• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

twee voorwaarden en dan een bedrag kiezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sander11

Gebruiker
Lid geworden
27 mrt 2008
Hallo allemaal,

Ik ben al een paar avonden aan het stoeien maar kom er niet uit. Misschien dat jullie mij kunnen helpen:confused:

in kolom 1 staan soorten uitgaven (bijvoorbeeld albert heijn, benzine, ziektekosten)
in kolom 2 staat "af"of "bij"
in kolom 3 staat het bedrag

Ik zou nu graag in een ander werkblad het totaal bedrag zien van alle cellen die voldoen aan "albert heijn" in kolom 1 en aan "af"in kolom 2.

Moet volgens mij niet zo moeilijk zijn maar ik kom er echt niet uit.

Heel hartelijk dank voor de juiste tip.

Groetjes,

Sander

Dag Sander

Gebruik eens eerst de zoekfunctie van het forum.

Zoek op: voorwaarden, in het Excel subforum, en je wordt overdonderd met resultaten.

Wigi

Zoek dan ook op somproduct en het aantal hits wordt wat lager :-)

Richard

voortgang

Ik heb het voorbeeld bestand van Wigi gebruikt. De formule is:

=SOMPRODUCT(NIET(ISFOUT(VIND.SPEC(kostenplaatsen!$A12;$A$7:$A$2000)))*($G$7:$G$2000=$D$3)*($H$7:$H$2000))

ik krijg helaas als uitkomst 0.

Kan iemand zo zien wat hier fout aan is?

Gr.

Je haalt kostenplaatsen!$A12;$A$7 uit een ander tabblad en al het andere uit het tabblad waar de formule staat. Misschien dat daar de fout ligt?

Hoi,

Ik heb het nu in 1 werkblad staan. Ik moet de bedragen nog controleren maar het lijkt te werken. Wel gek dat ik de uitkomst niet in een ander werkblad kan zetten. Moet normaal toch lukken?

gr.

Sander,

Denk dat het wel kan maar dat de formule niet klopte voor werken met een ander tabblad.
Zou je anders het bestand bij kunnen voegen?

Uiteraard kun je ook "gewoon" en draaitabel maken en daar de gewilde selecties uitvoeren ..

En vervolgens de uitkomst laten "linken" naar de gewenste cel.

Voorbeeld hoe het kan met 2 werkbladen en gebruikmaking van somproduct (zie bijlage).

Sander,

Het kan wel op twee bladen, zoals je in het voorbeeld kunt zien. Wel is het goed te werken met invoegen - naam.

Bijlagen

reactie

bedankt voor de reacties. Ik zit nu op mijn werk en kan dus niet uitgebreid naar jullie tips kijken. Ga ik van het weekend doen. Ik kom er zeker nog op terug.

Overigens zijn draaitabellen nog volledig nieuwe dingen. Zou niet weten hoe dat moet. Daarom ga ik eerst de andere tips van jullie proberen.

Alvast bedank!
Gr Sander

Zoek dan ook op somproduct en het aantal hits wordt wat lager :-)

Richard

Zomaar op SOMPRODUCT zoeken lijkt me sterk als je dat niet kent, maar zoeken op "voorwaarden" of zo is toch echt wel het minimum vind ik. Voorwaarden staat in de titel van de vraag...

Toch ook nog even een voorbeeldje met de DBSOM methode, omdat ik denk dat dit hier het makkelijkst is.

edit: Enige uitleg:
In E4 t/m G4 (licht groen) kan je (SOM) criteria ingeven, waarna in cel B3 de som komt van alle bedragen die aan de criteria voldoen.
Ik heb op blad boekhouding cellen A1 t/m C9 "data" genoemd. In de DBSOM formule in cel B3 van blad Analyse zie je deze terug terug.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
bedankt voor de reacties. Ik zit nu op mijn werk en kan dus niet uitgebreid naar jullie tips kijken. Ga ik van het weekend doen. Ik kom er zeker nog op terug.

Overigens zijn draaitabellen nog volledig nieuwe dingen. Zou niet weten hoe dat moet. Daarom ga ik eerst de andere tips van jullie proberen.

Alvast bedank!
Gr Sander

Beste Sander,

Er zijn wel 100 manieren hoe je er achter moet/kan komen hoe met draaitabelen te werken. Maar goed voor jou heb ik even een klein opzetje gemaakt, zodat je het nut van ervan kan zien.. Bij "wat" en "af of bij" kun je zelf nog eventueel een selectie maken wat je wilt zien.. Maar goed als de opzet altijd hetzelfde blijft (dus aantal rijen en kolomen) kun je in je werkblad altijd verwijzen naar de cel uit de draaitabel. Suc6!

Bijlagen

Clipstra,

Met je voorbeeld leg je gelijk het gevaar bloot. In jouw tabel is 185 af en 40 bij totaal 225, maar rekenkundig moet het 145 af zijn. Hoe je dat in die draaitabel doet weet ik niet. Ik zou een hulpkolom voor het getal gebruiken: =als(B4="af"; -c4;c4)

Clipstra,

Met je voorbeeld leg je gelijk het gevaar bloot. In jouw tabel is 185 af en 40 bij totaal 225, maar rekenkundig moet het 145 af zijn. Hoe je dat in die draaitabel doet weet ik niet. Ik zou een hulpkolom voor het getal gebruiken: =als(B4="af"; -c4;c4)

Beste Rob,

Daat heb je gelijk in, maar als ik de vraag van Sander lees vraagt hij het volgende:

Quote: " Ik zou nu graag in een ander werkblad het totaal bedrag zien van alle cellen die voldoen aan "albert heijn" in kolom 1 en aan "af"in kolom 2"

Dus dat zou in mijn voorbeeld 185 zijn en dus niet 145.. Waardoor hij altijd deze cel kan gebruiken..

Klopt, maar je voegt een kolom toe met totaal en die kun je dan beter weglaten, omdat daarin beide getallen worden opgeteld, terwijl ze voor de juistheid moeten worden afgetrokken.

oplossing

Hallo,

Hartelijk dank voor de vele reacties. Sorry voor mij late reactie.

Ik ben er inmiddels uit gekomen dank zij jullie. De site van Wigi heb ik bekeken maar daar kwam ik niet helemaal uit. In combinatie met een aantal andere tips en een voorbeeld excel bestandje is het wel gelukt. Hartstikke fijn want het lukt mij echt niet. Ik ben een standaard gebruiker van excel en zeker geen expert.

Super bedankt mensen!

Groeten,

Sander

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan