• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

tweekolomsfilter

Status
Niet open voor verdere reacties.

backnext

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2016
Hallo,

Ik ben op zoek naar een manier om de inhoud van twee kolommen te filteren op onderstaande manier:

Uit de eerste tabel wil ik - na keuze uit bv een keuzelijst - de situatie zoals in de 2e tabel.
2kolomsfilter.jpg

Als ik dus filter op 'x', dan wil ik 'x' en 'a' uit kolom 2 maar ook de 'x' uit kolom 2 met in kolom 1 de bijhorende tekst 'b'.
In bijlage een kleine tabel.

Bekijk bijlage 2kolomsfilter.xlsx

Dit heb ik al met slicers geprobeerd ( in vorige topic ) maar dat lukt niet. :o

Dat kan met geavanceerd filteren, waarbij je het criterium "x" voor de ene kolom op een andere regel zet dan die voor de andere kolom, zoals in de bijlage.

Bijlagen

bedankt Marcel. Dat lukt inderdaad maar ik had gehoopt dat er iets mogelijk was als een slicer. Ik moet namelijk in een grote tabel verschillende combinaties kunnen bekijken via die manier van filteren. Daarom zijn die slicers zo handig maar dan moet ik de 2 kolommen afzonderlijk filteren. Zou het met een soort keuzelijstje lukken denk je?

Of alleen.
Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Not Intersect(Target, Range("E6")) Is Nothing Then
  If FilterMode Then ShowAllData
   If Target.Count = 1 Then
      Application.EnableEvents = False
        If Target <> "" Then Range("Tabel2").CurrentRegion.AdvancedFilter xlFilterInPlace, Range("Criteria")
      Application.EnableEvents = True
    End If
  End If
End Sub

Dank je Marcel, ziet er goed uit. Ik zie in de macro 'Option Explicit' staan. wat betekent dat? Is dat nodig?
HSV ook bedankt. Dus jou macro in Blad1 zonder meer? Lijkt inderdaad net hetzelfde te doen maar voor een leek wat overzichtelijker. :) Ik bekijk het en kom dan terug.

Met 'Option Explicit' dwing je af dat alle variabelen in VBA gedeclareerd moeten worden. Het is niet nodig, maar zeker tijdens ontwikkeling wel heel handig om eventuele typefouten in de naam van een variabele te signaleren.

Overigens adviseer ik de code van HSV; die is wat beknopter. Desgewenst na de eerste "if" nog even application.screenupdating = false en voor de laatste "end if" weer op true zetten om onnodig schermgeflikker te voorkomen.

Dat zit er nu ook in.
Nu heb ik de macro in mijn grote tabel gezet, de namen in orde gebracht maar als ik het keuzelijstje kopieer en plak in mijn tabel werkt het systeem goed maar slechts voor de 6 eerste gegevens. Ik krijg er niet alle gegevens in. Wat zie ik over het hoofd?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan