Tweede PC aansluiten op ADSL

• Onderwerp starter Onderwerp starter mono
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

mono

Gebruiker
Lid geworden
11 sep 2004
Ik wens graag een tweede pc in huis ook op het internet aan te sluiten.
Momenteel heb ik volgende configuratie:
-ADSL-lijn met abonnement bij Tiscali
- externe modem Sagem F@st TM 800 die via USB op mijn PC is aangesloten
- uiteraard een ADSL-splitter tussen mijn telefoonaansluiting en de modem
- Windows XP

De tweede PC die ik wens aan te sluiten heeft ook Windows XP (is upgrade, was Win 98 of Win ME, weet niet meer precies)

Hoe kan ik nu best te werk gaan. Draadloos hoeft niet echt maar wat doe ik dan concreet? Heb ik een tweede modem nodig voor de tweede pc, en waar zet ik eventueel extra ADSL-splitters?
Liefst is het de bedoeling beide PC onafhankelijk op het internet te krijgen, maar ook de wijze waarbij de "host-pc" moet aanstaan interesseert mij eventueel.

Alvast bedankt!

Hallo,
De eenvoudigste/goedkoopste oplossing is m.i. rechtstreekse verbinding d.m.v. een crosslinkkabel of speciale USB-kabel.
Dan moet de host (de PC die rechtstreeks verbonden is met internet) wel aan staan als je met de andere PC wilt internetten.
Als je dat niet wilt zul je ook aan een ander modem/router vastzitten omdat een router voor een USB-modem niet of nauwelijks te krijgen is.
Draadloos kan natuurlijk ook, maar dan moet je nog meer aanschaffen: draadloos modem/router en draadloze netwerkkaarten.
Voor uitleg over een bekabelde verbinding zie:
http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=118174
Succes ermee !
Harry.

Geplaatst door Harry Snor

Als je dat niet wilt zul je ook aan een ander modem/router vastzitten omdat een router voor een USB-modem niet of nauwelijks te krijgen is.
Dit is de meest plezierige manier om twee computers met het internet te verbinden.
De modem router staat aan en de twee pc's kunnen onafhankelijk van elkaar het internet op.
Het maakt niet uit of de ene aan of uit staat.

Geplaatst door mono
maar ook de wijze waarbij de "host-pc" moet aanstaan interesseert mij eventueel.

Je kunt met XP de wizard "Internet delen" doorlopen. Heb ikzelf geen ervaring mee maar zoek daarvoor maar eens op dit forum. Een router is, zoals al eerder opgemerkt, het meest ideaal. I.p.v. die wizard kun je ook een z.g. proxy-server installeren. Een goede vind ik AnalogX proxy. Die installeer je op de host en de client stel je in op het ip-adres van de host met het bijbehorende poortnummer. Betrekkelijk nadeel is uiteraard dat de host ingeschakeld moet zijn.
AnalogX proxy vind je hier

Bedankt alvast aan allen voor de reacties.

Als ik het tot nu toe begrepen heb en samenvat lijkt de eenvoudigste, meest handige maar daarom niet goedkoopste oplossing een router te zijn.
Die router komt dan in de plaats van mijn bestaande modem en stuurt die signalen dan door naar pc1 en pc2.
Die router heeft dan een aparte voeding neem ik aan.
En voorts zou ik dan de keuze hebben tussen draadloos (waarbij op pc2 toch nog iets moet bijgezet worden vermoed ik dan?? ontvangst??) of gewoon met een specifieke kabel die de router verbind met pc2.
In pc2 zit een Etherlink kaart. Kan ik die daarvoor gebruiken?

Het kan zijn dat hierboven een aantal grote fouten staan qua constructie, maar dat is zoals ik het tot nu toe heb gebrepen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan