twee netwerkkaarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

hobielasseel

Gebruiker
Lid geworden
10 apr 2011
hallo allemaal

ik heb by my thuis een oude pc als server ingesteld(windows server 2003) ik heb ondertussen een AD,dns-server en een dhcp server

ik heb in deze pc ook twee netwerkkaarten
de eerste is de draadloze(ik werk op mijn eigen kamer en ik ben nog maar 15 jaar en ik heb op deze kamer enkel draadloos internet)​
De tweede is de standaard kaart voor met kabel(hier wil ik het internet weer laten vertrekken)​

nu zou ik graag ervoor zorgen dat ik via de tweede kaart vertrek naar alle computers die zich bevinden in mijn domein(switch is allemaal al geregeld)
Hoe moet ik dit doen?
Zelf heb ik al gezocht op google en daar werd er gesproken over ras/vpn maar hoe dit werkt weet ik niet.

Alvast bedankt Hobie:)

ik weet dat het iets met dhcp te maken heeft(omdat dit je ip-adressen uitdeelt) maar wat je nu zegt is voor mij niet voldoende en ook niet duidelijk

toch bedankt

Laatst bewerkt:
Je bent warm: Je moet inderdaad in RRAS zijn, namelijk om routing in te stellen.

Hopelijk ben je zo slim geweest om op je domein-netwerkkaart een andere ip-reeks te gebruiken als op je draadloze, anders gaat routing niet werken.

Als je Google't op: rras routing nat
dan zul je goede handleidingen vinden, zoals deze

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Een switch is (per definitie) een bedraad apparaat. Jouw gesuggereerde apparaat heeft (dus) geen draadloos.

Je kunt wellicht beter een bedrade router kopen, en die 'ombouwen' naar draadloze accesspoint/bedrade switch.
Voorbeeld (positief getest in Computer Totaal) is de Netgear WNDR-3700.
Ombouwen is relatief simpel: Nergens aankoppelen (behalve aan een pc/laptop om 'm te configureren), draadloos configureren, DHCP serving uitzetten, LAN ip-adres van de router vast instellen die voorbereid is op het ip-netwerk waar hij in gaat hangen (een veilig ip-adres kiezen, bijv. eindigend op .253), apparaat uitzetten, 1 van de 4 LAN poorten aansluiten aan het netwerk waar het bij moet gaan horen, apparaat weer aanzetten.
Je houd dus effectief 3 switch-poorten over, je hebt een draadloze switch en je kunt het apparaat evt. herconfigureren via het vast ingestelde LAN ip-adres.

Tijs.

dus gewoon een router kopen waarin ik de dhcp afzet en die ik een vast ip-adres geef

Én daarna aansluiten op de rest van je netwerk via 1 van de 4 LAN aansluitingen (dus niet met de WAN/Internet aansluiting).

Tijs.

Er zijn op een breedband router 5 netwerkaansluitingen: 4 switch poorten en 1 WAN/Internet poort.
In de setup waar ik het over sluit je niet (wat je normaal wel zou doen) de WAN/Internet poort aan (bijv. aan je Internet-modem), maar een van de 4 LAN poorten. Je houdt dus (maar) 3 switchpoorten over voor pc's/laptops om bedraad op de omgebouwde router aan te sluiten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ok hij heeft vier switch poorten en 1 voor adsl die voor adsl gebruik ik dus gwn niet

sorry voor het vele werk het kan zijn dat ik nog eens je raad vraag voor de router te configureren

Wat jij beschrijft is een ADSL routermodem, niet een breedband Internet-router, maar de werkwijze voor ombouw naar switch/accesspoint is wel exact hetzelfde: Na instellingen draadloos, uitzetten van DHCP serving en instellen ip-adres wordt de de 'speciale' aansluiting (=de ADSL aansluiting bij een ADSL routermodem, =de WAN/Internet aansluiting bij een breedband router) niet gebruikt.

Tijs.

ik heb gevolg wat er staat by de link die je mij gaf maar het lukt niet als ik een pc aan mijn netwerkkaart hang krijgt deze geen netwerktoegang(windows7).

Update:
a. Op de bedrade netwerkkaart een vast ip-adres ingesteld: 192.168.100.1
Hierbij er rekening mee gehouden dat op het draadloze netwerk het 192.168.1.x netwerkje van toepassing is.
b. Een DHCP scope aangemaakt die uitdeelt 192.168.100.10 t/m 192.168.100.50, en die "gebonden" aan de bedrade netwerkkaart van a.
De scope nog niet geactiveerd totdat er een switch of kruiskabel etc. netwerkje is tussen de server en de clients.
c. DNS instellingen goed gezet op de server (oftewel: als DNS server het ip-adres van de server zélf ingesteld)
d. De RRAS NAT setup gedaan die ik in mijn eerste posting gelinkt had.

Tijs.

ik heb zoals ik gezegd heb de server geherinstalleerd

alle instellingen van ip-adressen gedaan zoals het hoort.

de dhcp wijst nu ip-adressen toe aan de clients op het bedrade netwerk
ik kan pingen van de server naar mijn clients en omgekeerd als ik het ip-adres ingeef
wanneer ik de computernaam ingeef is het niet mogelijk om te pingen.
is dit normaal ??
zelf denk ik dat het iets met dns te maken heeft.
indien het niet normaal is wat kan dan de oorzaak zijn?

eens dit is opgelost dan kan ik de rras instellen en gebruiken.

Nogmaals bedankt Hobie.

a. Op de server op de "client-netwerk" netwerkkaart instellen: Zijn eigen ip-adres als DNS-server. Tevens op diezelfde netwerkkaart het Standaard Gateway veldje leegmaken
Knopje Geavanceerd gebruiken, en op het tabblad Wins aangeven dat Netbios over TCP/IP ingeschakeld moet zijn.
b. In de DHCP scope (scope-opties) aangeven dat de DNS-server het ip-adres van de server moet zijn (dat zelfde ip-adres als bij a.).
Tevens in de DHCP scope aangeven welk domein het betreft (andere optie)

Succes,

Tijs.

aha de fout was hem ik dacht dat de dns op de client-kaart ook het ip moest zijn van draadloze kaart zoals ik instel bij de draadloze kaart het standaard gateway veld was all eef

toch bedankt

Heb je nu ook je originele vraag opgelost? Oftewel NAT routing ingesteld, zodat de clients via de server hun Internet-verbinding hebben?

Tijs.

ik kan me via het domein nu ook inloggen op de cliënts.

ik heb nat routing ingesteld maar toch heb ik geen internet op mijn cliënts wat zou hier het probleem van kunnen zijn ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan