Tweede router gebruiken voor dode WIFI zones

Status
Niet open voor verdere reacties.

Luuknl

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
29 jan 2010
Hallo allen,

Na genoeg gelezen te hebben over dat een router niet achter een router past en dat je DHCP moet uitschakelen, en Bridge moet inschakelen wist ik het even niet meer.
Daarom het volgende...

Wat wil ik weten?
1. Kan ik een router draadloos achter mijn eerste router zetten, omvervolgens vanuit de tweede router via de kabel te internetten, en zoja hoe?
2. Als de eerste vraag kan dan ook deze vraag: Haal ik via de tweede router de echte snelheden via de kabel, of werkt dit niet omdat je de tweede router alsnog draadloos hebt aangesloten op de eerste?

Wat heb ik?
- Sitecom WLR-4001 330N X2
- TP-Link TL-WR1043ND

Alvast bedankt :)

Ja, je kan de TP Link router d.m.v. WDS koppelen aan het draadloze netwerk die de Sitecom uitzend. Je gaat dan waarschijnlijk op de snelheid van de Sitecom werken.

Je kunt de 2e router bekabeld aan de eerste koppelen, en dan dezelfde netwerknaam en zelfde password meegeven.
Als je het mac-aderes cloned van de eerste router, heb je een soort accespoint, waarmee je signaal dus verbeterd wordt in huis.
Idd dhcp uitzetten in de 2e router.

Echter: wil je via 192.168.x.x de 2e router kunnen blijven bereiken, dan moet de 2e router een ander sta ndaard dateway adres en een andere ip-range hebben dan de eerste.

Bijvoorbeeld:
Router1: Standaard gateway: 192.168.1.1, en ipo-range 192.168.1.100 - 192.168.1.114 (= 15 pc's)
Router2: Standaard gateway: 192.168.2.1, en ipo-range 192.168.1.115 - 192.168.1.129 (= 15 pc's)

Maar wat ik me ook afvraag, dode zones??? We hebben het dan niet over een huisje? Over het algemeen is elke router redelijk sterk genoeg om binnenshuis gewoon overal bereik te genereren.

Als de router voor zien is van een bridge functie, zou dit toch wel de makkelijkste manier zijn. En al helemaal als je bekabeld van de eerste router naar de 2e zou kunnen komen. Dan hoef je namelijk voor de rest niets in te stellen.

@Paul-RT bedankt, maar nog even een vraag: Kan ik dan gewoon een kabel in de eerste router (tp-link) steken en die vervolgens in de WAN poort van de tweede router (waar normaal de kabel van het modem ingaat)? Als ik DHCP uitzet, wat gebeurt er dan niet meer? Deelt hij dan geen IP-adressen meer uit, maar gebruikt hij IP-adressen vanaf de eerste router?

@jjw met dode zones heb ik het wel over een huis. De derde etage heeft een langzame verbinding, en een kabeltje leggen is niet direct mogelijk.

Je zou ook voor een andere oplossing kunnen gaan zoals bijvoorbeeld een range extender. Deze pikt het signaal van je huidige WIFI op en versterkt het weer. Deze zou bijvoorbeeld een optie zijn. Deze range extender heeft namelijk ook nog een ingebouwde switch waardoor je de mogelijkheid krijgt om vier LAN kabels aan te sluiten.

Ik bedoel het volgende goed, echt waar het is niet meer als mee denken.

Een langzamere verbinding? Leg eens precies uit wat je daar mee bedoeld?
Misschien mag ik onderbouwen wat ik bedoel namelijk.
De Wifi adapter geeft vaak een waarde aan, verbinding goed, verbinding super, verbinding slecht. En hier aan gekoppeld hangt een waarde van bijvoorbeeld 12Mb/ps 20Mb/ps 35Mb/ps...etc. Er word vaak gedacht als er staat verbinding goed (34Mb/ps) dat de verbinding dan traag is, want mijn internet abonnement belooft mij 50Mb of soms wel 100Mb.
Als eerst, bij normaal gebruik van internet, mail, youtube, games etc is het verbruik vaak niet hoger dan +/- 2MB/ps of te wel 16 tot 24 Mb/ps. Het gemiddelde licht zelfs nog lager.
Elke merk router heeft een max van 300Mb/ps over Wifi. Natuurlijk sommige hebben een dual band optie waarbij ze simultaan 300Mb/ps hebben.
Of te wel dan heb je het over ongeveer 37MB/ps. Deze hoge snelheden zijn alleen bedoeld voor het interne netwerk, dus niet naar buiten toe.
Mensen spreken pas de maximale snelheid van de provider aan als ze gaan downloaden, en dan nog niet eens de gewone programma's maar vooral bij Torrent downloaden.

Dit was meer bedoeld als stukje uitleg over de techniek van data verplaatsing. Meer niet, dus zeker niet als aanval.

Om mee te denken met je...waar is de router geplaatst?

En om je uit te leggen dat als je een tweede router wilt plaatsen of een AP of welke vorm dan ook van wifi extender, deze pikt dan alleen maar het "langzame" signaal op en en zal dan dus nooit sneller kunnen werken als met dat "langzame" signaal.

Optie 1:
Bedraad van de eerste router naar boven gaan en dan daar kiezen voor een Wifi point te maken of vast aan de computer hangen.

Optie 2: De eerste router vrij in de ruimte zetten. Meestal staan ze dicht tegen een muur aan, vaak al in een meterkast op de muur geschroefd.
Dit mag maar dan wel met een gips of het liefst een hardboard plaatje er achter. De muur slurpt veel signaal weg namelijk. Dus hoe dichter op de muur, hoe minder signaal.

Optie 3: In de router instellingen kijken of je de signaal sterkte mag wijzigen, zet deze gewoon op 100%

Aha nee oke ik snap wat je bedoelt met die langzame verbinding.
De router is inderdaad geplaatst in de meterkast, gemonteerd op een houten plaat. Ik denk dat ik de mogelijkheden voor alle opties even ga bekijken.

Bedankt, probleem opgelost voor zover :)

Op een houten plaat is in ieder geval beter als rechtstreeks op de muur. Misschien hebben jullie een optie om de router vrij te hangen. Wat we nog wel eens doen is de router aan de binnen kant van de deur van de meter kast hangen. En ja ik hoor mensen denken, ja maar dan hangt de bedrading zo lelijk, dat is zo maar hoe vaak gaat de deur open van de meterkast.

Maar goed, sterkte ermee.

Bij mij geregeld vaak, om 't modem te resetten (Klantenservice van Telfort wil altijd graag horen dat je een reset hebt uitgevoerd, en het internet daarna nog steeds niet werkt) :p

@probleempjes ik denk dat je antwoord niet heel erg relevant is. Gelieve de vraag even opnieuw te lezen.

Klopt Luuk, reageerde ook niet op jou post, klein beetje offtopic richting JJW, was dus een reactie op z'n bijna vraag 'hoe vaak gaat de meterkast deur nou open'.

Nou even offtopic dan....

Ik denk als er wat aan de hand is met de communicatie tussen het modem en de provider dat er dan wel wat meer aan de hand is. Ik hoor veel mensen zeggen "ja ik moest eerst het modem maar opnieuw opstarten". De klanten service van elke provider heeft helaas de opdracht dit als eerste te roepen. Inderdaad in veel gevallen is het probleem tijdelijk opgelost maar daarna beginnen de problemen weer. Jaahammer genoeg is de klantenservice vaak een callcentre die via een stappen plan je moet helpen. Best jammer als je zoveel geld in de maand betaald dat er dan niet altijd een "expert" voor je beschikbaar is. (da's meer frustratie van mij haha)

Maar ik snap je reactie als geintje :lol:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan