Tweede hd plotseling onvindbaar

Status
Niet open voor verdere reacties.

toscane12

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2008
Hallo, ik heb een wat oudere Packard Bell met een Maxtor hd van 15 GB. Zo langzaam aan krijg ik een tekort aan ruimte. Dus heb ik een tweede hd van het merk Quantum Fireball van 20 GB ingebouwd. Deze komt uit een goed werkende (Linux) pc.
Beide hd's heb ik geïnstalleerd met als volgorde cable select met de juiste jumperinstellingen.
Na het opstarten melde XP dat nieuwe hardware was aangetroffen en ook de bios had de nieuwe hd herkend. Echter, de bios gaf de nieuwe hd aan als master en mijn reeds aanwezige hd , met daarop het besturingssysteem, als slave. Vervolgens heb ik, om te proberen, de volgorde op de kabel veranderd, maar dat gaf geen effect. Bios probleem?
Daarna heb ik in plaats van cable select dmv. jumpers de Maxtor met daarop XP als master en de tweede hd als slave ingesteld.
Na opstarten bleek echter, tot mijn verbazing, dat mijn tweede hd geheel "verdwenen" was uit de bios, terwijl alleen mijn oude hd als slave zichtbaar is. Het systeem start goed op.
Vervolgens heb ik alles weer los gehaald en van voren af aan alles weer opnieuw geïnstalleerd met eerst als volgorde cable select met uiteraard de juiste jumperinstellingen. De stroom aansluitingen en connectors nogmaals gecontroleerd, maar de nieuwe hd blijft in de bios onzichtbaar. Ook de volgorde master / slave brengt geen oplossing. Zo ver ik kan nagaan is de nieuwe hd fysiek in orde, hij maakt geen vreemde bijgeluiden en wordt warm.
Heeft iemand idee wat er mis is, of wat ik fout doe? En is er een mogelijkheid om de nieuwe hd weer zichtbaar te maken, waarna ik, naar ik hoop de nieuwe hd zal kunnen gaan formatteren en in gebruik kan nemen?
Bedankt alvast! Groeten van T.

De 80 polige kabels hebben meestal één blauwe connector, deze komt op het moederbord terwijl de andere voor de harde schijven bedoelt zijn. Meestal wordt de Master (eerste schijf) op de middelste connector aangesloten, dit is echter geen verplichting.

Mogelijk kun je dat nog ens proberen? (Als je dat al niet hebt gedaan?)

Hallo Pasja,
Dat heb ik inderdaad al gedaan. Bedankt voor je reactie!
Gr. T

Om misverstanden te voorkomen, ik bedankte Pasja voor de reactie, maar het probleem bestaat helaas nog steeds. Mocht iemand nog een idee/oplossing hebben, dan hoor ik dat graag!
Groeten van T.

Al eens gedacht aan een kabelbreukje in de kabel? Je hebt er vast nog wel ergens één liggen?

Probleem opgelost, dwz. ik weet de oorzaak. Chip voor de aansturing van de drive was doorgebrand. Samenloop van omstandigheden (?) Systeem werkt weer na installatie nieuw tweede harddisk.
Groeten T

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan