Twee vragen omtrent Windows Verkenner in Windows 10

Status
Niet open voor verdere reacties.

Ropie58

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2006
Beste mensen,

Ik heb twee kleine vraagjes:

- Binnen Windows 7 was het altijd zo, dat als ik vanaf het bureaublad "de verkenner" meerdere keren activeerde, om bestanden overzichtelijk te kunnen verslepen, dan kon je via de taakbalk met een simpele muisklik de opgeroepen velden "naast elkaar schikken". En dat gebeurde dan ook keuring netjes. Bovendien kon je het formaat van de geopende vensters "blijvend" aanpassen; Windows onthield de ingestelde formaten, zodat ze bij een volgende keer openen deze zich precies zo rangschikten als bij de laatste keer geopend ingesteld.
Als ik in Windows 10 "de verkenner" vanaf het bureaublad meerdere keren activeer, dan openen deze schermen zich "standaard" in het formaat van ca. 12 x 14 cm. Klik ik vervolgens via de taakbalk aan "naast elkaar schikken", dan plaatsen deze beide vakken zich ONDER elkaar (??) en blijven ze hetzelfde formaat behouden. Als ik de beide schermen vervolgens naast elkaar plaats en van beiden de onderkanten "naar beneden trek", om van daaruit verder te werken, dan worden deze instellingen na het afsluiten NIET door Windows onthouden. Bij het opnieuw activeren van de verkenner, verschijnt weer het "12 x 14 cm".-scherm en begint het feest weer van voren af aan. Is dit nog ergens aan te passen binnen Windows 10 dat jullie weten?

- Als ik vanuit de verkenner een WinRar-bestand met mijn rechtermuisknop aanklik met de opdracht om het bestand uit te pakken, dan gebeurt het regelmatig dat "de Verkenner" en/of mijn bureaublad direct daarop compleet wegvalt. Mijn scherm is dan een of twee seconden zwart, mijn bureaublad wordt daarna dan weer zichtbaar en vervolgens dien ik wel weer "de Verkenner" opnieuw op te starten. Vervolgens gaat het uitpakken zonder problemen; gewoon via het rolmenu van de rechtermuisknop, zoals aanvankelijk bedoeld. Het gebeurt niet altijd, maar wel met grote regelmaat. Hebben jullie enig idee of dit probleem door WinRAR veroorzaakt zou kunnen worden of toch door Windows 10 of moet ik het misschien binnen "de Verkenner" zoeken? Binnen Windows 7 had ik dit probleem niet!

Ik hoor graag van jullie.

Alvast dank voor jullie hulp!

Groeten,

Rob.

Laatst bewerkt:
Hoi hoi Ropie

Windows 10 is nog niet aan alle gebruikers voldoende bekend en daardoor krijg je zo weinig reacties op ook zo' complexe een vraag ( vooral over Verkenner in W10 ! ) ..

Ik ben zelf ook geen gebruiker van W10 ( gelukkig nog niet ! ) maar kijk even deze mooie behandel-tips over een Verkenner-crash in windows XP/W8/W7/Vista enz. misschien nu ook in W10 zoiets helpen wat kan ?? :(

KLIK ==> HIER !

Laatst bewerkt:
Hey Royonix,

Dank voor je reactie.

Ik denk inderdaad dat mijn vragen vrij complex zijn. De "oplossingen" zoals omschreven in de link, hebben niet echt betrekking op "mijn" crashen van de verkenner. Ik krijg namelijk nooit de melding dat de "Verkenner niet meer werkt"; je ziet hem bij wijze van spreken in één keer "instorten", tezamen met het bureaublad, waarna het bureaublad één of twee seconden later weer verschijnt. De Verkenner moet ik alleen dan wel weer even aanklikken. Ik begrijp dat dit best wel een hoop abacadabra :shocked: kan zijn voor een ieder; dus eerlijk gezegd, zonder jullie kennis tekort te doen, verwacht ik op mijn tweede vraag niet zo héél snel een oplossing te horen...

Daarentegen, als jullie mij alléén al met mijn eerste vraag zouden kunnen helpen, want dit "probleem" vind ik eigenlijk vele malen storender dan het af en "in elkaar klappen" van de verkenner, dan zou ik dat geweldig vinden...

In ieder geval dank voor het toezenden van de link.

Ik sta in ieder geval open voor suggesties.

Groeten,

Rob.;)

Laatst bewerkt:
hoi hoi

I.v.m. vensters en venster grote maken of aanpassen bij windows 10 is ook een moeilijke voor vele gebruikers bij w10 een kwestie,
maar kijk even en lees maar die mooie en uitgebreide uitleg over zoiets, bij Tweakers ==> KLIK HIER

:( Kan je evt. zoiets wel helpen ?

Dank voor de tip wederom.

De informatie lijkt (volgens mij) alleen toepassing hebben op de Apps. Bij de verkenner zie ik vooralsnog die mogelijkheden niet. Wat ik wel ga doen, is mijn vraag nu ook bij Tweakers neerleggen. Ik ken die site ook wel - en het is altijd goed om voor het verkrijgen van een antwoord om op meerdere paarden te wedden. Ik blijf dus open staan voor suggesties, maar mocht ik het antwoord elders vandaan krijgen, dan laat ik het je zeker weten.

Groetjes,

Rob :)

Beste mensen,

Ik ben eruit; maar niet via TWEAKERS! :D

Ik heb nu HET programmaatje gevonden dat, naar nu blijkt, beide problemem voor mij in één keer heeft opgelost. Ik ging in eerste instantie voor de oplossing van het continu crashen van Windows Explorer bij gebruik van mijn rechtermuisknop; en nu is mijn probleem m.b.t. het "schikken" van de vensters: het netjes "naast elkaar weergen", óók meteen opgelost.

Welnu, het benodigde programma heet "Shellexview" http://www.nirsoft.net/utils/shexview.html, en is zowel als 32- en als 64-bit programma te downloaden: http://www.majorgeeks.com/mg/get/shellexview,2.html.

Ook is er een instructievideo beschikbaar op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=uMXwH6pkpTk.

Als je alles volledig volgens de instructies uitvoert, dan zie je waarschijnlijk dat er een hoop dingen worden uitgeschakeld. Maar geen nood; als je ziet dat je problemen zijn opgelost, dan kan je ieder uitgeschakeld item APART, via Shellexview weer inschakelen mocht je zien dat dit nodig zou blijken. Zo heb ik bijvoorbeeld het WINRAR "Extension file", dat eerder door mij vanuit "Shellexview" was uitgeschakeld, toch weer (binnen datzelfde Shellexview) moeten activeren om uiteindelijk het "WINRAR"-rolmenu (via mijn rechtermuisknop) weer zichtbaar en actief te krijgen.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben.

Cheers!!

Rob :thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan