• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee reeksen getallen vergelijken en verschillen weergegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

ExelHenk

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Berichten
74
Beste Excel experts,

Ik heb een vraagje wat betreft het vergelijken van twee reeksen getallen met elkaar. In rij 1 staat een rij getallen en in rij 2 staan alle getallen die in rij 1 zouden moeten staan. Als er een getal in rij1 ontbreekt zou dit in rij 5 weergegeven moeten worden. Is zoiets mogelijk?

In de bijlage staat een simpel voorbeeldje van hoe ik het wil hebben.
Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Alvast bedankt,
Henk
 

Bijlagen

  • Map1HelpMij.xls
    29 KB · Weergaven: 47
VBA-oplossing, de formule-goeroes kunnen je ook zeker een matrixformule voorschotelen.
Code:
Sub Vergelijken()
Dim i As Long, t As Long, p As Long
Dim v1 As Variant, v2 As Variant, v3 As Variant
    v1 = WorksheetFunction.Transpose(Sheets("Blad1").Range("B2:B" & Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, 2).End(xlUp).Row))
    v2 = WorksheetFunction.Transpose(Sheets("Blad1").Range("A2:A" & Sheets("Blad1").Cells(Rows.Count, 1).End(xlUp).Row))
    ReDim v3(0 To UBound(v1))
    p = 0
    On Error Resume Next
        With WorksheetFunction
            For i = LBound(v1) To UBound(v1)
                t = .Match(v1(i), v2, 0)
                    If t = 0 Then
                        v3(p) = v1(i)
                        p = p + 1
                    Else
                        t = 0
                    End If
            Next i
        End With
    ReDim Preserve v3(1 To p)
    [Blad1!C2].Resize(UBound(v3)) = WorksheetFunction.Transpose(v3)
End Sub
 
Dankjewel voor de code. Het werkt uitstekend. Ik had al wat VBA in het bestand zitten en ik ga nu proberen om te kijken of ik deze onder een van de bestaande knoppen te krijgen zodat het gelijk na de invoer gedaan wordt. Of is hier nog een betere weg voor?

Groetjes,
Henk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan