Twijfel over de relaties

Status
Niet open voor verdere reacties.

Keesvdh

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2013
Beste experts,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een database voor een stoeterij.
Nu heb ik net de relaties tussen de verscheidene tabellen gelegd, maar ik weet nu niet zo zeker of ze wel kloppen.
Vandaar dat ik, voordat ik aan de formulieren en rapporten ga, hier even een berichtje plaats.

Zouden jullie mij een second opinion kunnen geven over mijn reeds gelegde relaties?

Bij voorbaat dank,

Kees

Afbeelding hieronder:

helpmij_vraag.png

Zoals je de tabellen hebt geplaatst, met al die over elkaar lopende lijnen, is het erg lastig om te beoordelen of ze juist zijn. Waarom heb je ze zo onhandig geplaatst? Je wilt toch zelf ook kunnen zien welke lijn bij welke tabel hoort?

Het klopt idd dat het geheel niet bepaald overzichtelijk is. Ik zal even proberen de lijnen wat overzichtelijker te ordenen.

Nu ik de db heb gezien, snap ik helemaal niks van je relaties. Een voorbeeldje zonder records is overigens niet heel erg zinvol, want relaties kun je pas controleren als je data hebt. En dat heb je nu niet. Zonder data kun je relaties leggen tot je een ons weegt, maar je zult nooit kunnen controleren of de database gaat werken zoals je voor ogen hebt. Overigens denk ik niet dat deze variant gaat werken :)
Leeg eens uit wat er in het functioneel ontwerp staat; dan weten we wat de bedoeling is.

Ik heb je db op een aantal punten aangepast, en er wat meer logica in gebracht. Kijk maar eens of je hier wat mee kan.

Bijlagen

Allereerst bedankt voor je reactie. :)

De bedoeling is dus om een database te ontwikkelen voor de stoeterij.
In deze database is het onder andere de bedoeling dat kan worden vastgelegd en worden opgevraagd welke trainers er, met bijbehorende gegevens, in dienst zijn.
Deze trainers trainen meerdere paarden, maar een paard heeft wel een vaste trainer.
Ook van de paarden dienen de gegevens in de database te moeten kunnen worden opgenomen en worden opgevraagd.
Daarnaast neemt de stoeterij freelance wedstrijdruiters in dienst.
Ook de informatie van de wedstrijdruiters moet in de database worden opgenomen.
Hierbij geldt dat een wedstrijdruiter meerdere paarden kan rijden, terwijl een paard per jaar een vaste wedstrijdruiter heeft.
Verder kan een wedstrijdruiter met een bepaald paard mee doen aan een toernooi.
Er moet kunnen worden opgevraagd aan welk toernooi zij mee doen.
Ook is het van belang informatie over de betreffende toernooi, in ieder geval discipline, rubriek, datum en plaats, op te nemen.
Deze toernooien worden overigens niet door de stoeterij zelf georganiseerd.
Per toernooi worden jaarlijks 3 bekers uitgereikt voor de eerste drie plaatsen.
Die bekers die door de wedstrijdruiters van de stoeterij worden gewonnen moeten ook in de database worden opgenomen, met daarbij een vermelding van het paard en de bijbehorende ruiter.

Dit is in kort samengevat wat de database zou moeten kunnen.

Ik zie zojuist dat je 2 min voor me een aangepaste versie gepost hebt, ik ga er nu meteen naar kijken! :)

Ditto. Jouw verhaal heb ik er nog niet in verwerkt dus.

Dan wacht ik nog even af. :)
Het ziet er op zich goed uit, alleen vraag ik me af of de tabel: combinaties nu geen redundantie op gaat leveren.
Daarnaast was de tabel bekers bedoelt om de gewonnen bekers vast te leggen, maar dat kon je op dat moment niet weten.

Heb je nog enige conclusies kunnen trekken over de relaties aan de hand van die gegevens?

De tabel Combinaties levert geen dubbele records op. Overigens is redundantie iets anders: dat is het meermaals opslaan van Dezelfde gegevens in verschillende tabellen. Dubbele records zijn een heel ander probleem ;)
In de tabel [combinaties] heb ik een los sleutelveld gemaakt om makkelijker te koppelen met andere records. Als je naar de indexen kijkt, zie je dat er geen dubbele combinaties in mogen staan, dus dubbele records zijn niet mogelijk.

Wat betreft je aanvulling: als een paard gedurende een jaar met een vaste ruiter werkt, is die ruiter dan ook de persoon die met het paard aan de toernooien deelneemt? Of zijn dat dan eventueel ook andere ruiters?
Wellicht is er een extra tabel nodig waarin je vastlegt welk paard in welke periode met welke ruiter werkt. Op basis van een startdatum kun je dan in een query de einddatum berekenen, al kun je die ook in de tabel zelf vastleggen.
De tabel [Beker] zou ik er uitgooien. Je wilt neem ik aan bijhouden welke combinatie meedoet aan welk toernooi. Met een veldje Uitslag in <Toernooien> weet je namelijk altijd wie er heeft gewonnen. En dus ook hoeveel bekers dat oplevert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan