Tweede HD tikt en werkt niet goed meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

martin633

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2006
Hallo allemaal,

Ik weet dat er al meer posts zijn over kapotte hd's. Maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening.

Gisteren had ik een paar nieuwe albums gedownload en op D gezet (samsung spinpoint 320gb). Merkte niets raars. Daarna iTunes opgestart, iPod ingeplugd en syncen. Toen ging het mis. Hij pakte het nieuwe album niet en de hd begon te tikken. Op fouten controleren gedaan, maar hij chckdsk blijft hij hangen. Bestanden van d naar c plakken werkt ook (bijna) nooit. Het lijkt mij dus dat mn hd kapot is.

Ik heb windows vista ultimate x64 op c staan (western digital 10.000 rpm 74gb) samen met alle software. Opzich lekker, alleen is bij het installeren van Vista iets fout gegaan, want ik kan niet booten zonder de samsung disk. De "boot-record-nog iets-file" staat dus blijkbaar op d.

Nu heb ik een paar mogelijkheden en ik los het graag op met de beste manier. Graag jullie mening hier over.

• Nieuwe harde schijf kopen of is er nog wat aan te doen?
  • Ik heb nog geen tijd gehad om het te checken, maar ik ben heel bang dat ik geen backup meer kan maken door alles op dvd's te branden of over te zetten naar mijn laptop, aangezien hij ook niets op mijn iPod wil plakken. Mocht dit niet werken, is er dan nog een manier om het toch over te zetten?
  • De samsungschijf vervangen voor een nieuwe zal wel moeten gebeuren, maar kan ik dat bestand dat naar c verwijst bij het booten gewoon aanpassen/op c plakken?
  • Of zal ik gewoon voor een totale format gaan (met eerst alleen mijn goeie hd er in, zodat er ook niets fout kan gaan met die boot-record-file). Lijkt me het best, maar is natuurlijk veel werk (gebruik nogal veel software).
  • Als ik format, zal ik dan weer vista er op zetten (heb een goeie pc), of dan maar gelijk terug gaan naar xp sp3? Ik game ook, maar volgens mij maakt dat niets meer uit met oog op directx 10??

Heb dus niet 1 specifieke vraag, maar wil graag even "brainstormen" over mijn probleem.

Vast bedankt in ieder geval!

Groeten,
Martin

Hoi Martin,

Wat vooral appart is dat je C schijf niet zonder de "D" kan booten.
Als je dit hebt opgelost ben je een stuk verder:
Je kunt d dan formatteren en zo behoud je C

probeer dit eens:
Start --> uitvoeren --> Msconfig --> boot.ini
Klik op: "alle opstartpaden controleren"
Kijk verder eens bij "opstarten" of je iets geks zsiek wat vanaf de D word opgestart

succes ermee

Thnx voor je reply.

Dat ga ik vanavond als ik thuis ben (zit nu op mn werk) gelijk ff checken. Maar dat lost verder niet mijn probleem op. Dan moet ik nog steeds een backup zien te maken en waarschijnlijk de schijf vervangen. Formatteren heb ik weinig aan denk ik als hij kapot is.

Thnx voor je reply.

Dat ga ik vanavond als ik thuis ben (zit nu op mn werk) gelijk ff checken. Maar dat lost verder niet mijn probleem op. Dan moet ik nog steeds een backup zien te maken en waarschijnlijk de schijf vervangen. Formatteren heb ik weinig aan denk ik als hij kapot is.

Mijn reactie was puur bedoeld om te zorgen dat je "c" los kan funtioneren van "D"

Formatteren help mischien niet, maar je zult het toch moeten proberen denk ik. Zet je alle nodige bestanden toch even over naar "c"

mischien kun je hier nog wat mee:
http://www.schoonepc.nl/optim/scandisk.html
http://www.minatica.be/showthread.php?t=137

succes ermee

Het probleem is dat dat nogal een dure schijf was en ik dus genoeg nam met de 74gb versie. Maar kan het wel overzetten naar mn laptop ofzo. Alleen ben ik dus bang dat dat niet meer werkt, omdat hij ook niets op mijn iPod wou plakken.

Dat testen op fouten (van link 1) heb ik al geprobeerd dus, maar hij loopt vast bij chckdsk. Link 2 gaat over die diagnostic tools. Heb nog geen tool van Samsung kunnen vinden die werkt op x64,

Laatst bewerkt:
Hoi Martin,

Wat vooral appart is dat je C schijf niet zonder de "D" kan booten.
Als je dit hebt opgelost ben je een stuk verder:
Je kunt d dan formatteren en zo behoud je C

probeer dit eens:
Start --> uitvoeren --> Msconfig --> boot.ini
Klik op: "alle opstartpaden controleren"
Kijk verder eens bij "opstarten" of je iets geks zsiek wat vanaf de D word opgestart

succes ermee

Hoi,

BOOT.INI zal niet werken, want er staat Vista op.
Hoewel wél veel werk, denk ik dat een 'schone' situatie door een totale recovery de beste optie is.

Maar voor alles: zorg dat je zoveel mogelijk je data van D: nog veilig stelt!!!

En wat betreft Vista: als je tot nu toe goed hebt gewerkt met Vista, is er m.i. geen reden om nu weer terug te gaan naar XP.
Wil je dat toch, ga dan goed na of voor al je hardware drivers beschikbaar zijn voor XP

Het probleem is dat dat nogal een dure schijf was en ik dus genoeg nam met de 74gb versie. Maar kan het wel overzetten naar mn laptop ofzo. Alleen ben ik dus bang dat dat niet meer werkt, omdat hij ook niets op mijn iPod wou plakken.

Dat testen op fouten (van link 1) heb ik al geprobeerd dus, maar hij loopt vast bij chckdsk. Link 2 gaat over die diagnostic tools. Heb nog geen tool van Samsung kunnen vinden die werkt op x64,

www.norman.nl

(missgien heb je er wat aan?)die kunnen je data terug halen maar kost wel iets

Ja drivers is geen probleem. Dat komt wel goed. Aan de ene kant wil ik wel voor een schone installatie gaan, alleen is dat zo zonde als ik ook gewoon mijn pc op kan starten zonder D op de een of andere manier.

Zijn jullie het wel met mij eens dat die HD gewoon stuk is? Hij is volgens mij nog geen jaar oud en zoveel gebruik ik hem niet eens. Gelukkig kost een nieuwe maar iets van 50-60 euro, dus de schade valt mee.

Ik ga vanavond iig eerst proberen of ik nog wel een backup kan maken. Anders baal ik wel stevig. En daarna maar formatteren dan vrees ik. Vista of XP ben ik nog niet uit. Voor het grafische hoef ik het niet te doen, zet het meeste uit van Vista, zodat hij geen 70mb aan geheugen gebruikt maar iets van 10 ofzo. En ik kreeg soms uit het niets de blue screen. Vaak tijdens games als Unreal Tournament 3 of Far Cry 2, maar soms ook tijdens Word ofzo :P. Weet zeker dat dat aan Vista ligt... Dus als ik dan toch voor een format ga, ga ik misschien maar gelijk helemaal om met XP en een nieuwe hd voor D.

Zijn jullie het wel met mij eens dat die HD gewoon stuk is? Hij is volgens mij nog geen jaar oud en zoveel gebruik ik hem niet eens. Gelukkig kost een nieuwe maar iets van 50-60 euro, dus de schade valt mee.
.

Nee nog niet. probeer eerst te formatteren en vervolgens een complete foutcontrole voor je de conclusie trekt dat hij kapot is.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan