• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Twee waarden vergelijken en aantal weergeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

stefan010

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
5 jan 2012
Hallo,

Ik zit met het volgende:
In B12:B32 heb ik begintijden staan.
In C12:C32 staan de eindtijden.

Het doel hiervan is om een overzicht te krijgen van:
- Het aantal mensen dat om een bepaalde tijd begint
- Het aantal mensen dat aanwezig is gedurende een periode van een half uur

Het eerste is eenvoudig op te lossen door een aantal.als formule.
Het tweede lukt mij niet, ondanks vele verschillende pogingen.
Daarom aan jullie de vraag: Hoe reken ik het aantal aanwezige mensen uit dat aanwezig is?
Hiervoor gebruik ik de tabel A35:C82

Ik hoop dat het zo duidelijk is, anders hoor ik het graag:)

Alvast heel erg bedankt!

Bijlagen

Ik heb een tabelletje gemaakt waarin aangegeven het aantal aanwezigen per tijdstip.

Je kan die tabel gewoon uitbreiden naar beneden toe.
Met bovenin een rij met het aantal.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo Stefan,

Ik heb nog de 'oude' excell-versie (2003) en die ondersteunt een aantal formules uit 2007 niet. Ik weet niet of er in 2007 een goede oplossing voor jou vraag te vinden is. In excell 2003 kan AANTAL.ALS niet voor gecombineerde criteria worden toegepast, voor zover ik in het verleden heb kunnen vinden. Dat betekent dat ik vaak een tussenstapje maak, waarna ik weer wel met AANTAL.ALS verderkon of met andere functies mijn doel kon bereiken.

Ik zou zelf in dit geval een tellertje maken, dat het aantal in een tijdsblok aanwezige mensen bijhoudt. De teller wordt opgehoogd zodra er in een volgend tijdsblok iemand binnenkomt en weer verlaagd zodra iemand weggaat. Per tijdsblok kun je dan zien hoeveel mensen er binnen waren.

In wat je als voorbeeld hebt gegeven, houd je bij hoeveel mensen er in elk tijdsblok binnenkomen. Als je die getallen optelt, heb je het totaal aantal mensen dat binnen is gekomen. Zoals je telt hoeveel mensen er per tijdsblok binnenkomen, zo kun je ook tellen hoeveel mensen er per tijdsblok weggaan. Je kunt dan de teller weer verlagen met die aantallen. Als je dit per tijdsblok doet heb je meteen het resultaat van het aantal mensen dat binnen is in een specifiek tijdsblok.

Met dat doel zou je een extra kolom kunnen gebruiken waarin per tijdsblok wordt weergegeven hoeveel mensen er binnen zijn (hoeveel waren er al - dat is de eenhogere cel -, vermeerderd met hoeveel zijn er bijgekomen - dat is de cel in dezelfde rij onder 'aantal begintijd' - , verminderd met het aantal dat weer weg is gegaan - dat is een cel in dezelfde rij in een extra kolom met de informatie 'aantal eindtijd').

Is dit wat je wilt bereiken?

Succes,
Leo

Jouw poging en de opzet van Thoralf gecombineerd:
Code:
=AANTALLEN.ALS($C$12:$C$32;">="&A35;$B$12:$B$32;"<="&A36)

Stefan,
Hoewel het voor een oplossing niet ber se nodig is, kun je (naar mijn mening) voor de duidelijkheid je blad beter zodanig inrichten dat precies duidelijk is om welk half uur het telkens gaat. In de bijlage heb ik daarom in kolom B vanaf B35 per halfuur de eindtijd toegevoegd.
Zie de bijlage voor mijn oplossing en let er op dat de formule vanaf D35 moet ingevoerd worden via ctrl-shift-enter.
De antwoorden vanThoralf en rob zijn (denk ik) 'net niet juist' (om 0:30 uur bv. zijn er geen 4 maar slechts 2 mensen aanwezig).
Wellicht is het voor eldeetezet interessant om te weten dat de tussenstap waarover hij het heeft, niet nodig is.

@Zapatr,
De door jou veronderstelde afwijking wordt veroorzaakt door mijn aanname dat begin- en eindtijdstip meetellen in het halfuur. Wil je echter mogelijke dubbeltellingen door de begin- en eindtijden voorkomen, dan moet je de gelijktekens in de formule achterwege laten.

Thoralf,
maar als je nu bv. de tijd 0:30 bekijkt, daarbij staat bij jou het getal 4.
Of je nu dat tijdstip als ein- of eindtijd beschouwt, in beide gevallen zijn er toch geen 4 personen aanwezig?
Het is niet voor niets dat ik de vragensteller aanbeveel de eindtijden per halfuur toe te voegen, dan kan er geen onduidelijkheid bestaan (lijkt mij).

Ik ben er van uitgegaan dat de tijd in A36 de begintijd is van het halfuur dat moet worden bekeken. Daarbij hoort dan een eindtijd van 1:00 u. Op dat moment, dus 1:00 uur zijn er 4 personen: de 2 die om 00:00 zijn begonnen en de personen die om 1:00 beginnen. Als je begin en eindtijdstip niet meerekent, dan wordt het aantal achter 00:30 gelijk aan 2, dan komen 2 maak 4 vervolgens 2 maal 3 etc.

Tja,
het ligt maar aan hoe je het bekijkt.
Wij bekijken het verschillend. Maar ik denk dat het er voor ons niet zoveel toe doet, de vragensteller heeft verschillende oplossingen en afhankelijk van wat hij wil, kan hij een keuze maken.

Hallo zapatr,

Ik las je opmerking over de tussenstap die niet nodig is en probeerde je excellbestand te openen. Dat lukte me niet. Het conversieprogramma dat ik heb kon dit bestand niet in de 2003-versie openen. Ik heb nog gekeken of ik een update op het conversieprogramma nodig had, maar ook de meest recente versie opende je bestand niet.

Ik ben wel benieuwd.
Ik realiseer me achteraf dat ik geen tussenstap nodig heb als ik een optelsom/aftreksom van AANTAL.ALS-en zou maken, maar misschien doel jij op nog andere oplossingen waar ik wat van opsteek.

Leo

eldeetezet,
De reden waarom je het bestand niet kan openen, weet ik niet. Het bestand waarin ik mijn oplossing staat, is afkomstig van vragensteller stefan 010. Hierbij hetzelfde bestand, maar dan opgeslagen als Excel97-2003-bestand, hopelijk kun je dat wel openen (laat even weten a.u.b.). Met aftrekken van 2 x aantal.als kun je inderdaad hetzelfde bereiken en wellicht geven velen daaraan (of aan oplossingen door anderen hierboven vermeld) de voorkeur, want de formule die ik heb gebruikt is een maxtrixformule die moet worden ingevoerd via ctrl-shift-enter. En dat wordt door gebruikers zeer vaak vergeten.

Laatst bewerkt:
Cobbe,
jouw oplossing is prima, maar is een heel andere presentatie dan die van de vragensteller.
Daar is niks op tegen, mits de vragensteller die vorm van presenteren ook ok vindt.
Het verschil tussen de andere oplossingen heeft Thoralf uitgelegd.

Zo, wat een antwoorden ineens en wat een hoop oplossingen!
Ik merk inderdaad dat ik wat onduidelijk ben geweest.
Mijn opzet was heel simpel, maar misschien wat omslachtig uitgelegd.
Ik wilde alleen het aantal binnenkomende mensen en de mensen die in dat blok aanwezig zijn.
Het blok 00:00 betekent tussen 00:00 en 00:30.

In ieder geval zitten de oplossingen hiertussen, dus heel erg bedankt daarvoor!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan