• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee vragen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Misschien nog even ter verduidelijking...

De uiteindelijke aantallen moeten dus de aantallen zijn waarbij de eenheid 1 bepaald Pak is, rekening houdend met de kracht van elk soort Pak cq het aantal elementen (van waaruit sommige pakken bestaan uit 1, andere uit 3 en nog andere uit 15 stuks OF in het nieuwe vb (mijn laatste bijlage) 2 bestaan uit 1 stuk en één uit 2 stuks, om sneller te kunnen zien of de oplossing klopt).

Heu... wacht maar even... ik denk dat ik zelf iets op het spoor ben, nml een inconsequentie in de spread waardoor ieder gevonden oplossing niet KAN kloppen *slik* omdat verschillende controlecellen mekaar tegenwerken.
Ik ben even aan het zoeken hoe het precies zit...

Beter!! Maar we zijn er nog niet, vanwege wat ik in mijn laatste bericht geschreven had. Dit is geheel mijn stomme fout, waarvoor mijn excuses! Ik ben blijkbaar bij het presenteren van het probleem zelf in de war geraakt. Ik leg uit wat het misverstand van mijn kant was...
Hoeveel aantallen Paks er in totaal worden berekend maakt niet zoveel uit, zolang de onderlinge verhouding maar klopt. MAAR (!!) dat aantal Paks vertegenwoordigt een aantal Pers en dat aantal MOET gelijk zijn aan het vooropgestelde maximum aantal. Dus de aantallen die berekend worden voor de Paks moeten hiermee rekening houden.

Ik heb jouw laatste versie aangepast om zo duidelijk mogelijk dit alles weer te geven. Rechts in de spread zie je een controle wat betreft totale aantal t.o.v. maximum aantal. Jouw formules zijn ongewijzigd, maar ik heb de data weer wat aangepast om alles te verduidelijken. Ik hoop dat dit de zaak opheldert en dat het nu makkelijk op te lossen is (voor jou. Ik blijf ermee worstelen).

Nogmaals veel dank en mijn excuses voor de verwarring.
Bekijk bijlage Twee vragen wiskundig (2 bis bis bis.xls

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee, helaas, en de formule in cel K23 moet zijn:
=SOM(K14:M16)
Blijkbaar zat de eerste rij er niet in.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tom cat het is niet nodig om via een quote te antwoorden.
je kunt gewoon op reageer op vraag klikken.

Jamaar... lol... nu los je het op door de formules in de controlecellen te veranderen. Dat is ook niet de bedoeling :)
Je mag eigenlijk enkel iets wijzigen in het gebied E14:G20. Alles daarbuiten is ofwel de ruwe data, ofwel de controlecellen om na te kunnen gaan of alles klopt.

De formule voor de aantallen Paks (mijn voorbeeld) moet dus zodanig zijn dat de som van de aantallen Pers automatisch het maximum aantal Per is.

Misschien moeten we dan toch eerst de aantallen Per berekenen en die dan gebruiken om de aantallen Paks te verkrijgen? Is dat geen makkelijkere manier om er rekening mee te houden dat de som van de aantallen Per = 300 (in mijn voorbeeld)? Uiteindelijk telt voor de aantallen Paks enkel dat ze volgens de juiste verhouding verdeeld zijn en niet hoeveel de som ervan is.

Heu... dit probleem is wel opgelost, maar bij het inlassen van deze oplossing in de uitgebreide spread kwam ik al gelijk weer vast te zitten bij een volgend probleem, nml: Wat als er al wat aantallen voor de zender voorzien zijn? (het gaat dan over aantallen Paks).
Het 'maximum aantal' blijft sowieso gelden als het aantal dat, bovenop de al voorziene aantallen, nog dient verdeeld te worden, maar de verhouding moet wèl rekening houden met die al voorziene aantallen. In die mate zelfs dat, mocht er bv een uitzonderlijk grote hoeveelheid (in verhouding) van 1 soort Pak al voorzien zijn (meer dan nodig in de volledige verhouding), dat de rest (maximaal aantal) dan nog enkel verdeeld wordt onder de andere twee soorten Paks, want negatieve aantallen kunnen/mogen niet. Het komt er dan uiteraard op neer om te proberen een evenwicht zo dicht mogelijk te benaderen.

Zie je het nog zitten om het nog eens te bekijken Sylvester? Ik heb jouw laatste oplossing aangevuld met een klein extra tabelletje genaamd 'Al voorzien'.Bekijk bijlage Twee vragen wiskundig (5.xls

hallo Tom, voorlopig even 2 vragen:
vraag (1
hoe kom je aan de waarden in gebied E2:G4
ik verwacht daar iets van
30 in E2
30 in G3
15 in F4

vraag(2
als de waarden in Tabel AI omzet naar Per
en dan aftrekt van aantallen per in de zender
is dat wat jij wil?

groet sylvester

Laatst bewerkt:
Hoi Sylvester,

Betreffende vraag (1:
De waarden in gebied E2:G4 zijn zogenaamde 'vaste waarden'. In feite, alle waarden in het bovenste tabelletje zijn dat. Om verder deze vraag te beantwoorden:
- Er zijn eigenlijk meer dan 3 verschillende Paks, maar voor deze oefening volstaat het om met slechts 3 verschillende te werken, zodat verschillende verhoudingen kunnen getest worden met de formules, want...
- Er is sowieso een verschil tussen hoeveel ieder Pak kan zenden en kan ontvangen. Het zenden en ontvangen heeft in principe niets met elkaar te maken. Zoals eerder gesteld... In deze oefening zijn de zendende Paks andere Paks dan de ontvangende, ze zijn enkel van dezelfde soort. Het mag dus niet gezien worden als een gesloten circuit.

Vraag (2:
Nee, want dan klopt het 'maximum aantal' niet, denk ik.
De oefening komt hierop neer:
Idealiter vertrek je met totale vrijheid in keuze van soort te gebruiken Paks voor de zender (blanco blad), met het oog op het bereiken van een perfect evenwicht tov de ontvanger (wat zelfs in dat geval niet altijd mogelijk is, afhankelijk van het 'maximum aantal' en hoe de verhoudingen liggen, maar het doel is duidelijk). Maar in vele gevallen zijn er al een aantal Paks voor de zender voorzien (al geïnstalleerd) en deze mogen niet verwijderd worden. Gebruik makend van het 'maximum aantal' extra Paks moet je er dan voor zorgen dat alsnog een zo goed mogelijk evenwicht wordt bereikt.

Eigenlijk word dus door 'Al voorzien' de verhouding wellicht eerst schever getrokken, dus is nog meer bijsturing nodig met de extra Paks ('maximum aantal').

Leg ik het goed genoeg uit op deze manier?

Grtz
Tom

Tom, je schrijft:
moet je er dan voor zorgen dat alsnog een zo goed mogelijk evenwicht wordt bereikt.
dat is veel te vaag.
graag een duidelijk voorbeeld met getallen hier bij
en ook wat moet er gebeuren als bvb het voor ingestelde meer is dan de max enz enz.....
heb je ook een technisch schema, dat maakt het voor mij veel duidelijker.
ik ben ook heel benieuwd naar waar het over gaat ( gas stroom water motoren....????)
beschrijf eens een pak is dat een accu of zo of een energie eenhijd?

met bv knooppunt vergelijkingen in een elektrisch schema kun je veel oplossen.

groet sylvester

Ik zal het nog eens goed bekijken, hoe ik het duidelijker kan stellen, maar de komende dagen heb ik helaas niet zo veel tijd.

Ik heb geen technisch schema of zo.
Het gaat over de verdeling (verbruik) enerzijds en inbreng (zonnepanelen/windmolens) anderzijds van stroom in een groot gemengd (woon en werk) complex, rekening houdend met allerlei verschillende parameters, waaronder notulen op algemene vergaderingen en notariële aktes, om de verschillende systemen op mekaar af te stemmen.
Een 'Pak' is dus in deze één van de vele verschillende partijen (particulier of bedrijf).
Het verbruik (ontvanger) in de spread staat eigenlijk voor wat overblijft aan stroom in de verschillende opslagsystemen (A, B en C). Vandaar dat voor de 'zender' de omgekeerd evenredige percentages gezocht moesten worden en vandaar dat het de uiteindelijke bedoeling is dat de aangeleverde stroom in verhouding geleverd wordt, zodat alle opslagsystemen verder opgeladen worden in verhouding tot de afname.

Grtz
Tom

Weer wat meer tijd gehad om met dit projectje bezig te zijn, het nog eens goed bekeken allemaal en ik ben eruit gekomen. Dankzij de prima inbreng van Sylvester, waarvoor nogmaals veel dank!! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan