Tweede schijf dynamisch?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Het Hof

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 jul 2001
Ik heb vanmiddag gewoon op mijn tweede schijf data opgeslagen en nu start ik de computer op en mijn tweede schijf is niet meer zichtbaar. In Systeembeheer staat er bij de schijf "Dynamisch/Afwijkend". Wat is er gebeurd en kan ik de schijf herstellen?

Hoi,
Dynamische schijven converteren naar standaardschijven met behulp van de Windows-interface
Maak een back-up van alle volumes op de schijf die u wilt converteren van dynamisch naar standaard.
Klik in Schijfbeheer met de rechtermuisknop op elk volume op de dynamische schijf die u wilt converteren naar een standaardschijf en klik voor elk volume op de schijf op Volume verwijderen.
Als alle volumes van de schijf zijn verwijderd, klikt u met de rechtermuisknop op de schijf en klikt u vervolgens op Schijf converteren naar standaardschijf.
Bron: schijfbeheer
Heb je die 2e schijf altijd gehad of pas aangesloten?

Laatst bewerkt:
Die heb ik een paar weken in bezit én aangesloten. Heb vanmorgen wel de andere schijf een andere indeling gegevn wat partities betreft, maar daar had deze schijf niets mee te maken.

De status van een dynamische schijf is Afwijkend.
Oorzaak: de status Afwijkend doet zich voor wanneer een dynamische schijf naar een lokale computer wordt verplaatst vanaf een andere computer waarop Windows 2000, Windows XP Professional, Windows XP 64-Bit Edition of een besturingssysteem van Windows Server 2003 wordt uitgevoerd. Bij schijven met de status Afwijkend wordt een waarschuwingspictogram weergegeven.

In bepaalde gevallen kan een schijf die eerder op het systeem was aangesloten, ook de status Afwijkend hebben. Aangezien de configuratiegegevens van dynamische schijven op alle dynamische schijven worden opgeslagen, is het niet meer bekend welke schijf aan het systeem toebehoort wanneer alle dynamische schijven uitvallen.

Oplossing: voor toegang tot de gegevens op de schijf voegt u de schijf toe aan de systeemconfiguratie van de computer. U doet dit door de afwijkende schijf te importeren. (Klik met de rechtermuisknop op de schijf en klik vervolgens op Afwijkende schijven importeren.) Wanneer de schijf is geïmporteerd, zijn bestaande volumes op de afwijkende schijf zichtbaar en toegankelijk.

Je antwoord is wel degelijk de oplossing!!! Zijn mijn acties op de eerste schif toch een gevolg geweest van dit probleem?

Ik denk het haast wel, wat je precies hebt gedaan weet ik ff niet. In principe kun je 4 primaire partities maken op 1 schijf (als ik me niet vergis) en die weer uitbreiden naar logische e/o uitgebreide stations. Je kunt mss voor jezelf nagaan waar het precies fout is gegaan.
Een standaardschijf is een fysieke schijf met primaire partities, uitgebreide partities of logische stations. De partities en logische stations op een standaardschijf worden standaardvolumes genoemd. Op een standaardschijf kunt u alleen standaardvolumes maken.

U kunt meer ruimte aan bestaande primaire partities en logische stations toevoegen door deze uit te breiden naar vrije aangrenzende, aaneengesloten ruimte op dezelfde schijf. Alleen standaardvolumes die zijn geformatteerd met het bestandssysteem NTFS, kunnen worden uitgebreid. Ook een logisch station dat zich in aaneengesloten vrije ruimte in een uitgebreide partitie bevindt, kan worden uitgebreid. Als u een logisch station uitbreidt tot buiten de vrije ruimte in de uitgebreide partitie, wordt de uitgebreide partitie vergroot met het logische station voor zover dit zich bevindt in aaneengesloten vrije ruimte die aan de uitgebreide partitie grenst.

In principe kun je 4 primaire partities maken op 1 schijf (als ik me niet vergis) en die weer uitbreiden naar logische e/o uitgebreide stations.

Bijna, voor de volledigheid.
Je kunt 4 partities op een schijf bestaande uit Primaire en/of uitgebreide partities.
Een uitgebreide partitie kun je op splitsen in verschillende logische stations

Maar ik ben helemaal niet op die schijf bezig geweest. Sterker, die schijf heeft maar één partitie, de root.

Je antwoord is wel degelijk de oplossing!!! Zijn mijn acties op de eerste schif toch een gevolg geweest van dit probleem?

Het is wel de oplossing, als ik de schijf in een XP-machine zet, maar onder Windows 7 blijf ik het zelfde probleem houden. Hoe kan ik de schijf weer normaal krijgen, liefst zonder dataverlies?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan