• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee lijsten vergelijken en derde lijst aanmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

aris85

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2010
Hi allen,

Voor mijn werk heb ik het volgende nodig.
We hebben het volgende:

Een lijst met gegevens vorige maand mailadressen
Een lijst met gegevens deze maand, bestand mailadressen

Wat willen we weten;
De nieuwen die bijgekomen zijn
De mailadressen die wel in oud stonden maar niet meer in nieuw die gaan dus weg

Nu doe ik dit altijd met vergelijken en vervolgens sorteren en dan knippen plakken. Maar kan dit op een makkelijker manier? Ik heb op ontdubbelen etc gekeken etc. En op filter maar dan verwijderd alles.

Groet,

Als je dat op deze manier handmatig doet, dan betekent het toch ook dat je iedere maand een nieuwe, maar complete, lijst krijgt. Waarom wil je dan de verschillen vaststellen om die vervolgens te "knippen & plakken"?

Omdat er acties hangen aan oud en nieuwe leden en ik dit elke maand of week moet doen.

Stel je hebt je actuele lijst in kolom A vanaf rij 2 staan.
Stel je hebt de nieuwe lijst in kolom B ook vanaf rij 2 staan.
De lijst met vertrokken leden krijg je door in kolom D vanaf rij 2 volgende formule te typen:
Code:
=IF(ISBLANK(A2);"";IF(ISERROR(MATCH(A2;$B$2:$B$50;0));"Weg";""))
Deze formule doortrekken tot zo ver je maar wilt in kolom D.
Indien het lid van een bepaalde rij in kolom A niet meer in kolom B, dan komt in deze rij van kolom D de tekst "Weg"

De lijst met nieuwe krijg je door in kolom E vanaf rij 2 volgende formule te typen:
Code:
=IF(ISBLANK(B2);"";IF(ISERROR(MATCH(B2;$A$2:$A$50;0));"Nieuw";""))
Deze formule doortrekken tot zo ver je maar wilt in kolom E.
Indien het lid van een bepaalde rij in kolom B voorkomt maar niet in kolom A, dan komt in deze rij van kolom E de tekst "Nieuw"

Door nu deze twee formules samen te gooien kan je tot één lijst komen met ofwel a) de tekst "Weg" wanneer een lid vertrokken is of b) de tekst "Nieuw" als het om een nieuw lid gaat of c) lege cel wanneer het om een vast lid gaat.

Veel plezier ermee... ...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan