Twee harde schijven, inhoud

• Onderwerp starter Onderwerp starter Hille
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Hille

Gebruiker
Lid geworden
14 okt 2005
Ik ben sinds vandaag de gelukkige eigenaar van een samengestelde computer. Zelf samengesteld (met hulp van hier enzo) en ik heb ook mijn bestanden over laten zetten. Ik dacht hierbij zelf aan Mijn Documenten. Maar echt alles blijkt overgezet tezijn en dat neemt op mijn tweede harde schijf (ik heb een C en D schijf) best wel veel ruimte in. Ik wil hierin lekker schoonmaken, in de D schijf. De C schijf lijkt me, de nieuwe schijf te zijn, met alle nieuwe bestanden enz enz.
Nu staat op de D schijf, de volgende dingen:
Activdoc,
divtools
drivers
programfiles
windows

en nog veel meer. De programfiles, staan bijv. niet tussen Software bij Configuratiescherm.
Houdt dat in, dat ik ze gewoon kan verwijderen, ik wil gewoon lekker schoon qua programma's beginnen. Alleen mijn documenten wil ik houden.
Hoe moet ik dit aanpakken?
Ik hoop dat dit in het goede onderwerp staat trouwens, ik wist niet of dit bij software moest of hier.
Alvast bedankt,
Hille

Als je dan toch lekker schoon opnieuw wilt beginnen zet je de inhoud van Mijn documenten op een usb stick, een cd-rom, een dvd of een externe harde schijf [e.e.a. afhankelijk van het formaat, en gooi je alles er lekker af...... en begin je netjes van voor af aan op te bouwen.......

Toch wel he? Ik zag op die D schijf allemaal moeilijke bestanden, die je normaal niet zou mogen verwijderen, maar dit zijn niet de officiele, het zijn duidelijk de oude bestanden, zolang ik maar niet aan de C schijf kom. Ik kan dus ook gewoon alles verwijderen en dan Mijn Documenten laten staan toch? Dan kan ik nu meteen beginnen met verwijderen :)

Er is een map aangemaakt door dat computerbedrijf dat heet Herstel. Er zit een bestand in van 2 GB!! Het is een 001 file, staat erbij... Iemand bekend wat dat is?

Bedankt voor het snelle antwoord, ik wou even zekerheid voordat ik begon met verwijderen.

Laatst bewerkt:
Het computerbedrijf heeft je waarschijnlijk ook een "rescue" schijf gegeven [alhoewel als ze dit "Herstel" noemen, zal dat wel een "herstelschijf" zijn] welke van dat bestand gebruik maakt om de computer weer in de orginele staat terug te kunnen brengen ingeval van grote calamiteiten...... dus die MOET je laten staan.... tenzij je er ook een Windows XP versie bij gekregen hebt op schijf... dan kun je de drivers voor de diverse onderdelen die in die map staan ergens op een schijfje op slaan en mik je dat grote bestand er lekker af....

Als je die PC nu gewoon kunt opstarten, en Windows staat op de C schijf, betekent dat die handel op je D schijf gewoon de ouwe troep is en die kun je er rigoureus af gooien.... de programma's werken toch niet meer........

De programma's op de D schijf lijken het wel te doen, maar goed, ik hoef die bestanden niet meer. De echte, nieuwe bestanden (de nieuwe dingen die het bedrijf erop heeft gezet bijv.) staan op de C schijf.
Verder heb ik een Windows XP cd erbij gekregen ja (en nog veel meer cd dingen).
Ik heb gekeken, mijn documenten staat óók op de C schijf (en dus ok op de D schijf). Ik heb de programfiles weggehaald van de D schijf, want ik heb dus alleen die van de C schijf nodig en ik vind het zonde van alle ruimte die het inneemt.
Ik ga zo ff opnieuw opstarten, kijken of het werkt, maar dat moet haast wel.
Ik durf nog niet zo goed aan die grote bestanden uit herstel te komen.
Je zegt dit:
dan kun je de drivers voor de diverse onderdelen die in die map staan ergens op een schijfje op slaan

Wat bedoel je daarmee? moet ik alleen die bestandjes op een schrijfje branden? Want je zegt 'drivers'

Als ik nou Mijn Documenten opsla op dvd, en dan die grote bestanden eraf gooi (dan zouden mijn documenten het nog gewoon moeten doen lijkt me) dan zou ik toch genoeg backup hebben?

Laatst bewerkt:
Er zullen in die herstelmap drivers staan voor: je chipset, je geluidskaart, je videokaart, eventueel [indien aanwezig] je lan kaart.... die zijn de moeite waard om te bewaren, want ingeval er geen enkele andere uitweg meer is na een calamiteit dan formatteren van je C schijf, heb je die drivers weer allemaal nodig.........

Mijn documenten moet je gewoon even met verkenner kopiëren van de huidige map naar de "mijn documenten" map op drive C. Dat is de "kortste klap"........

Mijn documenten moet je gewoon even met verkenner kopiëren van de huidige map naar de "mijn documenten" map op drive C. Dat is de "kortste klap"........
Dat heeft dat bedrijf al gedaan :) Ze staan er nu dubbel dus, op de D en C schijf.
Verder heb ik troewuns van dat bedrijf een herstel cd ook nog meegekregen, bovenop de XP cd. Is het dan nog steeds nodig om de bestanden te laten staan? Ik heb ook cd's meegekregen van de videokaart (er staat op dat daar de drivers op staan).

Je kunt 2 Gig schijfruimte winnen door dat bestand "Herstel" te wissen... de "prijs" daarvoor is dat je de "herstel-cd" niet meer kunt gebruiken..... Maar als je een XP cd hebt kun je ook vandaar af de boel weer opbouwen, het neemt alleen veel meer tijd......

Duidelijk.
Ik heb de herstelcd erbij gepakt. Er staat dat ik zelf ook herstelbestanden kan maken (met dus alleen erin wat ik erin wil hebben :)
Dit komt inderdaad in de map herstel.
Ik zal even kijken wat ik ga doen...Denk erover om het gewoon te laten staan of mijn eigen te maken, dat kan nooit kwaad.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan