probleem is alleen dat er nu op Blad 2 overal al waardes worden ingevuld. Overal staat nu 0. Maar zodra ik op blad 1 bij week 1 nu 75 invul, dan staat er op blad 2 bij week 2 -75. Wat natuurlijk niet klopt.

Hoe kan ik een tweede formule toevoegen, die ervoor zorgt dat zolang er op blad 1 in de cellen niks staat ingevuld, dat er op blad 2 in diezelfde cellen ook niets staat of dat in elk geval de formule niets gaat berekenen?

Wat voor formule kan ik hiervoor gebruiken?

Welkom op Helpmij.
Het zou zomaar kunnen dat als je een voorbeelddocumentje plaatst je eerder geholpen wordt.

Dat weet ik wel zeker :cool:

uit de losse pols

=ALS(ISLEEG(Blad1!A6);Blad1!A5.;Blad1!A6)-Blad1!A5.

als in A6 nog niets staat wordt A5-A5 gedaan dat is altijd 0
en als A6 wel gevuld is dan wordt A6-A5 gedaan

En de nullen kun je niet laten weergeven door een verandering in de Opties

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan