• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee kolommen samenvoegen en ontdubbelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lakizali

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2010
beste,

Ik heb als eerste het forum afgezocht naar mogelijke oplossingen maar ik krijg het niet voor elkaar :(. Mijn probleem is alsvolgt: ik heb twee kolommen met productnummers die iedere keer een andere lengte (aantal regels) kunnen hebben, deze moeten worden samengevoegd tot een lijst waar elk voorkomend nummer slechts een keer instaat, het liefst doormiddel van een macro.

hier een voorbeeld bestandje met slechts 25 regels, in werkelijkheid zijn het er 10.000.

Bekijk bijlage Voorraad.xlsx

alvast bedankt

Via Advanced filter de unieke waarden in kolom A gezet.
Dan met zoekfunctie de bijbehorende waarden opgezocht.
En via somproduct (kolom H) de totalen bepaald

Bijlagen

Via deze weg krijg je nog meer oplossingen of anders de zoekfunctie gebruiken en zoeken naar ontdubbelen.

inderdaad, Geavanceerd filter - unieke records.

bij het geavanceerde filter geeft ie standaard de eerste regel dubbel aan en daarnaast krijg ik dan de twee kolommen niet samengevoegd.

de macro werkt precies zoals bedoeld, bedankt. nog een kleine vraag, hij kijkt naar het bereik "Brk" hoe definieer ik dit bereik?

danku

In het voorbeeld heb ik dit eenvoudigweg gedaan door het "gele" bereik A1:B25 te selecteren, en vervolgens in het naamvak linksboven "Brk" te typen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan