twee tabellen gerelateerd aan een derde tabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

groovers

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Ik heb een schoolrapport ontwikkeld. Alles keurig, met relaties enzo. Je hebt tabel "Vakken" met een 1 op veel relatie met tabel "Vakonderdelen". Voor die vakonderdelen kan een leerling een cijfer behalen. Die cijfers staan in de tabel "Leerlingcijfers". Er is een 1 op veel relatie tussen tabel "Vakonderdelen en tabel "Leelingcijfers". Daarnaast bestaat ook een 1 op veel relatie tussen de tabel "Leerling" en de tabel "Leerlingcijfers".
Het probleem is om deze database "foolproof" te maken.
Een docent heeft een toets afgenomen en heeft van zeg, dertig leerlingen een cijfer voor vakonderdeel "lezen" van het vak "Duits". Als hij die cijfers wil invoeren moet hij voor ieder cijfer een nieuw record aanmaken. Dat werkt dus niet. Dat zijn teveel extra handelingen. Wat de docent wil is een lijst met leerlingen en achter elke naam wil hij een cijfer inkloppen. Met Excel is dit geen probleem, maar hoe doe je dat in Access?
De enige mogelijkheid die ik zie is om standaard elk vakonderdeel dat je aanmaakt voor ieder leerling te vullen met een cijfer (bijvoorbeeld 0, of 999).
Ik heb nu twee vragen:

1. Is er werkelijk geen andere mogelijkheid om op een "Excel-manier" die cijfers in te vullen?
2. Indien nee, hoe vul ik al die vakken met een "fake-cijfer", dat later door een docent door een echt cijfer vervangen kan worden?

Dan gebruik je daar toch een doorlopen formulier voor?

Maak een query van de gegevens die je nodig hebt. Maak daarna een formulier gebaseerd op de query en kies voor doorlopend formulier.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan