Tweede HD wordt niet herkend

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jees
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jees

Gebruiker
Lid geworden
17 okt 2004
Wie kan mij helpen? Ik heb een nieuwe PC gekochte en wil een tweede HD (maxtor 80Gb) die ik uit mijn oude PC heb gehaald nu ook in de nieuwe PC zetten. Mijn nieuwe PC herkend in de Bios en in verkenner de 2e HD niet. Wie weet waarom? (hij staat ingesteld als slave en is aangesloten op de IDEkabel waar ok de DVD aan hangt)

gr.Jees

Welkom op Helpmij.:)

Zit de hardeschijf aan het begin of aan het eind van de IDE-kabel?

Ps je vraag had beter in de sectie Hardisk kunnen staan.;)

De kabel loop van het moederbord naar de HD en dan naar de DVD.

Je hebt gelijk wat betreft de plaatsing. Ik zal hem ook nog even bij Harddisk zetten.

Bedankt. Jees

Kan je niet beter de tweede HD op dezelfde IDE kabel aansluiten als de eerste HD?

Dat gaat helaas niet. De 1e HD zit met een rood kabeltje direct aangesloten op het moederbord.

Jees

Geplaatst door Jees
Ik zal hem ook nog even bij Harddisk zetten.
Doe dit maar niet, nog eens dezelfde vraagstellen noemt men crossposten, dat is hier niet toegestaan.;)

Wat betreft je 1e hdd, dat zal dan een SATA hdd zijn, gezien je rode kabeltje.

Zet de jumper eens op master en sluit je schijf op het eind van die kabel aan en de dvd ertussen.

OK. Ga ik even proberen. Ik laat wel even weten of dit lukt.

Jees

Staat in het Bios de IDE detectie wel op Auto?

Het heeft helaas niet geholpen. In de BIOS staat de IDE op auto, maar kan hem ook niet vinden.

Jees

Je weet zeker dat je jumper op master staat en de dvd/cdrom op slave.
Kabel goed aangesloten. Op de grijze kabel zit 1 draadje wat rood is deze wel naast de rode van de voeding geplaatst.

Harde schijf nooit samen met een cd rom of dvd speler op dezelfde ide kabel aansluiten.
De bussnelheid zal namelijk aangepast worden op de traagste van de twee, in dit geval waarschijnlijk de dvd/cdrom.
Normaalgezien heb je plaats voor 2 ide kabels.
Primary en secundary ide. (staat op het moederbord welke wat is)
Sluit je tweede ide kabel aan op het moederbord.
De HD zet je op de eerste ide kabel, als master.
Je cdrom/dvd zet je op de tweede ide, ook las master.
Nu even je bios nakijken of alles goedstaat, en dan zou alles eigenlijk moeten werken.
Btw, wissel voor de grap je voedinsstekkers van de tweede hd en je cdrom/dvd eens om, wie weet staat er op een van de twee geen spanning?
Last but not least, kijk het vermogen van je voeding eens na, kan zijn dat die het niet meer helemaal trekt.

Succes!

Wanneer ik een tweede IDE kabel heb, ga ik het zo snel mogelijk proberen. Alvast bedankt. Je hoort nog of het lukt.

Jees

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan