twee routers in één netwerk wil niet goed werken

Status
Niet open voor verdere reacties.

arnoderuig

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Ik beschik over een DIR-655 router die is gekoppeld aan een modem van UPC. Aan deze router zijn een bedraad NAS en bedraad netwerkprinter gekoppeld. Verbindingen tussen computers en router worden alleen draadloos gemaakt.

Ik wil dit ter verbetering van de ontvangstkwaliteit (binnen en buitenhuis) gaan uitbreiden met een tweede router (Sitecom N300 X5). Ik heb deze gekoppeld aan de DIR-655. Ik heb ervoor gezorgd dat op Sitecom de firewall en NAT en DHCP zijn uitgeschakeld. Het IP-adres van de twee routers is verschillend en valt niet binnen de DHCP-reeks van de eerste router. De verbinding is gemaakt tussen de lanpoorten van beide routers.

Een kort moment heb ik gezien dat dit goed werkte. Via beide routers kon ik internet bereiken en ook mijn NAS en printer waren bereikbaar. Wel bleek dat het opzetten van de internetverbinding via de Sitecom heel lang kon duren (lange tijd bleef de tekst Identificeren in beeld).

Dit is me echter maar één keer gelukt. Sindsdien kan ik met de eerste router contact krijgen maar blijken er plotseling twee verbindingen te zijn gemaakt. In het netwerkcentrum blijkt het oorspronkelijk SSID dan te worden evolgd door een 2 en een 3). Dat blijkt ook het geval als ik op de Sitecom probeer in te loggen. Ook dan zie ik dat er kennelijk verbinding is gemaakt met 2 netwerken. In alle gevallen blijkt ik echter geen internetverbinding en geen verbinding met NAS te kunnen krijgen.

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen.

als de eerste router in de reeks 192.168.1.xxx is moet de 2e router dat ook zijn. Als de 2e router bijvoorbeeld 10.10.xxx.xxx is dan gaat dat niet werken.

Ik heb al diverse stappenplannen, die meestal op hetzelfde neerkomen, gevolgd. Ook dit stappenplan dus maar weer doorgenomen en geen fouten kunnen ontdekken.

Router 1 heeft IP 192.168.0.1, DHCP is ingeschakeld voor de reeks 192.168.0.100 tem 192.168.0.110, firewall is aan, NAT is aan.
Router 2 heeft IP 192.168.0.2, DHCP uitgeschakeld, geen firewall, geen NAT.
NAS heeft IP 192.168.0.200
Printer heeft IP 192.168.0.201
Op laptop wordt automatisch IP opgevraagd.
Verbinding tussen de routers ALLEEN via lan-poorten.

Zoals gemeld in mijn vraag heeft het even gewerkt. Ik heb toen een minuut of 5 zaken uitgeprobeerd (internet, vinden NAS e.d.). Dat werkte toen allemaal. Aan instellingen heb ik daarna niets veranderd. Computer werd uitgezet. Daarna aangezet en opnieuw geprobeerd verbindingen te maken met het niet werken als gevolg.

Nog andere ideeen?

Ik heb al diverse stappenplannen, die meestal op hetzelfde neerkomen, gevolgd. Ook dit stappenplan dus maar weer doorgenomen en geen fouten kunnen ontdekken.

Router 1 heeft IP 192.168.0.1, DHCP is ingeschakeld voor de reeks 192.168.0.100 tem 192.168.0.110, firewall is aan, NAT is aan.
Router 2 heeft IP 192.168.0.2, DHCP uitgeschakeld, geen firewall, geen NAT.
NAS heeft IP 192.168.0.200
Printer heeft IP 192.168.0.201
Op laptop wordt automatisch IP opgevraagd.
Verbinding tussen de routers ALLEEN via lan-poorten.

Zoals gemeld in mijn vraag heeft het even gewerkt. Ik heb toen een minuut of 5 zaken uitgeprobeerd (internet, vinden NAS e.d.). Dat werkte toen allemaal. Aan instellingen heb ik daarna niets veranderd. Computer werd uitgezet. Daarna aangezet en opnieuw geprobeerd verbindingen te maken met het niet werken als gevolg.

Nog andere ideeen?

De IP van router 2 moet volgens mij wel in het bereik liggen wat router 1 kan uitsturen....

Misschien ligt daar dan wel het probleem want ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Bedoel je dat het IP van router 2 moet liggen in het DHCP-bereik wat is ingegeven in router 1 (dus binnen de serie 192.168.0.100 tot en met 192.168.110; in plaats van 192.168.0.2).

Groet,
Arno.

Nee sorry, ik las het verkeerd. Router 2 moeten buiten het DHCP bereik liggen wat is ingegeven in router 1. Het enige wat je wel kan proberen is router 2 hoger laten starten zodat er geen conflicten kunnen ontstaan, dus laten beginnen op bijvoorbeeld 192.168.0.200

OK.

Ik zal er geen ....200 van maken want daar zit mijn NAS al op. Ik begrijp wat je verder bedoelt.

Omdat ik even verder wilde had ik mijn tweede router even uitgezet zodat ik normaal internet op kon. Daarna de tweede router weer aangezet en het probleem bleef. Echter; ik heb daarna de eerste router opnieuw laten opstarten en .... het werkt weer. Ben benieuwd voor hoelang. Mocht het niet blijven werken dan meld ik dat weer hier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan