Tweede router configureren

Status
Niet open voor verdere reacties.

REEM1999

Gebruiker
Lid geworden
6 sep 2012
Dag,
Graag jullie hulp bij het volgende:
Wij hebben kabelaansluiting (Ziggo), die via WAN is aangesloten op een router (Asus WL520GC) -wifi- voor in ons huis.
Vanuit deze router 2 LAN verbindingen: 1 naar TV decoder en 1 naar netwerkcontactdoos in computerkamer achterin huis.
De PC (OS: Windows XP / Firewall+virusscanner: AVG Internet Security 2011) is bekabeld aangesloten op deze contactdoos.
Graag wil ik in de computerkamer een 2e router (Linksys WRT54G) installeren om het wifibereik in en om het huis te vergroten.
De 2e router wil ik bekabeld aansluiten op de netwerkcontactdoos.
De PC blijft gewoon staan en wil ik bekabeld aansluiten op de 2e router met behoud van de bestaande internettoegang.
't Zou mooi zijn als de 2e router dezelfde faciliteiten (netwerktoegang, internettoegang, beveiliging, ...) krijgt als de 1e.
De situatie voorin het huis blijft verder ongewijzigd.

Welke handelingen moet ik uitvoeren om deze situatie veilig werkend te krijgen? Graag stapsgewijs voor beide types routers.
Als jullie tips hebben voor deze situatie (bijv. omdraaien vd routers), dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt, ik ben ieuwd!

Heb je "Meerdere routers in één netwerk" gelezen dit routerforum. Staat helemaal bovenaan.

Bedankt voor je reactie. Heb ik gelezen. Heb, via Google natuurlijk, uberhaupt al meerdere artikelen op internet gelezen en geprobeerd uit te voeren. Tot nu toe zonder gewenst resultaat ... Is ook reden om hier te posten met de details van mijn situatie en te vragen om stapsgewijze handleiding voor mijn situatie.

die linksys router heb je al aangekocht, veronderstel ik? Voor jouw toepassing zou een draadloos access point éénvoudiger zijn dan een 2de draadloze router. Uiteindelijk gebruik je de router in dergelijke setup ook maar als een access point.

Niet gekocht, maar wel in m'n bezit inderdaad. Maar ... kun/wil je me verder helpen?

dan heb ik wel een paar extra gegevens nodig:
1/in de cmd box, bezorg me het resultaat van een ipconfig/all maar enkel de gegevens die je ziet onder:
Ethernet-adapter LAN-verbinding
zaken die vermeld staan bij tunnel adapter of miniport etc.. heb ik niet nodig.
2/ als je in de Asus router kan zal in het menu wel ergens een menu verwijzen naar DHCP (server), als je me daarvan ook een screenshot kan bezorgen?

ik veronderstel dat je de wijzigingen op de linksys doet met je bekabelde XP pc (degene die aan de contactdoos hangt). Koppel de pc los en hang deze met een LAN-kabel aan 1 vd netwerkpoorten vd linksys (dit zijn de poorten genummerd 1 tot 4). typ in je browser 192.168.1.1
in de loginpagina vd router laat je het username veld leeg en als paswoord tik je in admin. als alles goed is kom je in de setup (instellingen) pagina (zie bijgevoegde screenshot)
setup page.jpg
Deze screenshot komt uit de manual we zullen de hier zichtbare gegevens aanpassen naar jouw situatie. Bij netwerk setup, router ip, local ip adres vul je in 192.168.1.241 subnet mask 255.255.255.0
(als dit al niet automatisch wordt ingevuld).
Daaronder staat DHCP server, deze zet je op disable.
De tijdszone kan je ook nog ff aanpassen. Klik dan onderaan op "Save settings"
Ik ga er even van uit dat je nog geen draadloos gebruikt. Deze instellingen kan je nog altijd later invullen. Je kan je pc nu terug loskoppelen vd router. Verbind nu 1 vd netwerkpoorten vd router met je netwerk contactdoos (zeker niet de internet poort vd linksys hierop verbinden.
Ik heb gezien dat je je pc ook van een vast ip adres hebt voorzien (191.168.1.230). Zet je netwerk kaart eens op automatisch een ip-adres en automatisch een DNS adres verkrijgen en koppel je pc nu ook op 1 vd genummerde poorten op de linksys. Test of je op Internet geraakt.

Lukt niet, m'n PC blijft even hangen bij de statusmelding 'netwerkadres verkrijgen ...
Daarna geeft 'ie aan beperkte of geen verbindingsmogelijkheden te hebben

Wat nu!?

even pc af -en terug aanzetten, en nog eens proberen. Als het niet lukt zet je pc dan terug op een vast ip adres (zoals voorheen) maar ipv 192.168.1.230 maak er 192.168.1.242 van. Als dat ook nog niet werkt moet ik nog even die Asus router bekijken.

't Lukt helaas nog niet ... In beide gevallen komt de internetverbinding niet tot stand. In ene geval blijft 'ie hangen bij de statusmelding 'netwerkadres verkrijgen' en in 't andere geval lijkt 'ie verbinding te hebben (heeft natuurlijk z'n vaste ip adres al) maar lukt 't daarna niet om verbinding met internet te krijgen. Ook krijg ik geen ip adres als ik met m'n mobiel wifi contact leg met m'n 2e router.

De ASUS router bekijken? Of kan 't ook te maken hebben met het Ziggo modem wat daar weer voor hangt, de CISCO EPC3212?

bij het manueel configureren van je IP-adres op je pc heb je toch ook de default GW weer op 192.168.1.1 gezet? en je hebt alles aangesloten zoals ik het heb voorgesteld (dus niks van aansluiting op de linksys Internet poort)? Als je de linksys er opnieuw tussenuit haalt en je sluit je pc zoals voorheen op de wandcontactdoos, kan je dan het Internet op?
Heb je zelf al de instellingen voor Wifi op de Linksys aangepast? Indien niet is het logisch dat je met je mobiel nog geen verbinding krijgt.

Volgens mij staat alles goed ... Kan 't te maken hebben met deze optie op de Asus router : Asus route (optie).jpg ??

dat durf ik niet zeggen. Heb je al getest met je pc terug rechtstreeks op de wandcontactdoos? Zonder de linksys er tussen.

Heb ik getest, kort na jouw reactie hierboven.
Dit bericht is even later, excuses.
Maar ... ik wil 't nog tseeds graag voor mekaar hebben ;-)

hallo Reem1999
je hebt het getest maar je zegt niet of je terug het internet op kon met je bedrade pc?
In jouw geval zitten we feitelijk met 3 routers en dat maakt het er niet makkelijker op. Kan je ook in die EPC3212 geraken?

Kijk hier eens: https://sites.google.com/site/computertip/tweederouter
Dag,
Graag jullie hulp bij het volgende:
Wij hebben kabelaansluiting (Ziggo), die via WAN is aangesloten op een router (Asus WL520GC) -wifi- voor in ons huis.
Vanuit deze router 2 LAN verbindingen: 1 naar TV decoder en 1 naar netwerkcontactdoos in computerkamer achterin huis.
De PC (OS: Windows XP / Firewall+virusscanner: AVG Internet Security 2011) is bekabeld aangesloten op deze contactdoos.
Graag wil ik in de computerkamer een 2e router (Linksys WRT54G) installeren om het wifibereik in en om het huis te vergroten.
De 2e router wil ik bekabeld aansluiten op de netwerkcontactdoos.
De PC blijft gewoon staan en wil ik bekabeld aansluiten op de 2e router met behoud van de bestaande internettoegang.
't Zou mooi zijn als de 2e router dezelfde faciliteiten (netwerktoegang, internettoegang, beveiliging, ...) krijgt als de 1e.
De situatie voorin het huis blijft verder ongewijzigd.

Welke handelingen moet ik uitvoeren om deze situatie veilig werkend te krijgen? Graag stapsgewijs voor beide types routers.
Als jullie tips hebben voor deze situatie (bijv. omdraaien vd routers), dan hoor ik die ook graag.

Alvast bedankt, ik ben ieuwd!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan