Twee PC's - een printer, hoe moet ik te werk gaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

hmwul

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2012
Twee computers - 1 printer.

Op dit moment verwissel ik het USB kabeltje, van de ene pc in de andere.
Enigszins een gedoe, apparaten wegschuiven, e.d. kan er niet echt makkelijk bij, lampje erbij: USB poorten moeilijk zichtbaar, maar goed, dat doet er verder niet toe.

a) beide pc's hebben 1 vrije LAN poort (de andere wordt gebruikt voor Internet)
b) Asus RTN66U router, 2 poorten reeds bezet uiteraard
c) Epson Workforce WF-5620DWF, voorzien van USB en Ethernet
d) heb twee netwerkkabeltjes
e) op beide pc's zijn de netwerk instellingen hetzelfde, zie onder b.

Ik heb geen verstand van netwerk zaken.
Vergeefs heb ik gezocht naar een soort van 'stappenplan voor -ont-zet-tende- dummies' ;)

A) Control Panel->Hardware and Sound->Devices and Printers
de printer selecteer, rechtmuisknop, printer-properties
sharing: Share this printer aangevinkt
dit op beide pc's

B) Control Panel->Network and Internet->Network and Sharing Center->Advanced sharing settings

Onder 'Home or Work'
Turn on network discovery: aangevinkt
Turn on file and printer sharing: aangevinkt
Turn off Public folder sharing (people logged on to this computer can still access these folders): uitgevinkt
Use 128-bit encryption to help protect file sharing connections (recommended): aangevinkt
Turn on password protected sharing: aangevinkt
Allow Windows to manage homegroup connections (recommended): aangevinkt

(dit staat ook zo onder 'Public (current profile)

C) Control Panel> Network and Internet> Network and Sharing Center en dan links onder 'HomeGroup'
Daar is de [Create a homegroup] knop grijs. Maarrr ik weet niet of dat ertoe doet

Twee domme vragen,
- hoe moet de printer aangesloten worden?
- wat doe ik fout?

Als die op 1 pc middels een USB-kabeltje is aangesloten, en ik wil wat vanaf de andere pc printen, dan gaat dat niet lukken)

Thanks!

Laatst bewerkt:
Jou configuratie kan.

Welke printer heb je?

Printen via de printer die aangesloten is op de andere computer.
Nadeel, die andere pc moet aan staan als je gaat printen.

Printserver heeft voordeel dat je alleen de printer aan hoeft te hebben.

Bij de eerste moet je de printer opnieuw installeren op de pc waar hij niet op aangesloten is en daar aangeven dat hij op de andere pc is aangesloten.

Neem je een printserver, dan moet je die printer op beide pc`s opnieuw installeren en aangeven op welk ip adres die printer zit.

Dit in het kort hoe het moet.

Deze gebruik ik al jaren en jaren: http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkkaarten-routers-en-switches/m934163876-printserver.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Deze http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkkaarten-routers-en-switches/m932776169-belkin-draadloze-printserver-f1up0002.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr zou het ook kunnen doen.

Maar er zijn er meer.
In de handleiding van zo'n printserver staat beschreven hoe je het precies moet doen.

Heb je al gekeken om een Printserver te verkrijgen?
Nee, maar dat zal nu overwegen.

Jou configuratie kan.

Welke printer heb je?

Epson WorkForce Pro WF-5620DWF
Die heeft USB en een netwerk aansluiting
In mijn onschuld dacht ik dat ik, ik hang 'm aan mijn router en via de router kan ik dan printen.

Jou configuratie kan.
Printen via de printer die aangesloten is op de andere computer.
Nadeel, die andere pc moet aan staan als je gaat printen.

Printserver heeft voordeel dat je alleen de printer aan hoeft te hebben.

Bij de eerste moet je de printer opnieuw installeren op de pc waar hij niet op aangesloten is en daar aangeven dat hij op de andere pc is aangesloten.

Neem je een printserver, dan moet je die printer op beide pc`s opnieuw installeren en aangeven op welk ip adres die printer zit.

Dit in het kort hoe het moet.

Deze gebruik ik al jaren en jaren: http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkkaarten-routers-en-switches/m934163876-printserver.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Deze http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/netwerkkaarten-routers-en-switches/m932776169-belkin-draadloze-printserver-f1up0002.html?c=8c285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr zou het ook kunnen doen.

Maar er zijn er meer.
In de handleiding van zo'n printserver staat beschreven hoe je het precies moet doen.

Had ook al gezocht naar iets van een USB switch

USB-switch-01.png

of

USB-switch-02.png

maar of dat een geslaagde oplossing is, geen idee.

=

Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Inderdaad. Eenvoudig. Printer heeft netwerkaansluiting. Dus gewoon printer aan het netwerk koppelen met netwerkkabel en vanuit Windows de installeren als netwerkprinter.

Inderdaad, aan de router hangen, dan in je configuratie-scherm => printers en apparaten => Printer toevoegen => kies netwerk-printer en de rest wijst zich vanzelf.
Daarna kun je via het netwerk de printer vanaf beide pc's gebruiken en hoeft dus alleen de printer aan te staan....:thumb:

Waarschijnlijk ben ik er al uit.

Mijn Asus RT-N66U heeft 2 USB poorten.
Op http://www.asus.com/nl/support/FAQ/1008324/
staat een video:"Handleiding voor de printerserver en delen"

Die heb ik gevolgd en het werkt.

Ofschoon, wanneer je de video op Youtube bekijkt, dan zijn er nogal wat 'aanmerkingen' in de richting dat het niet altijd werkt. We zullen zien.

Heeel misschien dat ik nu ook van mijn Samsung tablet iets kan printen. De printer 'ziet' wel mijn 2.4GHz Wifi maar niet de 5GHz. Ik maak op mijn tablet gebruik van de 5GHz. Handmatig instellen van de 5GHz SSID op de printer, lukt niet: printer vindt niets. Print-appjes van Epson of Samsung ten spijt.

In ieder geval dank voor jullie hulp!

-

Enfin, hoop gepruts verder...

Op beide pc's dezelfde software en hetzelfde ingesteld, maar lukken, ho maar.

Op de 2e pc: nieuwe printer toegevoegd, deze bleek toen via een andere poort te worden aangesloten.

=
Epson Printer via WSD poort-04062015 183550.png
=
(oorspronkelijk stond die op USB001)

Op de 1e pc: de software nogmaals geïnstalleerd. Nu werd de printer wel herkend, op een poort E2PD-weet-ik-veel

Pas na opnieuw toevoegen werd een nieuwe printer toegevoegd op poort WSD.
=
Epson add new printer pc1-04062015 190240.jpg
=

Ze doen het nou. De truc was nieuw toevoegen, ik zat maar te kijken hoe ik de bestaande printers aan de praat kon krijgen.
Maar daar stond geen WSD in het rijtje poorten.

Hartelijk dank voor de tip!

-

Overigens dat USB gebeuren, werkte maar even, daarna niet meer.

Mooi..
Als je standaard lokaal via USB een printer geinstalleerd hebt ... en je wilt er een standaard netwerkprinter van maken moet je ook met toevoegen werken,
maar dan met de TCP/IP poort. Mijn ervaring is dat dit eigenlijk ook altijd werkt.
Ip adres invullen waar je hem vast op zet, soms nog iets maar niet veel .. klaar.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan