Tweede bestellingen van dezelfde klanten uit query filteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Lubbie87

Gebruiker
Lid geworden
16 feb 2009
Goedemorgen,

ik heb een idee nodig over het filteren van een query, ben inspiratieloos...

Situatie: in tblAankopen worden alle bestellingen van klanten ingevoerd. Deze tabel bestaat uit de velden: AankoopID (autonummering), klantnr (numeriek), datum levering, bedrag, Service Mail datum (7 dagen na datum levering) en Service Mail uitgevoerd (Selectievakje Ja/Nee). De service mail is als het ware een campagne om klanten te stimuleren herhaalaankopen te doen

De huidige query filtert alle aankopen waarbij de Service Mail datum voor vandaag of precies vandaag is EN Service Mail Uitgevoerd is Nee. Dit werkt naar behoren en deze query laat zien welke klanten een email moeten krijgen.

Nu mijn probleem: klant #1234 heeft op 14-01-2014 zijn eerste bestelling geplaatst. 21-01-2014 is voor deze klant de campagne gestart met de service mail. Stel dat klant #1234 24-01-2014 weer een bestelling plaatst, deze bestelling moet wél ingevoerd worden in de tblAankopen maar deze moet niet opgenomen worden in de Service Mail query, de campagne is immers al gestart. Wat is de beste manier om dat te doen? Wellicht met SELECT DISTINCT?

Ik snap je probleem niet helemaal; klant 1234 doet op 14-1 zijn (eerste?) bestelling. 7 dagen later krijgt hij een mail als hij in de tussentijd niks besteld heeft. Ik zou de velden [Service mail] en [Service mail uitgevoerd] helemaal niet in de tabel Aankopen zetten, want dat is bijna niet te onderhouden. Bovendien zijn het gegevens die niets met de aankoop te maken hebben, maar alles met het aankoopgedrag van de klant. Het zijn dus velden die m.i. thuishoren in de tabel Klanten. En dan is je probleem gelijk opgelost. Klant doet op 14-1 een aankoop, dus krijgt een aankoopdatum van 14-1 en in de tabel Klanten zet je bij die datum ook in het veld [Service mail]. Bij elke volgende bestelling controleer je in de tabel Klanten welke datum er staat, en of het vinkje aan of uit staat.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan