Ubuntu 11.10 traag

Status
Niet open voor verdere reacties.

spartacusbloods

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2010
Nadat ik Ubuntu 11.10 kom ik achter een vervelend ding : het hele Unity interface is een beetje traag. De dash knop duurt bijvoorbeeld een paar seconden voordat hij te voorschijn komt. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik heb de grafische drivers heb ik al geupdate. En heb ik alle updates erop staan. Ik ben geen Linux expert dus ik weet niet wat ik verder kan doen.

Nadat ik Ubuntu 11.10....?? heb geïnstalleerd?
Heeft het ooit sneller gewerkt?
Geef eens wat informatie over de pc (processor, geheugen).

Je kan Unity ook overboord gooien en dan KDE of Gnome installeren ..

Excuses voor het late reageren, ik had het druk.

Wat informatie over de PC : Pentium 4 3,00 GHZ
1 GB RAM
ATI X300

Ik weet dat mijn computer vrij oud is, maar hij zou Ubuntu toch wel soepel aankunnen? En nee, Ubuntu 11.10 heeft nooit gesneller gewerkt.

De unity desktopomgeving vraagt veel performance.
Vandaar dat ik lxde adviseerde. Misschien dat iemand anders je kan adviseren de desktopomgeving te wijzigen, want dat heb ikzelf ook nog niet gedaan. Ik heb zelf lubuntu (met lxde).

Gezien je opgegeven hardwareconfiguratie zou Ubuntu toch soepel moeten kunnen draaien: Kijk hier maar eens voor de systeemeisen....

Standaard heeft Ubuntu echter een te grote neiging om gebruik te gaan maken van de swap (het virtuele geheugen op de harde schijf). Daardoor spreekt Ubuntu, de swap veel te snel aan. Die schrijfacties op de harde schijf vertragen Ubuntu aanzienlijk. Virtueel geheugen op de harde schijf is nu eenmaal veel langzamer dan het "echte" RAM-geheugen. De swapneiging kan een waarde hebben van 0 (bijna volledig uitgeschakeld) tot 100 (swap wordt constant gebruikt).

Controleer allereerst de huidige swapneiging van uw Ubuntu:
klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Zoekterm: terminal;Klik op Terminalvenster

Tik in (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness

Druk op Enter. Waarschijnlijk staat de swapneiging op 60, wat alleen voor servers een goede waarde is. Voor normaal thuisgebruik is het veel te hoog. Verlaag de swapneiging daarom als volgt:

klik op het grijze Ubuntulogo (Dash home), bovenin de uitklapbare zijbalk. Zoekterm: terminal; Klik op Terminalvenster

tik in (kopieer en plak):
gksudo gedit /etc/sysctl.conf Druk op Enter.

Nu start kladblokje Gedit met een bepaald tekstbestand.

Voeg helemaal onderaan in het zojuist geopende tekstbestand, de volgende regels toe (kopieer en plak):
#
# Verminder de swapneiging
vm.swappiness=10

Sla het tekstbestand op en sluit het kladblokje. Herstart je computer (volledige herstart).

Controleer daarna even de nieuwe swapneiging in de terminal, met de volgende opdracht (kopieer en plak):
cat /proc/sys/vm/swappiness

Als het goed is, staat die nu op 10.

Let op: Het kan zijn, dat een wat lagere waarde dan 10, bij uw computer nog iets beter uitpakt.
Een werkbare praktische vuistregel zou bijvoorbeeld kunnen zijn:
1 GB of meer RAM-geheugen: 10
Minder dan 1 GB RAM-geheugen: 1

Probeer ook eens een swapneiging van 0, want dat geeft soms nog betere resultaten dan een swapneiging van 1

Laatst bewerkt:
De swapneiging verlagen heeft geen zin. Ik merk er bijna niks van. Een andere omgeving gebruiken is een optie, maar ik zou het erg fijn vinden om de Unity interface soepel te kunnen draaien.

als je niet met unity wilt werken is het mischien beter om naareen oudere versie terug te keren, de 10.10 of de lts 10.04 zonder de unity dan.
alhoewel je eerst de swap meiging zoals heirboven aangegeven eerst wel eens wilt wijzigen.
ikzelf gebruik op mijn laptop 7 (4G ram, i5, hd**** ati radeon )

Ik snap niet wat je bedoeld. En ik wil wél met Unity werken, en ik wil niet met een ander omgeving werken totdat dit opgelost is. Voor alle duidelijkheid.

Volgens mij is het je videokaart wat hier het probleem is. Installeer mesa-utils eens en vervolgens open je een Terminal (Ctrl+Alt+T) en type dan glxgears en enter. Hoeveel FPS haalt hij? Probeer anders een uit te loggen en klik op het tandwiel, kies dan voor Unity 2D, is hij daar wel snel? Ik draai KDE en GNOME soepel. Je heb trouwens een vrij oude videokaart.

Het spijt me vreselijk dat ik zo laat reageer.

Ik weet niet of dit goed is
X Error of failed request: BadRequest (invalid request code or no such operation)
Major opcode of failed request: 136 (GLX)
Minor opcode of failed request: 19 (X_GLXQueryServerString)
Serial number of failed request: 14
Current serial number in output stream: 14
Dit kwam eruit bij mij.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan