Ubuntu 10.10 = Kernel panic?!

Status
Niet open voor verdere reacties.

mpieters95

Gebruiker
Lid geworden
23 feb 2010
Berichten
28
Hallo,

Ik heb gisteravond Ubuntu 10.10 geïnstalleerd op mijn PC, de installatie verliep ok.
Nu wil ik hem booten met GRUB maar dan krijg ik de foutmelding:
Kernel Panic - not syncing: VFS: unable to mount root fs on unknown-block(0,0) enz enz enz...
(zie de afbeelding voor totale foutmelding)P1030299.jpg

Ik heb hem geïnstalleerd op de 2de partitie met als aangrijpingspunt "/".
Voor m'n specs zie:
http://speccy.piriform.com/results/4pi27A8xZvJYU7cW8ceKzED

EDIT:

Als ik hem in Safe Mode opstart krijg ik dit:
VFS: Cannot open root device
Please append a correct "root=" boot option
available partitions:
0b00 1048575 sr0 driver sr......

en dan komt de ubuntu partitie:
0805 67858528 sda5

Maar hoe moet ik dan precies bij GRUB de root aanpassen? Nu staat er:
set root='(hd0,msdos1)' moet ik dat dan veranderen in: set root='(hd0,sda5)'?


Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit zo simpel mogelijk kan oplossen? Ik werk namelijk al jaren met windows en ik heb geen idee hoe ubuntu werkt.

Alvast hartelijk dank :thumb:

Mike
 
Laatst bewerkt:
Hoe heb je hem geinstaleerd?

De eerste keer dat ik Ubuntu 10.10 instaleerde deed ik dat via Wubi (De 'Windows Installer') en kreeg ik ook een kernel panic. Wel een andere als die van jouw, dus misschien is het een ander probleem. (http://art.ubuntuforums.org/showthread.php?t=1644455) <-- wat trouble-shoot advies van anderen.

Na veel te hebben gekloot wat niet werkte heb ik het via de USB install gedaan en liep het gewoon perfect.
 
Ik heb hem gewoon geinstalleerd met een zelf gebrandde Ubuntu 10.10 CD, dit moet dus gewoon werken neem ik aan. Ik heb hem geinstalleerd op de 2de partitie (partitie 1 dus, ze beginnen bij 0).
Maar de GRUB instellingen (zoals de root), zoals in mijn vraag beschreven zijn, moet ik die niet aanpassen? Ik heb het idee dat hij het verkeerde stuk van de schijf opstart namelijk...

Nogmaals alvast bedankt voor jullie hulp.

Trouwens: Ik heb een paar jaar terug Ubuntu proberen te installeren met Wubi, maar dat faalde ook...
 
Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen proberen om in het grub menu op 'e' te drukken en achter 'quiet' hetvolgende te tikken:
root=/dev/sda5
en de boot je met ctrl+x
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan