Ubuntu 7.10 instaleren op laptop.

Status
Niet open voor verdere reacties.

NickJansen

Gebruiker
Lid geworden
17 mei 2007
Berichten
131
Hoi helpers,

ik heb een ACER Laptop aspire 5610Z. en daar staat vista op.
nu is het zo dat de partities zo verdeeld zijn.

C partitie D partitie maar ook een partitie voor vista back-up.
dus vista heeft 3 partities.

Nu wil ik ubuntu instaleren. maar wel met mijn data(D) partitie blijven behouden.

hoe doe ik dat aangezien ubuntu ook twee partities nodig heeft?
want heb gehoord dat een harde schijf maar 4 partities kan maken?

Groetjes Nick.
 
Wat je zou kunnen doen is C verkleinen en D verkleinen.
D beetje opschuiven zodat je nog wat ruimte voro Ubuntu krijgt.

Dit kan met Patition Magic of Gparted (live cd)
Het is een risicovolle operatie, dus maak een goede back-up!!!

Daarna heb je 1 partitie nodig voor SWAP (dit is zeg maar het virtueel geheugen net als Windows) En een partitie waar ubuntu zelf opstaat.
Dan kom je op 4 partities...

;)
 
Wat ik zelf gedaan heb is mijn D partitie verkleinen zodat ik 10gb aan ongepartitioneerde ruimte vrij had en daar een swap en / partitie (EXT3) van gemaakt.

Ubuntu kan vervolgens gewoon je NTFS partities lezen dus voor data kan je net zo goed die schijven gebruiken.

Maak inderdaad een goede backup van te voren! 99/100x gaat het goed, maar je zou maar net die ene zijn....
 
Wat je zou kunnen doen is C verkleinen en D verkleinen.
D beetje opschuiven zodat je nog wat ruimte voro Ubuntu krijgt.

Dit kan met Patition Magic of Gparted (live cd)
Het is een risicovolle operatie, dus maak een goede back-up!!!

Daarna heb je 1 partitie nodig voor SWAP (dit is zeg maar het virtueel geheugen net als Windows) En een partitie waar ubuntu zelf opstaat.
Dan kom je op 4 partities...

;)


Zo had ik het ook gedacht,
heb dus een partitie verkleint hierdoor kwamen 3 partities, echter, heeft vista een groot nadeel vista staat ook op een partitie dus dan hebben we alweer vier partities.

ubuntu heeft er 2 nodig. eentje kan ik dus gebruiken. en ik heb gehoord dat er niet meer dan 4 partities op kunnen. en ik kom er dan op 5 uit.

of doe ik het verkeerd?
 
Primaire partitie, uitgebreide partitie en logische stations
Het is goed om te weten welke verschillende typen partities en toepassingsmogelijkheden per type er zijn, voordat de harde schijf opnieuw wordt ingedeeld. De belangrijkste partitie is de primaire partitie. Deze wordt doorgaans gebruikt om een besturingssysteem op te installeren, in dit geval Windows. Zijn er voornemens een multiboot systeem te installeren, dan is het noodzakelijk een tweede en wellicht derde primaire partitie aan te maken.

In totaal kunnen maximaal vier partities op één harde schijf worden aangemaakt. Zijn er meer dan vier noodzakelijk? Maak dan een uitgebreide partitie aan (ook wel extended partitie genoemd). Een uitgebreide partitie kan weer worden opgedeeld in meerdere logische stations, die elk afzonderlijk dienst kunnen doen als ‘partitie’. Het is dus verstandig voor elk besturingssysteem een primaire partitie aan te maken, plus één uitgebreide partitie met logische stations voor de overige schijfletters (bijvoorbeeld voor de data- en back-uppartities).

Maar dan hebben we het alleen over Windows Partities.
In dit geval, geen probleem.
Linux kan er meer aan zonder problemen.

Let wel op met de installatie dat je niet kiest voor benut hele hardeschijf.
Handmatig is het handigst.
Eerst SWAP aanmaken (even groot of het dubbele van je RAM geheugen)
en EXT3 aanmaken met de / als koppelpunt ;)
 
Maar dan hebben we het alleen over Windows Partities.
In dit geval, geen probleem.
Linux kan er meer aan zonder problemen.

Let wel op met de installatie dat je niet kiest voor benut hele hardeschijf.
Handmatig is het handigst.
Eerst SWAP aanmaken (even groot of het dubbele van je RAM geheugen)
en EXT3 aanmaken met de / als koppelpunt ;)

Ik DENK dat hij bedoelt dat hij:
1 partitie voor back up vista heeft
1 partitie voor vista C schijf
1 partitie voor vista D schijf

en dus nog maar 1 partitie over, dus je zal toch je D schijf moeten vrij maken om ubuntu te installeren.
 
Laatst bewerkt:
Windows kan 4 partities aan op een hardeschijf.

Maar linux meer.

Dus stel je installeerd Windows met daarop:

C: --> Windows
D: --> Documenten
E: --> Games
F: --> Downloads

Dat kan prima.
Wil je dan nog een partitie in Windows, is dat niet meer mogelijk op die hardeschijf.

Maar stel dat je bovenstaande configuratie hebt maar nog 40 GB ongebruikt op je hardeschijf.
Dan kun je linux hier prima op installeren (wat dus de vijfde partitie word), zolang het geen Windows partitie is, is het geen probleem. :)
 
Windows kan 4 partities aan op een hardeschijf.

Maar linux meer.

Dus stel je installeerd Windows met daarop:

C: --> Windows
D: --> Documenten
E: --> Games
F: --> Downloads

Dat kan prima.
Wil je dan nog een partitie in Windows, is dat niet meer mogelijk op die hardeschijf.

Maar stel dat je bovenstaande configuratie hebt maar nog 40 GB ongebruikt op je hardeschijf.
Dan kun je linux hier prima op installeren (wat dus de vijfde partitie word), zolang het geen Windows partitie is, is het geen probleem. :)

ahzo, maar tijdens de install van ubuntu kon (moest) ja die partities indelen , in al die tutorials raden ze dan 3 partities aan(2 volstaan trouwens / en swap), en ik had er nog maar 2 over (volgens windows dan), maar hoe kan je er dan meer partities op zetten??
 
Laatst bewerkt:
Windows kan 4 partities aan op een hardeschijf.

Maar linux meer.

Dus stel je installeerd Windows met daarop:

C: --> Windows
D: --> Documenten
E: --> Games
F: --> Downloads

Dat kan prima.
Wil je dan nog een partitie in Windows, is dat niet meer mogelijk op die hardeschijf.

Maar stel dat je bovenstaande configuratie hebt maar nog 40 GB ongebruikt op je hardeschijf.
Dan kun je linux hier prima op installeren (wat dus de vijfde partitie word), zolang het geen Windows partitie is, is het geen probleem. :)

Sorry voor het late antwoord. het is trouwens nog niet gelukt.
Maar wat hier dus staat is dat je meerder partities kan maken zolang het maar geen windows partitie is. dat is natuurlijk het beste dan.

maar hoe maak ik een partitie niet windows maar linux-matig?

en als ik dat maak? kan ik de DATA partitie nog wel gebruiken in linux?

Groetjes Nick
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan