• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Txt box en datum

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magik

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2020
Hallo,

Als je in Excel in een cel 2-12-1996 in toetst kun je als datum zien staan maandag 2 december 1996, het is maar net hoe je het instelt.
Maar als de datums van voor 1900 werkt dat niet echt.
Nu gebruik ik als datum 2 december 1996 en plaats dat als tekst, dat voldoet.
Alleen nu in mijn textbox van mijn formulier staat nu bij ieder jaar een getal.
Weet iemand waar ik dit kan wijzigen zodat pressies dat getoond word wat er in de cel staat?

Gr Dick

Als je met datum van voor 1900 werkt kan je deze het beste opslaan in het ISO-format YYYYMMDD.

en anders maar een voorbeeldbestand plaatsen.

Als het de ene keer tekst is bv. 2 december 1899 en een andere cel 2 december 1996 wat weergegeven wordt in de formulebalk als 2-12-1996.

Onderstaand zal in beide gevallen het aanduiden zoals in de cel staat.
Code:
textbox1.text = format(range("a1"), "d mmmm yyyy")

Alleen nu in mijn textbox van mijn formulier staat nu bij ieder jaar een getal.

Klopt.
Een datum is gewoon een getal.
1 januari 1900 is 1
2 januari 1900 is 2, enz.

Vandaag, 25 januari 2020 is 43855.
Nu zie je ook dat datums voor 1 januari 1900 niet worden ondersteund door Excel en je daarvoor met tekst moet werken in plaats van datum.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het heeft even geduurd maar ik heb nu een acceptabel testbestandje.
Ik was namelijk ook bezig met het wegschrijven naar het datablad.
Ok, bij het openen van het bestandje kun je via zoeken in een formulier komen.
Indien je hier een object inlaad worden de gegevens netjes in de vakjes gezet.
Alleen die datum ziet er niet uit, ziet iemand wat ik hier moet veranderen om hier een normale Datum te krijgen?

Nu zit er ook een ander foutje in, een nieuw object word gewoon geplaatst, maar wil ik een object aanpassen dan loopt hij vast.
Laad maar een object in en zet test in 1 van de lege vakjes en sla dan de gegevens op.
Bij nieuw werkt dat prima, bij aanpassen helaas niet.
Ziet iemand waardoor dat komt?

Gr Dick

Bijlagen

En je hebt daarin nog niet gedaan wat HSV aangaf:
Code:
Me.txtDate.Value = Format(Me.lstDatabase.List(Me.lstDatabase.ListIndex, 16), "DD-MM-YYYY")

Probleem 2:
De variabele iRow is daar 0.

Laatst bewerkt:
Plaats een voorbeeldbestand waarin het probleem duidelijk wordt. En geen ondoorgrondelijke nogal omslachtig geschreven code. Waarom begin je in het blad 'Database' niet gewoon in A1 en waarom missen er kolomkoppen?

Werkt prima zo @edmoor.

Voor het wegschrijven is het misschien beter als "dd mmmm yyyy"
Krijg je gewoon de tekst uit de textbox i.v.m. voor 1900.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ik heb even helemaal niet meer aan de formule aanpassing van HSV gedacht, sorry daarvoor.
Bedankt edmoor voor het verwerken van de formule zodat ik hem ook in het formulier kon zetten.
Wel nog even terug komen op punt 2.
Je geeft hier aan dat mijn iRow daar op 0 staat.
Indien ik hier een 1 van maak krijg ik de waarde uit de kolom er naast.
Wat mij opvalt in deze is dat enkel als er een waarde in kolom A staat, het objectnummer dus er een foutmelding komt.
En om dan even antwoord te geven op VenA, in November wist ik hoe ik cellen kon laten optellen en dan hield het wel op.
Eind April 2020 heb ik de Cursus Programmeren in Excel gehad en kan je dan antwoord geven waarom ik het zo deed.
Op dit moment weet ik dus niet beter dan dit en vind dat best knap voor een 55+ zonder echte Excel ervaring.
Je opmerking triggerd wij wel om later eens te kijken of dit ook anders en beter kan.
(zoeken op variabele irow liet al wat voorbeelden zien die anders zijn als dit)
Maar dit alles neemt niet weg dat er iets niet goed gaat met het wegschrijven of herstellen van een Object waarbij het textvakje Objectnr een text bevat.

Gr Dick

Je moet er niet zomaar 1 van maken maar daar bepalen wat het wel moet zijn.
0 is in ieder geval fout omdat het minimaal 1 moet zijn.
Vind de regel waarvan je de gegevens wilt aanpassen, dat is het juiste getal.

N.B.
Die 55+ heb ik ook al wel gehaald ;)

Laatst bewerkt:
Maar blijkbaar vaker een excel document bewerkt ;)
Ik ga eens puzzelen, zolang in in een kopie zit te klooien kan er toch niets fout gaan.

Zo is het.
En als het echt niet lukt dan zien we dat hier wel :)
Ik gebruik Excel inderdaad wel eens ;)

Laatst bewerkt:
Tis gelukt,

Voor de gene die interesseert zijn, Bij Sub bewaren voor de regel iRow = 3
" If frmForm.txtRownumber.Value = "" Then "toegevoegd.
Nu werkt ook kolom A mee en kunnen de Objectnummers aangepast en beschreven worden.

Gr Dick

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan