• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tom5Cat

Gebruiker
Lid geworden
2 feb 2010
Ik heb een wiskundige uitdaging... in bijlage.
Dit maakt deel uit van een uitgebreidere spreadsheet. Ik heb getracht het probleem in de spread in bijlage zo duidelijk mogelijk voor te stellen, inclusief kleurcodering.

Mijn excuses... ik vrees dat het geen makkelijk probleem is, maar misschien zitten er hier echte wiskundige wizzards tussen :)

Alvast bedankt!!!

Bijlagen

Nou ben ik geen wiskundige en weet dus ook de gewenste uitkomst niet.

Misschien dat je die even kunt aanreiken, samen met de berekeningsmethode.

Dan kan ik wel zien of ik deze formule in excel kan inbouwen.

Huiswerk vraag ?

Nou ben ik geen wiskundige en weet dus ook de gewenste uitkomst niet.

Misschien dat je die even kunt aanreiken, samen met de berekeningsmethode.

Dan kan ik wel zien of ik deze formule in excel kan inbouwen.

Bedankt voor je (snelle!) reactie :)
Ik ken de uitkomst ook niet en weet evenmin hoe die te berekenen, vandaar mijn vraag hier.

ook 42 jarigen kunnen nog huiswerk hebben.
Maar je doet dit dus voor de lol.

Wellicht :) Maar idd, dit is niet school- of werkgerelateerd, strictly fun (nu ja).

Laatst bewerkt door een moderator:
de som van B7:B9=600
de som van B14:B16 moet 400 zijn; dat is dan 2/3 van de eerste tabel.
Daarin werd een aardig resultaat bereikt met 30, dus dan zal dat in de tweede tabel waarschijnlijk het geval zijn met 2/3 * 30 = 20
Maar echt wiskundig vind ik dit niet.

Nee, je zit op een dwaalspoor, maar toch bedankt voor je poging!
Die 600 en die 400 hebben niets met elkaar te maken. Die 400 had bv even goed 800 kunnen zijn.

Het gaat er in eerst instantie om de formule te vinden die de percentage's weergeeft voor de 'Zender' (oranje achtergrond). Die moeten dus omgekeerd evenredig zijn aan die van de ontvanger.

Gebruik makend van die percentage's moet daarna een formule gemaakt worden om de aantallen te berekenen, gebruik makend ook van die 400 en van de kolom '1 levert' (lichtblauwe achtergrond).

Ik krijg even het bestand niet geuploaded, dus dan maar even op een andere manier.
Is dit wat je bedoelt?
In E14:
Code:
=$B$12*$D14/(SOM($D$14:$D$16))
In F16:
Code:
=$B$12*$D16/(SOM($D$14:$D$16))
In G15:
Code:
=$B$12*$D15/(SOM($D$14:$D$16))
In E17:
Code:
=100*SOM(E14:E16)/$B$12
en dit naar F17 en G17 doortrekken
In J13, L13 en N13 resp de waardes uit E14, F16 en G15.

Bedankt! En knap, maar niet correct, al kloppen de controlecellen wel (som percentage's = 100% en som van aantallen = 400).
Je hebt het proces ook omgedraaid, gebruikt de uitkomst van de aantallen om de percentage's te berekenen, terwijl dat eigenlijk andersom zou moeten.
Daarbij is het trouwens ook zo dat de percentage's van 'Ontvanger' en 'Zender' in jouw oplossing niet omgekeerd evenredig zijn en dat is echt de belangrijkste vereiste. Het percentage voor 'Ontvanger' 'Op A' = 50% en het hoogste van de drie. Daarom zou het percentage voor 'Zender' onder 'A' het kleinste moeten zijn (omgekeerd evenredig tov die 50%).
Ik hoop dat je mijn uitleg kunt volgen. Het is niet makkelijk uit te leggen.

Een nieuwe poging:
In E14:
Code:
=$B$12*(SOM($E$10:$G$10)-E$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
In F16:
Code:
=$B$12*(SOM($E$10:$G$10)-F$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
en in G15:
Code:
=$B$12*(SOM($E$10:$G$10)-G$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
Overige cellen conform mijn vorige bericht.

Nee, ook niet.
Je haalt alles een beetje door elkaar, vrees ik. De juiste opeenvolging is cruciaal:
1. Eerst moeten de percentage's gevonden worden voor de Zender. Het énige wat hiervoor gebruikt mag worden zijn de percentage's van de Ontvanger. De formule hier moet leiden tot Zender-percentage's die, in verhouding tot die van de Ontvanger, omgekeerd evenredig zijn. Waar ze bij de Ontvanger het kleinst zijn moeten ze bij de zender het grootst zijn en omgekeerd. De formule moet sluitend zijn, dus kloppen ongeacht welke percentage's voor de ontvanger ook worden aangereikt.
2. Die 'gevonden' percentage's moeten dan op hun beurt gebruikt worden om de aantallen voor de zender te vinden, waarbij eveneens rekening gehouden moet worden met het maximaal aantal èn met het 'aantal per'.

In jouw voorbeeld vind je de aantallen gebruik makend rechtstreeks van de percentage's van de Ontvanger en totaal niet gebruik makend van die van de zender, dewelke je juist via de aantallen vindt. De omgekeerde volgorde dus, waardoor de cijfers onmogelijk kunnen kloppen. Voorts hou je voor de aantallen geen rekening met 'aantal per'.

Bedankt voor de pogingen hoor. Nogmaals, ik besef dat het een ingewikkeld probleem is. Daarom heb ik ook deze hulp nodig, want zelf blijk ik ook onmachtig tot op heden.

Als ik jouw laatste toelichting nader bestudeer, dan rijst bij mij de vraag:
Is er niet reeds rekening gehouden met de percentages van de ontvanger om te komen tot de percentages van de zender? Immers als we de formule in bijv E14 bekijken
Code:
=$B$12*(SOM($E$10:$G$10)-E$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
dan is het gedeelte
Code:
(SOM($E$10:$G$10)-E$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
daarin toch de berekening van dat percentage? Immers (SOM($E$10:$G$10) behelst toch de percentages van de ontvanger, even als -E$10?
Verder is in de formule het maximum aantal verwerkt via $B$12*
Wat er nog niet in zit is de verwerking van de Per.

Als je vervolgens kijkt naar jouw toelichting
Waar ze bij de Ontvanger het kleinst zijn moeten ze bij de zender het grootst zijn en omgekeerd.
dan komt dit overeen met de resultaten in E17:G17.
Je zou dan wellicht om het helemaal correct te zeggen het volgende moeten stellen:
In E17 de formule
Code:
=100*(SOM($E$10:$G$10)-E$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
In F17
Code:
=100*(SOM($E$10:$G$10)-F$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))
en in G17
Code:
=100*(SOM($E$10:$G$10)-G$10)/(2*SOM($E$10:$G$10))

Om vervolgens in bijv E14, even zonder nog de verwerking van de Per, te komen tot de formule
Code:
=$B$12*E$17/100

Derhalve, mits bovenstaande redenering correct, blijft de verwerking van Per in de formules voor E14, F16 en G15 nog openstaan, wat mij betreft.

Laatst bewerkt:
@Thoralf : Je redenering en aangepaste formule's zijn consequent, maar de formule klopt gewoon niet. Dat blijkt als je wat gaat spelen met de waarden van hoeveel verbruik ieder pak levert èn verbruikt. Twee testjes:

1. Als je dat allemaal op gelijke waarden brengt, laat ons zeggen alles op '30', dan moet je in theorie zowel voor de ontvanger als voor de zender overal de waarde 33% krijgen. Dat klopt bij jouw formule!
2. Als je daarna echter voor 1 pak de waarde voor verbruik op '1' zet, dan moet consequent het percentage voor dat pak:
Bij ontvanger: erg laag zijn en dus...
Bij zender: erg hoog zijn,
terwijl ze voor de andere twee paks:
Bij ontvanger: redelijk hoog moeten zijn (de rest gedeeld door 2) en...
Bij zender dus erg laag moeten zijn.
In het geval van jouw formule klopt dit niet, krijg je bij zender de verdeling 25,4% - 25,4% - 49,2%

Ik blijf het echter een hele aardige poging vinden, die in ieder geval al beter was dan mijn eigen pogingen, waarvoor dus dank! :)

@sylvester-ponte : Schitterend!! Je formule voor de percentage's voor de zender zijn, voor mijn leken-wiskundig-gevoel, gewoon briljant :)
De bovengenoemde testjes bevestigen de juistheid van je formule. Mijn dank is groot!!!
Je oplossing voor de aantallen klopt echter niet, omdat die geen rekening houdt met 'per'.

Dus:
Vraag 1 : OPGELOST !!! Waarvoor veel dank aan Thoralf voor zijn inzet en aan sylvester-ponte voor het aanreiken van de oplossing.
Vraag 2 : Nog een mysterie momenteel :)

Dat komt aardig in de buurt!!! Wow... veel respect voor hoe jouw brein werkt! Beetje jaloers ook :)
Maar er klopt iets nog niet...
Ik heb het voorbeeld een beetje aangepast qua data, om het duidelijk te maken.

Aantal onder B = 46,2
Aantal onder C = 23,1

De verhouding tussen de twee klopt wel, maar het zou net omgekeerd moeten zijn, mij dunkt, aangezien 1 'pak 2' maar de helft levert van 1 'pak 3'. Dus er zouden er dubbel zoveel moeten zijn van 'pak 2' als van 'pak 3' om de situatie recht te trekken. De uitkomst zou dus moeten zijn (in dit voorbeeld):
Aantal onder A = 230,8
Aantal onder B = 23,1
Aantal onder C = 46,2
Dan zul je ook zien in de tabel 'Resultaat' dat het perfect klopt, dat alles netjes in verhouding is gebracht.

Zie je het zitten om dit nog even aan te passen? Ik moet toegeven dat ik je formule voor de percentage's zelf ook snap inmiddels, maar dat deze berekening mijn petje te boven gaat.Bekijk bijlage Twee vragen wiskundig (2 bis.xls

Ik snap niet zo goed wat je hier aan het doen geweest bent, eerlijk gezegd. Ik zie wel dat het niet kan kloppen en ik zie ook waarom het niet kan kloppen:
- Je hebt de formules in de tabel 'resultaat' aangepast, wat niet de bedoeling is, want deze dienen tot controle.
- Als ik de formules van de aantallen bekijk en deze dan telkens naar de bron volg, dan zie ik dat er nergens in ketting van formules rekening wordt gehouden met 'Per', wat juist essentieel is om de juiste uitkomst te bekomen. Dit is ook de reden waarom er in mijn originele spread reeds een kolom '1 levert' was voorzien, dewelke jij nu hebt weggelaten.

Mag ik je ook vragen waarom je de omweg maakt via de som van de aantallen bij de ontvanger? Ik snap niet zo goed waarom, zie je.

Naar mijn gevoel zat je vorige poging meer op het juiste spoor en ben je er nu weer wat van afgeweken. Het énige wat nog moest voorzien worden is dat de formule voor de aantallen voor de zender rekening houdt met 'Per' (dus met '1 levert'). Zie je 't nog zitten om nog eens opnieuw te proberen?

Mijn dank is in ieder geval alvast groot!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan