Twee HD’s met verschillende OS er op

Status
Niet open voor verdere reacties.

Bugs Bunny

Gebruiker
Lid geworden
14 mrt 2004
Normaal kan men een dual boot maken met 2 OS (bijv. XP en ME) op 1 HD (verschillende partities).
Is het ook mogelijk om met 2 harde schijven dit te doen?
Bijv. 1 HD met XP er op en het 2e HD met ME?
Of moeten beide toch op 1 HD staan
Moet ik ook dan beide als Master instellen?

Indien deze vraag meer in de sectie Besturingssystemen hoort misschien kan een van de Mod’s
Dit verplaatsen. Bedankt.

Twee aparte disks is helemaal geen probleem. Wel eerst je ME installeren, daarna pas je XP. XP zal dan rekening houden met je ME installatie, en een boot-menu voor je aanmaken. Omgekeerd zal dat niet zo zijn.

Hoe je de schijven gaat configureren, heeft meer met hardware-configuratie te maken. Je kan geen twee master's op dezelfde kabel zetten, maar wel één op elke IDE bus.

Indien je een biosboot F toets hebt, kan dat, kun je in het bootscreen deze toets indrukken en het opstart medium kiezen, zo heb ik een normale windows XP installatie op een SATA, en op een PATA windows Vista, en d.m.v. F11 kan ik kiezen welke ik wil opstarten.

Zet eerst één schijf erin, installeer wat je wilt, wissel hem om, zet daar de andere windows op, en zet de meest gebruikte als eerste master, ook in je opstart sequence in de bios, zet de andere erbij als tweede master of eerste of tweede slave.

Zoniet, eerst ME installeren en daarna XP, op een andere partitie die ook op een andere schijf kan staan.

Ik heb eerst op een HD ME er op gezet en vervolgens op de andere HD XP.
Let wel, bij instaleren was steeds 1 HD aangesloten.
Ongeacht wat ik nu doe met de 2e HD (die met ME er op), krijg ik geen dual boot, pc blijft opstarten met XP alleen.
Ik bedoel dus instellen als Secondary Master of als Primary Slave.
2e HD is wel zichtbaar, kan ik ook mee werken maar dan vanuit XP.

Meen ook te hebben voorgesteld om dit zo te installeren indien je de biosboottoets kunt gebruiken, een F toets, dan kun je kiezen voor de opstartschijf.

Je kunt ook iid de debug methode gebruiken, zoals @Mario voorsteld, om de ME opstartimage te brouwselen, de bootsect.dos.

1e HD: 2 partities, C: en E:, waarbij Windows op C:
2e HD: 2 partities, D: en F:, waarbij Windows op D:
Beide HD's in FAT32

Ook vreemd: bij opstarten blijft PC regelmatig 'hangen'. Als ik een van de 128 MB bankjes er uit haal dan gaat wel goed. Gebruik nu: 2x 128 en 1x 256 (pc133).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan