txt bestand omzetten naar database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Waldorf79

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2011
Office versie
magDer
Vrienden van Access,

Heb hier een probleem waar ik graag jullie licht zou zien op neerdalen...

Ik zit met een gigantisch grote txt-file die ik graag zou importeren (een export uit een jaren'80 softwarepakket) in Access/Excel, whatever als het maar makelijker te filteren valt nadien...

Op zich zou dit moeten werken, op het hekele punt van de opmaak van dit txt bestand na dan...

Het ziet er ongeveer zo uit:

-------------------------------< LH-SCHERM >----------# 77100829585 #---------
nm : NAAM vn: VOORNAAM st:
persnr: 02077 creatiedatum : 13/11/2001
geneesk nr :
GRAAD/ONDERBREKING INST A STA HF RG/PR VANAF TOT ANC
GRAAD1 STAD O CON 40 01/02/2000 09/10/2000 G A S
GRAAD2 O SOJ E1 05/06/2001 30/10/2001
AFWEZIGHEID 20/10/2001 30/10/2001 0 A S
ONTSLAG 31/10/2001 00/00/0000

volgend record idem enz enz...

Je snapt het al, geen lijstscheidingstekens, enkel spaties, ook velden die leeg zijn, lopen de spaties gewoon door...

Iemand enig idee hoe ik hieraan kan beginnen?

hmm het forum heeft alle spaties blijkbaar herleid naar 1 spatie... :)

Daar is dan ook de code tag voor.

Of, in dit voorbeeld een heel stuk handiger: de <Table> tag :) Maar ik vermoed dat TS met dit soort opmerkingen geen millimeter dichter bij een oplossing komt, dus daar heb je als TopicStarter niet heel veel an.
Hoe je dit kan oplossen? Dat zal vermoed ik niet meevallen, omdat je eigenlijk te weinig informatie geeft. Wat we in ieder geval moeten weten: is de structuur van het tekstbestand in orde? En daarmee bedoel ik dan: heb je voor elk record exact hetzelfde aantal regels in het tekstbestand? Nu laat je maar een deel zien, dus dat is voor ons een gok.
Als het tekstbestand een consistente structuur heeft, kun je het tekstbestand namelijk met VBA openen, en er regel voor regel doorheen lopen, en de regels die je dan inleest met een Recordset inlezen in een record. Maar dat gaat dus alleen als je de regels op een identieke manier kunt uitlezen. Als het ene record 24 regels heeft, het tweede 31 en het derde 17 dan ben je vermoedelijk verkocht...

Je hebt helemaal gelijk Octafish!
Maar ik bedoelde maar te zeggen dat het belangrijk is om een duidelijk en goed leesbaar voorbeeld te hebben.
Voeg bijvoorbeeld eens een bestandje toe met een stuk of 10 records en vertel daarbij ook wat de eigenlijke recordlayout is.
En is het beeld van een datum altijd ##/##/#### of kan het ook #/#/## zijn? Is het persnr. altijd 5 posities of kan dat ook meer of minder zijn?
Voor het maken van een conversie naar wat dan ook zijn deze dingen belangrijk om te weten.

Mee eens! ik zou ook graag een deel van het bestand zien, met (hopelijk wat meer dan 10) records, zodat we zelf kunnen zien of het te importeren is of niet. De layout van het document is, zoals Edmoor ook al zegt, van essentieel belang voor het succes van zo'n operatie. Overigens kan ik er gelijk bij zeggen dat ik zoiets wel eerder gemaakt heb, bij dus een tekstbestand waarvan de structuur geschikt was.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan